Studenter mista sommerjobb hos Omegapoint rett etter tilbudet

– Jeg takket nei til andre, da jeg allerede hadde takket ja til Omegapoint, sier studenten Emrik Sjølie Moe. Men så ombestemte de seg.

Emrik Sjølie Moe er en av studentene som hadde håpet å jobbe for Omegapoint fra kontorene i Lille Grensen 5 neste sommer. Slik blir det ikke. 📸: Google Streeet View og Privat
Emrik Sjølie Moe er en av studentene som hadde håpet å jobbe for Omegapoint fra kontorene i Lille Grensen 5 neste sommer. Slik blir det ikke. 📸: Google Streeet View og Privat Vis mer

I september lyste Omegapoint Norway ut stillinger som sommerstudenter hos dem sommeren 2025.

De gjennomførte deretter intervjuer, og fire fikk tilbud om jobb.

Kort tid etter får de alle beskjed om at de likevel ikke får jobbe hos Omegapoint neste sommer.

I tillegg avlyser Omegapoint graduate-programmet sitt for seks studenter høsten 2025.

Og historiene om studenter som mister jobben før den har starta, gjentar seg dermed nok en gang.

Intervju, avtale, avslag

To av de rammede studentene har uttalt seg om saken til kode24, uavhengig av hverandre.

Emrik Sjølie Moe trodde han skulle jobbe hos Omegapoint neste sommer, men fikk sist uke beskjed om at det ikke ble noe av.

  • 20. september ble han innkalt til intervju. 24. september gjennomførte han intervjuet, og 25. september fikk han tilbud om jobb.
  • 26. september takka han ja, og fikk beskjed om at han skulle få tilsendt kontrakt.
  • 2. oktober spurte han når han kunne forvente kontrakt. 8. oktober fikk han beskjed om at de skulle ta kontakt i løpet av uka.
  • 10. oktober fikk han en epost fra HR om de kunne ta en «oppfølgingssamtale».

– 11. oktober blir jeg ringt opp av HR. HR informerer da veldig kort om at styret har bestemt seg for å kutte sommerjobber for å fokusere på interne konsulenter, forteller Sjølie Moe til kode24.

Emrik Sjølie Moe er blant studentene som mistet jobben hos Omegapoint, før den startet. 📸: Privat
Emrik Sjølie Moe er blant studentene som mistet jobben hos Omegapoint, før den startet. 📸: Privat Vis mer

Framsto greit i starten

Den andre studenten som ble rammet vil være anonym, og vi kaller han «Knut».

– Det hele virka greit i starten. Jeg søkte på jobben 17. september, så tok det noen dager før jeg ble kalt inn på intervju. 25. september fikk jeg tilbud om jobb og utkast til kontrakt, sier studenten.

kode24 har fått oversendt det Knut oppfattet som en kontrakt, og som han takket ja til. Svarfrist for å akseptere var satt til 2. oktober, og Knut takket ja 1. oktober:

image: Studenter mista sommerjobb hos Omegapoint rett etter tilbudet

Korrespondanse mellom Knut og Omegapoint viser at alt virket å være i orden så sent som 8. oktober. Der redegjøres det for hva som er normalt løp med oppstartsdato og arbeidsperioder. De skriver også at en person fra HR skal ta kontakt senere i uka, siden han takket ja:

Også Knut ble deretter oppringt for oppfølging 11. oktober. Der får han samme beskjed som Sjølie Moe: Sommerjobben ble ikke noe av.

kode24 har tidligere omtalt at flere selskaper også i år lyser ut stillingene nesten et år i forveien. Det har skapt reaksjoner, siden så mange studenter har fått terminert kontraktene sine det siste året.

Riktig at sommerprosjektet utgår

Tom Henrik Rogstad, administrerende direktør i Omegapoint, sier det er riktig at sommerprosjektet for 2025 ikke blir noe av. Han bekrefter at de også hadde gitt tilbud til fire studenter, men avviser altså at de har terminert noen kontrakter.

Han sier årsaken er at Omegapoints kunder, og markedet generelt, nesten utelukkende etterspør seniorkompetanse.

– Vi ser ikke at markedet bedrer seg i umiddelbar fremtid. Vi trodde vi skulle se en bedring i høst, men det er få signaler om at kundene etterspør nyutdannede i større grad enn de har gjort det siste året, forklarer Rogstad til kode24.

– Hvorfor fikk studentene tilsendt tilbud, dersom dere så kort tid etter ser at dere likevel ikke kan opprettholde tilbudet?

– Vi kan forstå at det ser rart ut at vi snur så kort tid etter tilbudet ble sendt, men vi har ønsket så langt vi kan å gjennomføre som vanlig. Men så snart vi så at det kan bli vanskelig til sommeren, ønsket vi å gi beskjed nå, i stedet for å måtte terminere avtaler på et senere tidspunkt. Vi ville heller gjøre det nå enn å håpe det skulle snu, det er mest fair overfor studentene å få beskjed så tidlig som mulig, svarer Rogstad.

«Vi kan forstå at det ser rart ut at vi snur så kort tid etter tilbudet ble sendt.»

Takket nei til andre tilbud

– Jeg takket nei til et annet godt tilbud, i tillegg til andre intervjuer da jeg hadde takket ja til Omegapoint, sier den rammede studenten Sjølie Moe.

Det samme gjorde Knut:

– Jeg takket nei til to jobber og ett intervju fordi jeg hadde fått tilbud hos Omegapoint. Heldigvis var det fortsatt mulig for meg å få én av de to jeg hadde takket nei til, sier Knut.

Omegapoint-direktør Rogstad sier at den situasjonen de to studentene har havnet i er «svært beklagelig».

Sjølie Moe og Knut sier de verken har fått tilbud om kompensasjon eller videre bistand fra Omegapoint.

På spørsmål fra kode24 sier Rogstad at de skal hjelpe alle de berørte med det de har mulighet til, enten det er CV-skriving, søknader eller annen hjelp. Han nevner ikke kompensasjon.

Harde krav fra kundene

– Hvilke refleksjoner gjorde dere etter alle termineringene som har vært det siste året?

– Vi har forsøkt å opprettholde våre aktiviteter mot studenter i alle år. Kun i 2020, da pandemien var som vanskeligst, avlyste vi sommerprosjektet vårt. Men ellers i pandemien og i et knallhardt 2023 har vi gjennomført våre aktiviteter rettet mot studenter, ansettelser av disse og prosjekter med sommerstudenter og nyutdannede, sier Rogstad.

– Men vi ser nå at det blir for krevende å fortsette med dette arbeidet og er nødt til å fokusere på de vi allerede har som ansatte. Men vi har definitivt tatt inn mange studenter sett opp imot størrelsen på vårt selskap. Så at vi gjør dette nå sitter langt inne, sier han.

Rogstad poengterer at dette også er et signal kundene og innkjøpere av konsulenttjenester må merke seg.

– Vi ser mye positivt ved å ta inn nyutdannede og vi ser ofte at de raskt kommer opp på et meget høyt nivå faglig. Men når kundene og de som leier inn konsulenter er knallharde på X antall års erfaring, da blir det ekstremt vanskelig, understreker Rogstad.

– Jeg, og flere av mine bransjekolleger som jeg har pratet med, skulle gjerne sett at fokuset i stedet ble satt på at markedet ikke i større grad åpner for å ta inn nyutdannede. Det er jo der problemet starter.

Rammer også graduate-studentene

Omegapoint har også hatt et graduate-program hos seg. Studentene som var tiltenkt en plass der fra neste høst, har også fått beskjed om at så ikke blir tilfelle.

Direktør Rogstad bekrefter overfor kode24 at også graduate-programmet er satt på pause. Han sier det er seks studenter som blir berørt av dette.

Studenten Sjølie Moe har snakket med en av de som skulle starte på graduate-programmet på skolen. Da fikk han vite om sjebnen for de som skulle starte hos Omegapoint neste høst.

– De hadde fått betryggende beskjeder gjennom hele sommeren at det var bedre tider, men ble likevel terminert, sier studenten Sjølie Moe.

Det samme melder Konsulentkarma.no. De har listet opp Omegapoint på verstinglista for å ha terminert kontrakter ved graduate-programmet, i tillegg til avtalene med sommerstudenter.