Studenter fiksa bedre UI for NAV-ansatte – nå tas løsningen i bruk

NAV-ansatte slet med avanserte analyseverktøy med kompliserte brukergrensesnitt. Nå har et bachelor-prosjekt gjort hverdagen enklere for dem.

Studentene presenterte prosjektet på Mesh i Oslo. Fra venstre: Shepard Cyiza, Jon Tamon, Bilal Ahmed, Varun Thileepan og Alexander Aarseth. 📸: Privat
Studentene presenterte prosjektet på Mesh i Oslo. Fra venstre: Shepard Cyiza, Jon Tamon, Bilal Ahmed, Varun Thileepan og Alexander Aarseth. 📸: Privat Vis mer

– Etter en vellykket presentasjon på Mesh, ble det kunngjort at løsningen ville bli tatt i bruk av alle ansatte!

Det forteller Shepard Cyiza (23) stolt til kode24.

Løsningen han snakker om kalles "Innblikk", og er en webløsning som er utviklet som en del av et bachelorprosjekt for at NAV-ansatte enklere skal kunne forstå og analysere brukeratferd på NAVs nettsider.

Det viste seg nemlig at analyseverktøyene Siteimprove og Amplitude som NAV brukte var både kompliserte og vanskelige å bruke for brukere som ikke hadde erfaring med dem fra før. Derfor er det vanlig å sende ansatte på kurs i analyseverktøyene, forteller Cyiza.

Bachelorprosjektet hos Høyskolen Kristiania tok sikte på å gjøre dette enklere.

– Hvis man aldri har brukt analyseverktøyene før så er det vanskelig å navigere seg i grensesnittet, finne nøkkeltall man er på utkikk etter og vanskelig å fremstille grafer fra tall, sier Cyiza.

Med på bachelor-prosjektet var også Bilal Ahmed, Varun Thileepan og Alexander Aarseth og Jon Tamon.

Tidkrevende å lære

Cyiza forteller at de fem studentene gjorde en rekke intervjuer med ansatte, og avdekket at mange ansatte syntes det var vanskelig å navigere i og tolke dataene som ble presentert i Amplitude og Siteimprove.

– Disse verktøyene tilbyr en mengde informasjon og funksjonalitet, som kan være tidkrevende å lære og bruke effektivt for ansatte som ikke arbeider med slike verktøy daglig.

Ofte var mengden informasjon som ble presentert altfor omfattende, og mange hos NAV uttrykte ønske om å få tilgang til en enklere versjon hvor de lett kunne fremstille og tolke data.

– Basert på tilbakemeldingene fra disse intervjuene, jobbet vi med å utvikle en løsning som gjorde dataene mer tilgjengelig og brukervennlig for alle ansatte, sier Cyiza.

Fra presentasjonen av prosjektet på Mesh Youngstorget. 📸: Privat
Fra presentasjonen av prosjektet på Mesh Youngstorget. 📸: Privat Vis mer

Slipper kurs

– Fortell litt mer om hvordan løsningen dere laget fungerer!

– "Innblikk" var løsningen vi lagde på dette, slik kunne man gå fra å måtte ta et helt kurs til et enklere grensesnitt som tillater alle å få det de er på utkikk etter.

– Løsningen i seg selv går ut på at en ansatt nå kan lime inn NAV-domenet de er interessert i. Den ansatte får da tilgang til nøkkeltall for domenet, en rapport som viser til hva som kan forbedres og de vanligste grafene en ansatt er interessert i.

– Løsningen gikk mest i det å ha gjort alle nødvendige forhåndsvalg for brukeren, slik at de trenger å gjøre minst mulig når de lander på nettsiden, forklarer Cyiza.

De har brukt disse teknologiene:

  • Vite frontend
  • Typescript og Tailwind
  • Express proxy-server
  • API-er fra Siteimprove og Amplitude

Dårlig dokumentert API

– Hva var de største utfordringene dere støtte på?

– Den største utfordringen vi hadde gjennom prosjektet var å jobbe med Amplitude-API-et. Det var dårlig dokumentert, så man måtte gjette seg frem eller sende support en melding for å finne ut av requests man kunne gjøre, sier Cyiza.

Han forteller at det for gruppen som helhet var en utfordring å bli enige om ulike valg relatert til brukeropplevelsen – men at de ble enige til slutt:

– Skulle man skille mellom analyseverktøyene med to forskjellige sider eller ha alt på en side? Vi fant ut at det var best å ha alt på en side etter å ha gjort brukerintervjuer og snakket med andre designere på huset.

Godt tatt imot av ansatte

– Hvordan har løsningen blitt tatt imot av de ansatte i NAV?

– Løsningen har blitt tatt imot svært godt av de NAV-ansatte. Vi brukertestet løsningen med ansatte gjennom prosessen slik at det skulle være intuitivt å bruke.

Etter at løsningen ble presentert for NAV-ansatte på Mesh på Youngstorget har tilbakemeldingene vært veldig gode, sier Cyiza.

Noe av det nyttigste ved prosjektet synes han har vært å lære hvordan man kan jobbe med kontinuerlig feedback fra målgruppen man er interessert i for å få et bedre produkt.

– Vi lærte også å bruke nye teknologier og nye verktøy gjennom prosjektet og av hverandre.

Gjennom en "empatilunsj" fikk studentene et innblikk i hvordan det er å navigere i hverdagen med noen av sansene fjernet. 📸: Privat
Gjennom en "empatilunsj" fikk studentene et innblikk i hvordan det er å navigere i hverdagen med noen av sansene fjernet. 📸: Privat Vis mer

Universell utforming

Cyiza forteller til kode24 at han har stor interesse for universell utforming, noe han har fått enda større forståelse for og ser viktigheten av etter å ha jobbet hos NAV med prosjektet.

– Vi lærte om inkludering og universell utforming gjennom et "empatilunsj"-prosjekt med vår veileder. Under dette prosjektet måtte vi navigere oss gjennom NAV-bygget med noen av våre sanser fjernet, for å komme oss frem til kantina der vi skulle ha lunsj sammen.

Han synes opplevelsen var morsom, samtidig som den ga studentene bedre innsikt i utfordringene mennesker med funksjonsnedsettelser kan møte i hverdagen.

– Vi syntes NAV har vært et fantastisk sted å jobbe med bachelorprosjektet, veldig inkluderende miljø! avslutter Cyiza.