Å snakke om følelser er nok uvant for mange i teknologiske organisasjoner – men vi er ikke kode-maskiner.
Tvert imot så lever vi i komplekse samfunn der relasjoner er viktig.
Som utviklere så vet vi viktigheten av rask tilbakemelding – men hvorfor gjør man dette i så liten grad oss imellom?
Det er mye tyngre fordi teknologi er de lette aspektene – de virkelig vanskelige er det menneskelige.
Vil vekk fra korte, strenge Jira-oppgaver, til mer prat om behov og følelser
Nødvendig psykologisk trygghet
Den psykologiske tryggheten er nødvendig av to årsaker: den muliggjør endring og den er en forutsetning for autonomi.
Vi bruker CI/CD og tester hyppig for å være trygg til å lett kunne gjøre endringer på komplekse systemer. Den samme tryggheten trenger vi som mennesker både enkeltvis og i grupper for å kunne endre måten vi jobber på.
Når en organisasjon vokser så øker også antall mulige kommunikasjonsveier og det blir stadig vanskeligere og til slutt umulig for ledere å holde overblikk. Da må man enten begrense beslutninger – eller så må dette spres utover. Dette krever trygghet!
Heier på autonome team og DevOps: - Ikke spør om lov til å gjøre jobben din!
Elsk dine med-ansatte
Som ny i Easee så opplever jeg det som forfriskende at man tar disse problemstillingene på alvor og at man til og med har tatt dette inn i selskapsoppdraget og visjonen. Med oppdraget "We put people first to shape the future of electricity" for å nå visjonen "More time for love".
Hvor kommer følelser, og til og med kjærlighet, inn i arbeidslivet? Jeg snakker her ikke om romantisk kjærlighet. Nei, her menes det å elske kunden, elske planeten, elske sine medansatte.
Ved å bygge sterke og positive relasjoner så er man både utstyrt og motivert til å ta de vanskelige samtalene, sånn at tilbakemelding kommer hyppig.
Mikaels beste tips for å bli en bedre utvikler kan oppsummeres med ett ord
«Visjoner og oppdrag kan være noen av de kraftigste motivatorene som finnes, men ender dessverre ofte opp som tomme ord»
Ender ofte opp som tomme ord
Visjoner og oppdrag kan være noen av de kraftigste motivatorene som finnes, men ender dessverre ofte opp som tomme ord. Dette kan skje fordi man ikke mener hva man sier, eller fordi man ikke bli holdt ansvarlig og får tilbakemelding.
Siden disse virkemidlene er så kraftige, så har de hyppig blitt utnyttet. Eksempler på uetisk bruk av følelsesmessige virkemiddel kan være alt fra destruktive forhold til kulter.
Vi må man være åpen og ærlig om formålet, og at vi holder hverandre til en høy etisk standard.
Vi har ikke fasiten og lærer og endrer oss hele tiden – men det er en givende reise å være med på.