I september ble det kjent at Telia skulle spare milliarder, og at de derfor skulle nedbemanne 245 personer i Norge.
Det vekket sterke reaksjoner, og tillitsvalgt for de norske ansatte, Merethe Shukla, mente det hele var et resultat av «blodtørstige aksjonærer», som krevde like store utbytter hvert år.
Mandag ble det klart at Telia er i mål med prosessen.
Overfører ansvar fra sentralt
I mandagens pressemelding kommer det fram at de siste endringene trådte i kraft med virkning fra 1. desember i år.
De ulike landene får overført mer ansvar for sine egne resultater og vekst.
For å gjøre dem i stand til dette, er det flyttet ansatte fra Telia sentralt, til de ulike landene. Dette gjelder blant annet ansatte innen IT og analyse.
I pressemeldingen skriver Telia at dette er en del av planen for at sterkere lokal forankring, mer effektivitet og bedre samarbeid skal styrke selskapet.
– Vi har fått tilbake omlag 230 dyktige ansatte til Norge, hvor de fleste sitter i IT-organisasjonen vår, sier informasjonssjef Ellen Scheen i Telia Norge til kode24.
– Disse var tidligere organisert på Telia Company-nivå, men vil nå være organisert i Telia Norge. Dette vil gi oss en effektiv, enklere og mer kundefokusert organisasjon, sier hun.
Telia skal spare milliarder – kutter 245 jobber i Norge
Vil ikke gå i detalj
Merethe Shukla fortalte kode24 tidligere i år at 145 av de 245 som måtte gå, hadde fått beskjed om dette.
De siste 100 stillingene skulle kuttes fra en gruppe på 400 ansatte. I denne gruppa var det mange ansatte på infrastruktur, blant annet utviklere. Disse måtte vente lenge på å få svar på om de mistet jobben.
De 400 ansatte skilte seg ut fra resten av de norske Telia-ansatte, siden de da var ansatt hos Telia sentralt, og dermed ble prosessen styrt fra Sverige.
Scheen sier Telia ikke ønsker å gå i detalj på antall ansatte eller type stillinger som ble berørt av nedbemanningen, men understreker at tallet på 245 også inkluderte tidligere nedbemanninger, naturlige avgang, færre konsulenter og kutt i faste ansatte.