Hvorfor ble du utvikler? 👶
Mine foreldre var programvareingeniører. Et av mine første leketøy som barn var et tastatur med fjærer. Ikke at jeg hadde mye valg fra starten av.
I tillegg, i 2002, så jeg min første håndholdte PC (Palm Vx) og mistet hodet. Gjennom tenårene kjøpte og solgte jeg ulike brukte håndholdte PC-er for å utforske hvor mye bedre Palm Tungsten T5 var enn HP H1940 og om Palm LifeDrive med harddisk virkelig var støyende (ja, det var det).
Og selvfølgelig testet jeg hver eneste app som ble utgitt og var betatester for flere programvarefirmaer. Ett av dem ble min første arbeidsplass noen år senere.
Hva jobber du med? 💪
Som en engineering manager jobber jeg mest med mennesker på dagtid. Performance management, cross-functional samarbeid, langsiktig planlegging og teknisk strategi.
Teamet mitt er ansvarlig for avspilling, core-funksjonalitet og Developer Experience for TIDAL-appen, så oppgavene varierer fra dag til dag.
Når tiden tillater det, er mitt nåværende favorittprosjekt automatisering av release-prosessen for mobilapper for TIDAL. Det gjøres med Fastlane, GitHub Actions og Python.
Hvordan ser uka ut for deg? 📆
Block er et "remote-first" selskap. De fleste av mine kolleger er spredt over Europa og USA.
Noen regioner (som Norge og Oslo) har et fysisk kontor, men de fleste dagene jobber jeg hjemmefra.
Vi er sterkt avhengige av Google Suite og Slack for å holde kontakten (eller for eksempel Tuple for parprogrammeringsøkter).
Hva er det neste du har lyst til å lære deg mer om? 🧠
Profesjonelt ønsker jeg å lære å forstå mennesker bedre: Finne deres indre motivasjon, og gjennom denne kunnskapen hjelpe dem å oppnå mer.
Utenfor jobben – etter å ha løpt med et esel gjennom Rocky Mountains i South Park (google: "Burro race") oppdaget jeg at løping ikke er så ille som jeg hadde tenkt, så neste mål er å komme under 3:30:00 på maraton. I tillegg, endelig fullføre et 100k-løp.
Hva er den mest utfordrende situasjonen du har stått i? 👀
Som utvikler slettet jeg en gang ved et uhell data for over én million brukerkontoer for FotMob.
Selvfølgelig var det også perfekt timing: Jeg hadde nettopp dratt på sommerferie til Spania da vi oppdaget det.
I ettertid var det en fin historie å fortelle, og vi minimerte brukerens påvirkning, men i øyeblikket var det nervepirrende.
Som leder var den første opplevelsen å sparke en person. Ja, det er en del av virksomheten og en nødvendig ferdighet å ha som leder, men det var en minneverdig og følelsesmessig utfordrende opplevelse.
«Som utvikler slettet jeg en gang ved et uhell data for over én million brukerkontoer for FotMob.»
Hva er bransjens største utfordring akkurat nå? 🔭
IT blomstrer. Det har aldri vært så mye penger og talent i bransjen som det er i dag. "Gold rush"-et er i full gang (eller, kanskje, ikke engang i full gang ennå).
Jeg skulle bare ønske vi i Norge ikke så på det fra sidelinjen. For musikkindustrien (tross alt jobber jeg i TIDAL) – den er fundamentalt ødelagt, og det er for mange utfordringer å nevne.
DSP-er (Digital Service Providers) var ment å redde musikken og hjelpe artister å leve av sin kreativitet. I virkeligheten er det vanskeligere enn noensinne å være en profesjonell artist i dag. En dag vil industrien endre seg.
Hva er ditt beste tips til andre utviklere? 🤖
Sikt mot å få forskjellige erfaringer: Bli med i en startup, bli med i en av de Magnificent Eight, bli med i et konsulentselskap, bli med i noen interne produkter.
Vær nysgjerrig, men reflekterende over din erfaring.
Og fremfor alt – vær lidenskapelig om tingene du gjør. Det er ingenting mer tappende og demotiverende enn å jobbe med folk som ikke bryr seg.