Telenor Norge gjør endringer i tre divisjoner, noe som fører til nedbemanninger.
I overkant av 100 ansatte kuttes, opplyser selskapet, som sier de skal "ta i bruk ny teknologi som muliggjør digitalisering og automatisering av viktige arbeidsprosesser".
Kutter konsulenter, også
– Omgivelsene våre er i stor endring, digitaliseringen skyter fart og åpner for nye muligheter. For å møte kundenes behov må vi digitalisere og utforske nye arbeidsmåter, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen, i en pressemelding.
De nye endringene som innføres fra 1. mai, fører til organisasjonsendringer, bortfall av roller og bortfall av manuelle arbeidsoppgaver.
I tillegg vil Telenor gjennomføre et kutt i antall vikarer og konsulenter.
Avvikler kundesenter
Telenors kundesenter i Rørvik skal også avvikles.
Selskapet har to avdelinger i Rørvik – et kundesenter med 35 medarbeidere, og øvrig virksomhet med 37 ansatte, som primært arbeider med fakturering og betaling for Telenor Norge. Det er kun kundesenteret som omfattes av endringen, og Telenor skal fortsatt ha tilstedeværelse i Rørvik etter denne endringen.
– Det er hårreisende at man nok en gang velger å sentralisere og legge ned en hel avdeling på Rørvik nord i Trøndelag, sier Kenneth Pettersen, hovedtillitsvalgt for EL og IT i Telenor Norge, til E24.
Gjelder ikke utviklere
Ifølge Telenor skal i utgangspunktet ikke noen utviklere bli ramma av nedbemanninga.
– Vi gjør endringer i de tre divisjonene Consumer, Business og Infrastructure Growth. Telenor har ikke besluttet tiltak som får bemanningsmessige konsekvenser utover det som nå har blitt kommunisert, og IT-divisjonen, der flest utviklere befinner seg, er ikke omfattet av denne endringen, sier pressesjef Anders Krokan til kode24.
– Vi har kontinuerlig behov for flere utviklere, og her skjer det rekruttering. Er du en dyktig utvikler tent på å jobbe med digitaliseringen av Norge, så ta gjerne kontakt med oss.
"Tung beskjed"
– Nå er vi opptatt av å gjennomføre endringene på en ryddig og god måte, og sørge for en så god ivaretakelse som mulig av de som blir berørt av nedbemanningen, sier Engebretsen.
– Dette er en tung beskjed å motta, og vi gjør det vi kan for å hjelpe berørte medarbeidere til å finne annet arbeid. Fast ansatte som blir berørt av bemanningsreduksjon vil få tilbud om sluttavtale med omstillingsbistand.