Telenor har onsdag tekniske problemer, og det er problemer med å ringe alle nødnumrene. Men det er mulig å komme gjennom om man venter og ikke legger på.
Nødnumrene som har problemer, er: 110, 112, 112, 04800 og 116117.
Politiet er i dialog med Telenor som jobber med å løse feilen.
– Politiets IT-enhet er på saken og har dialog med Telenor. Det er ennå ikke mulig å si noe om hvor lang tid før feilen blir rettet, sier seksjonssjef Jørn Schjelderup i Politidirektoratet.
Helsedirektoratet opplyser at feilen ligger hos Telenor, men at feilen også påvirker kunder hos Telia og Ice.
Strømbrudd hos Telenor
Telenor melder om at det er noe bedring i mobilnettet deres.
Samtidig er det fortsatt vanskelig å komme gjennom til nødetatene.
– Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge i en pressemelding.
Kripos advarer mot AI: Vet ikke lenger hva som er ekte
Minister: «Uakseptabelt»
– Dette skal ikke skje, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) om problemene Telenor har hatt med mobilnettet.
– Det er helt uakseptabelt at Telenor igjen har problemer med oppkobling til nødnummer. Jeg har forsikret meg om at alle tilgjengelige ressurser hos Telenor jobber med å løse problemene vi opplever med telefontjenestene, sier Tung i en kommentar til NTB.
Store deler av mobilnettet til Telenor hadde problemer onsdag formiddag, noe som gjorde det umulig for mange å ringe nødnumrene. Trøbbelet førte også til flere togforsinkelser.
– Det er svært alvorlig når nødnummer ikke fungerer, og når folk mister telefontjenestene sine. Det skal ikke skje. Det er avgjørende at folk kan nå fram til politi, brann og helse når de trenger det, sier Tung.
Hun forteller at hun er i løpende kontakt med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) om saken.
Nkom: Fjerde gang
Direktør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er ikke fornøyd.
– Dette er fjerde gang siden august at det er lignende hendelser, og det ser vi på som et stort problem. Det er uakseptabelt at det skjer igjen. Nødnummer skal være der for folk i nød, åpenbart, når folk trenger det, og de skal man kunne stole på, sier Velure til NTB.
I en pressemelding sier Velure at det allerede påbegynte tilsynet etter tre tidligere svikt i nødnummeret skal utvides til å omfatte også dette nummeret.
Han sier det er for tidlig å si noe om årsaken til dagens hendelse.
– Ikke legg på
Både flere politidistrikt, Helsedirektoratet og flere 110-sentraler melder at nødnumrene kan fungere, men at det kan ta mellom ti og 20 sekunder før man hører ringesignal.
– For 110-sentralen sin del erfarer vi at nødnummer 110 fungerer, men det tar veldig lang tid å få koblet opp samtaler, inntil ett minutt fra man ringer til man får ringetone. Vi oppfordrer derfor folk som er i nød og må ringe 110, ikke legge på om det ikke ringer med en gang, melder 110-sentralen Møre og Romsdal på X.
– Når noen ringer 113 nå, er det stille i den andre enden. Da tror mange at det ikke er kontakt, men ikke legg på! Oppkobling kan ta alt fra to til 40 sekunder. Ikke legg på, hold linjen, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Thomas Berg i Helsedirektoratet.