Hva skal til i konkurransen om de gode digitale hodene?
Det er et spørsmål både Oslo Origo og mange andre offentlige og private aktører stiller seg selv. For konkurransen er beinhard.
Dette er ingen fasit, men her er noe av det vi har brukt kreftene på i Oslo Origo i konkurransen om de beste teknologene.
#1. Bruk triggerord
Bruk triggerord i kommunikasjonen med målgruppen. Hva er vanlige begreper i tek-miljøet, og hva er de opptatt av? Smidig metode og autonome team er eksempler som går igjen hos oss. Vær konkret på hva dere jobber med hos nettopp dere.
147.000 følger Daniel (20) sin hacke-TikTok: - Masse folk som vil bli utviklere
#2. Ansett bjellesauer
Hvis du klarer å rekruttere én som har en standing i tek-miljøet, har du lagt den første steinen. Dette vil trolig spre ringer i vannet, og gjøre det enklere å rekruttere den neste.
#3. Vær troverdig
Det er viktig at du forteller en god og troverdig historie om hvem dere er og hva dere ønsker å bygge opp. Hvis dere starter fra scratch kan det være lurt å bygge på tidligere erfaringer. Hva slags kultur ønsker dere å bygge opp?
#4. Fremhev det attraktive i oppdraget
Hva er det ved oppdraget som gjør det attraktivt? I vårt tilfelle har vi lagt vekt på at oppdraget er samfunnsnyttig (på Javazone et år gikk vi for eksempel med T-skjorter med teksten “Oslo Origo - 100% samfunnsnyttig kode”) . I starten var det også viktig for oss å få frem at ansatte skulle få være med på å bygge opp og forme noe helt fra start.
Stortinget trenger flere sikkerhetsfolk: - Men kompetansen mangler
#5. Møt forventningene du har bygget opp
En nøkkel for at nyansatte ikke skal snu i døra, er å sørge for at du møter de forventningene du har bygget opp (et bra utgangspunkt er å ha sjekket av på punkt 3). Ha en ryddig start, og lever den samme følelsen på innsiden som i historiene du forteller.
Har du huska å gjøre klar en pult og si fra til alle kollegaene at de får en ny kollega som heter X og kommer fra Y? Det er sjelden man føler seg så liten som første dag. Da er det hyggelig at noen kan navnet ditt og gleder seg til å møte deg.
#6. Snakk med folk før du skriver stillingsannonsen
Et tips er å ha en uformell samtale med den eller de som skal ha personen som kollega. Be dem om å være dønn ærlige på hva de etter ute etter. Hva er det oppgavene egentlig består i? Hva slags kollega drømmer de om? Hva er det som er kult med denne jobben?
For noen er det lettere å formulere seg muntlig enn skriftlig. Noen av gullkornene til stillingsannonsen kan komme her.
«Ansatte er da også mer villige til å dele annonsene i sitt eget nettverk, fordi de ikke synes de er kleine.»
#7. Finn en tone of voice på stillingsannonsen som treffer målgruppa
I Oslo Origo har vi en leken og ubyråkratisk tone i det daglige. Dette er vi opptatt av å speile i stillingsannonsene. Vi er opptatt av at det er null bullshit, floskelfritt, og innhold vi kan stå for (se også neste punkt). Ansatte er da også mer villige til å dele annonsene i sitt eget nettverk, fordi de ikke synes de er kleine.
Skriv annonsene på nytt hver gang, og skreddersy dem til de du vil nå. Legg litt energi i tittelen – den bør helst ha en stoppeffekt. Det kan dessuten være lurt å spisse annonsen mot en spesifikk gruppe, og ikke forsøke å favne om alle kandidater i annonsen. Er du ute etter en junior eller en senior?
#8. Bygg en god kultur som tiltrekker seg målgruppa
Dette er kanskje et av de viktigste punktene på lista, og det er selvfølgelig også mange andre gode grunner til å bygge en god kultur. I Origo har vi lagt mye energi i å skape en god kultur med takhøyde, og et uformelt og hyggelig miljø som våre ansatte trives i. Det er viktig både for å beholde de fine folka som allerede jobber her, og for å fortelle en troverdig historie for å tiltrekke oss nye.
16-åringer tror utvikling er usosialt, nerdete, dårlig betalt og kjedelig
#9. Vær til stede der målgruppa er – digitalt og fysisk
Origo har valgt seg Javazone som “vår” fysiske hovedscene hvor vi forsøker å profilere oss mot andre utviklere. For designere har vi Y-konferansen. Vi skriver jevnlig på bloggen vår, får ansatte til å skrive, og deler så mye vi rekker på LinkedIn. På blokka står å arrangere flere events selv; fagfrokoster og meetups på kvelden.
Alle har mye som er interessant for andre, enten om teknologi, metode eller eget fagfelt. Finn arenaen hvor folka du er ute etter vanker. Å bygge seg et navn som attraktiv arbeidsgiver er et volumspill bestående av miksen av den indre virkeligheten i organisasjonen, og det du forteller om. Del alt mulig, overalt. Dette er ikke noe som skjer over natta.
…også et siste tips som vi ikke kommer utenom:
#10. Tilby markedslønn
Dere trenger ikke å være lønnsdrivende, men det er ikke til å stikke under stol at lønn er viktig i denne konkurransen. Det er en nødvendig betingelse å betale det for eksempel en systemutvikler koster i markedet.
En bitteliten trøst til slutt: Du er ikke alene! Det er et vanskelig marked nå. Alle sliter med å tiltrekke seg teknologer.
💬 Hva sier du? Funker disse 10 punktene på deg? Rop ut i kommentarfeltet under artikkelen!