Fredag er det store dataproblemer over hele verden. På skjermene blir brukere møtt av den kjente «Blue screen of Death» (BSOD).
Det er ikke snakk om et cyberangrep. Feilen skal derimot skyldes et problem med en oppdatering av en sikkerhetsløsning fra en tredjepart.
Problemet skal ha begynt fredag morgen norsk tid, og ble først rapportert fra Australia. Feilen berører kun Windowsbaserte maskiner, og maskiner uten tredjepartsløsningen skal heller ikke være berørt.
– Årsaken til at det har fått så store konsekvenser, er at det er et veldig utbredt sikkerhetssystem som benyttes på verdens mest brukte operativsystem, sier IT-ekspert Torgeir Waterhouse til NTB.
– Angrepet er en tydelig beskjed til vesten
Krevende å fikse
Oppdateringen skal ha kommet fra sikkerhetsselskapet Crowdstrike.
CrowdStrike skal ifølge blant andre CNBC være i ferd med å rulle tilbake oppdateringen på globalt nivå. CEO George Kurtz har postet et innlegg om arbeidet som pågår i ulike sosiale medier.
Selskapet har også utbrodert at problemene er koblet til Falcon Sensor-tjenesten deres. Det er en løsning som skal identifisere trusler mot systemer.
Tek.no har også delt en metode fra Crowdstrike for å løse problemet i den enkelte bedrift. Kort oppsummert må den oppdaterte filen finnes og slettes, før maskinen blir restartet.
Samtidig fordrer det både admintilgang, og nærhet til den berørte maskinen. Det er ikke nødvendigvis helt enkelt midt i fellesferien.
Sammenligner med år 2000
Omfanget av problemet virker å være voksende. Flere timer etter de første meldingene om problemer, øker antallet rapporterte sider med feil hos downdetector.com.
Grunnleggeren av HaveIbeenpwnd, Troy Hunt, er en av de som har kommentert omfanget av problemene. Han har også lang erfaring innen IT-sikkerhet, og trekker opp store historiske linjer når han beskriver problemene.
This is basically what we were all worried about with Y2K, except it's actually happened this time ☠️
— Troy Hunt (@troyhunt) July 19, 2024
– Jeg synes ikke det er for tidlig å erkjenne at dette er den største krasjen på internett gjennom tidene, skriver han i en annen post på X.
Vide konsekvenser
Tek.no skriver at det er rapporter om også andre feil enn BSOD, blant annet «boot loops», eller at de bare låses helt.
Problemene har følger for blant annet banker, butikker, flytrafikken og mediehus, men også for mer kritiske tjenester som sykehus og nødnummere.
To tyske sykehus i Luebeck og Kiel avlyser planlagte operasjoner, ifølge nyhetsbyrået Reuters. Universitetsklinikken Schleswig-Holstein melder i en uttalelse at nødtjenester og pasienter blir ivaretatt.
Telefonlinjene til nødetatene i USA, 911, er nede i Alaska, melder Sky News.
Samme kanal får forøvrig ikke sendt live fra studio, skriver en av programlederne i morgensendingen på X.
I Norge melder SAS på sine nettsider at deres systemer er påvirket av problemene. Det samme gjør apotekkjedene Vitus, Boots og Apotek 1.
På flere større flyplasser står flyene på bakken. Andre steder må alt av papirarbeid som innsjekk og bagasjehåndtering løses manuelt i stedet for med de vanlige systemene. I India får reiende nå håndskrevne boardingkort.
The Microsoft / CrowdStrike outage has taken down most airports in India. I got my first hand-written boarding pass today 😅 pic.twitter.com/xsdnq1Pgjr
— Akshay Kothari (@akothari) July 19, 2024
I Australia er det flere dagligvarebutikker som opplever problemer. Det samme gjelder banksystemer i landet.
Det kommer også meldinger om at tog i deler av England er stanset, da sikkerhetssystemene for togtrafikken er delvis ute av drift.
Microsoft: – Jobber på spreng
Problemet har også ført til mye arbeid for Microsoft, forteller kommunikasjonsdirektøren deres for Norge og Finland til TV 2.
– Vi er klar over problemer som påvirker en undergruppe av kunder. Vi jobber på spreng med å gjenopprette tjenester for dem som fortsatt opplever forstyrrelser, sier Pekka Isosomppi.
Han er tydelig på hva de tenker om situasjonen.
– Vi forventer at en løsning kommer, sier han.
Dusørjegeren Markus mener mange feil skyldes arbeidsgiverne: - De legger for mye tidspress på utviklerne
Ikke et dataangrep
Selv om rotproblemet er innen sikkerhet, så var NSM tidlig ute og avviste at det var snakk om et cyberangrep.
– Vi er kjent med problemstillingen. Dette er et teknisk problem som det er mulig for IT-avdelinger å løse, sa pressevakt Marit Hverven i Nasjonalt cybersikkerhetssenter (NCSC) hos NSM fredag formiddag.
– Underforstått dreier dette seg ikke om cybersikkerhet, la hun til. Justis- og beredskapsdepartementet avviste henviste også til NSM fredag formiddag.
Seksjonsleder Geirr Andrew Trotter i Nasjonalt cybersikkerhetssenter i NSM, anbefaler norske virksomheter som benytter produkter og tjenester fra Crowdstrike, om å forholde seg til leverandørens anbefalinger.
Han sier at saken viser hvor viktig det er at virksomheter har gode beredskapsplaner for å håndtere bortfall av IKT-tjenester.
– Samtidig viser den hvordan virksomheter er sårbare for feil og svakheter i leverandørkjeder, sier Trotter.