Det har gått mer enn sju år siden Tise så dagens lys; en norskutviklet app og en markedsplass som ifølge gründerne har som mål å "gjøre gjenbruk kult". Nå har appen snart tre millioner brukere og har ekspandert til både Sverige, Danmark og Finland.
Vi møter en av gründerne – teknologisjef Axel Franck Næss – i selskapets nye lokaler i Oslo sentrum, sammen med rekrutteringsansvarlig Frida Klovning.
Næss startet selskapet sammen med Eirik Frøyland Rime, som i dag er CEO. De to møtte hverandre da de begge gikk på NTNU, og begynte å jobbe med appen allerede i 2013.
– Vi tenkte det var "høl i hue" at vi hadde så mange ting liggende som vi ikke brukte. Men det var ingen som drev med gjenbruk, det var litt stigma rundt det, sier Næss til kode24.
Gründerne satte seg som mål å gjøre gjenbruk til noe man ifølge Næss skulle være stolt av å holde på med. Og det skulle være like enkelt å kjøpe brukt som nytt.
Konkurrenter er blant andre Finn, men ifølge Klovning vel så mye andre klesbutikker på nett som ikke driver med gjenbruk, som Zalando, H&M og andre.
Robin (28) fra Finn.no til Tise: - Typescript, Express, MongoDB og Elasticsearch er frisk luft
Lagde sin egen AI
Næss sier til kode24 at selskapet konstant jobber med å gjøre produktet bedre, blant annet ved å sørge for at det er så lett som mulig for brukerne å finne det de er ute etter.
– Vi bruker for eksempel kunstig intelligens til å gi bedre anbefalinger til hva du bør se på. Det å vise interessant innhold er superviktig.
Tise baserer seg ikke på ferdige hyllevareløsninger for AI som tilbys gjennom for eksempel AWS-plattformen de bruker, men har valgt å utvikle alt selv.
Utvikleren Tobias Aasmoe jobber med maskinlæring i Tise, og har vært sentral i utviklingen av AI-løsningen. Han forteller at de har laget flere forskjellige systemer for å gi brukerne anbefalinger i appen. Disse bruker forskjellige typer data, alt fra brukerhistorikk til bildedata.
– Hos en markedsplass som Tise er det veldig høy utskiftning av varer til enhver tid, så vi har fokusert på å lage systemer som klarer å håndtere dette på en effektiv måte, sier Aasmoe.
Av verktøy som er brukt nevner han blant annet TensorFlow og Elasticsearch.
Arbeidet Tise sine AI-utviklere har gjort har også blitt med i en forskningsartikkel, der Tise sammen med en PhD-kandidat fra Universitetet i Agder har sett på utfordringer såkalte "bildesynmodeller" (computer vision-modeller) har i forbindelse med produktanbefalinger.
– Disse modellene skalerer utrolig bra, ettersom man ikke trenger å bearbeide store mengder brukerhistorikk, men er ikke helt uten problemer. Vi er medforfattere i en forskningsartikkel som ser på hvordan man kan evaluere hvor godt slike modeller yter i disse sammenhengene, sier Aasmoe.
«Jeg elsker å kode og synes det er en fin avveksling til en superspennende jobb.»
Gründerne kodet appen selv
Da Næss og Rime begynte å jobbe med appen i 2013 oppdaget de fort at det var forskjell på å lære en masse teori om programmering på skolen, til det å faktisk skulle bygge noe selv.
– Det er forskjell på å gå på et kurs der du skal fylle ut én funksjon, og å stå der med en tom JavaScript-fil og skulle lage et helt selskap, sier Næss.
Men selv om det var vanskelig, klarte de to å få ferdig en tidlig versjon av appen for iOS. I starten kunne man selge alt mulig gjennom appen, men etter hvert begynte Tise å spisse seg mot blant annet klær og interiørprodukter.
Og det var først da Jenny Skavlan ble med på laget som investor og kreativ leder i 2016 at ting virkelig begynte å ta av.
– Da Eirik og jeg startet i 2013 var det ingen av oss som tenkte at dette skulle være jobben vår ti år senere, sier Næss.
De to kodet i starten alt sammen selv, før de i 2016 fikk på plass et større team.
– Koder du fortsatt selv?
– Jeg elsker å kode og synes det er en fin avveksling til en superspennende jobb, men i dag handler jobben min mer om å få andre til å skinne, sier Næss.
Når han koder er det derfor aldri noe som kan blokkere andre ting, men kanskje et interessant sideprosjekt eller å teste ut noe rundt CI/CD-pipelinen.
– Da kan jeg teste ut litt, så kan andre overta.
Sånn får de Strim til å funke overalt: – UX jobber like mye backend som frontend
30 utviklere, UX-ere og designere
I dag er det rundt 90 ansatte i Tise, hvorav rundt 70 av dem jobber i Norge.
– De fleste utviklerne holder til her på kontoret, men vi har også noen "remote", sier Frida Klovning.
Utviklerne jobber i avdelingen som heter Product & Technology, som igjen er delt inn i to team: Product & Design og Engineering. Product & Design-avdelingen har 8 ansatte som jobber med alt som har å gjøre med design av app og nettsider, UX, og så videre. I Engineering-avdelingen er det 22 utviklere som jobber med selve programmeringen av apper og nettsider.
– Vi har også delt oss inn i kryssfunksjonelle team, det vi kaller "experience-team" og "core-team", der det er ingeniører for plattformene – Android, iOS og web. Og så har vi et datateam som driver med blant annet maskinlæring, forklarer Klovning.
Næss legger til at det har vært viktig for Tise at teamene er satt sammen av folk som jobber med ulike teknologier og de ulike delene av plattformen. Og at de som programmerer jobber tett med designere.
– Teamet skal sammen løse et problem, det skaper bedre resultater. Det er teamet selv som skal finne løsningen, sier Næss.
Derfor har utviklerne i Tise stor påvirkningskraft på hvordan løsningene skal utvikles, og hvilke teknologivalg som skal gjøres.
– Vi prøver å bli enda bedre på å ta utviklere med tidlig i prosessen. Da får vi med med de tekniske perspektivene også, og mest mulig innsikt inn i designarbeidet, sier Næss.
Teknologistacken til Tise i dag er:
- Swift på iOS
- Kotlin på Android
- React på web
- JavaScript/Node.js på backend (AWS)
Derfor skrota utviklerne i Posten hybrid-app: – Mange var ikke fornøyd
Koder native-apper
Det har vært mye debatt om hvorvidt det er best å lage native- eller kryssplattformapper. Tise lager i dag native iOS- og Android-apper, i tillegg til web-løsningen. Dette har historiske årsaker.
– Da vi startet med dette i 2013, og da var det Xamarin som var kryssplattform. React, React Native og Flutter fantes ikke da. Så det var ikke mange alternativer, sier Næss.
Likevel, selv om Tise nå har dedikerte iOS- og Android-utviklere prøver de også å gjøre noe hybrid, for eksempel ved å gjenbruke ting ved hjelp av webviews i appen.
– Vi ser definitivt fordelen med det. Men så føler jeg også at det er mye bra med native, det blir veldig "smooth" og du får tilgang til de nye API-ene og komponentene med én gang.
Tise har ikke vurdert seriøst å bytte til en native-plattform som for eksempel React Native, men Næss sier det kunne hatt en del fordeler med tanke på ressursbruk.
– Vi har mangel på folk og utrolig mye vi vil gjøre, så det hadde vært fint å finne måter å kunne gjøre mer på. Men det er en byttekostnad, og vi har inhouse-utviklere som kjenner native veldig godt, sier Næss.