Truls Clark begynte nylig som "Principal Consultant" og "Practice Lead Frontend" i Innofactor, melder selskapet i en inn/ut-melding til kode24.
Eller som vi i kode24 kanskje heller ville sagt: Han har blitt frontend-sjef.
Clark gikk til Innofactor etter åtte år i Capgemini, hvor han de siste fem årene ledet frontend-avdelingen i Oslo.
– Jeg liker de strategiske målene til Innofactor. Å bygge opp en frontend-avdeling i et sterkt Microsoft-miljø er en spennende oppgave. Det er ekstra spennende at jobben også medfører å se på synergimulighetene i Microsoft-miljøet kombinert med andre miljøer, sier Clark.
På nettsidene sine beskriver Innofactor seg selv som "den fremste leverandøren av Mircosoft [sic] Azure skytjenester i Norge og Norden."
«Innen frontend-faget har det kommet nye rammeverk «annenhver dag», og det er en antakelse om at alt nytt er det neste store.»
Uavhengig av rammeverk
– Det langsiktige målet er å bygge opp en grensesnittavdeling i Innofactor som omfatter både brukeropplevelse (UX) og brukergrensesnitt (UI), men også andre underliggende disipliner innen frontend-utvikling. En avdeling hvor vi mikser erfaring fra tidligere utviklingsprosjekter med det å skape nye tjenester på plattformene som jevnlig dukker opp.
Clark skal ha lang erfaring med frontend-utvikling. Han startet karrieren i Icon Medialab ved inngangen til 2000-tallet, og jobbet deretter i flere år med store prosjekter i CMS-selskapet Escenic, blant annet for avisene Die Welt, The Daily Telegraph og danske Jyllandsposten.
– Innen frontend-faget har det kommet nye rammeverk «annenhver dag», og det er en antakelse om at alt nytt er det neste store. Slik er det nødvendigvis ikke. Vi skal jobbe med å skape komponenter og løsninger som kan fungere på tvers av rammeverk, slik at kundene slipper å skrive om hele frontend-UI bare fordi man skal bytte rammeverk eller plattform, hevder Clark.
En nøkkel til innovasjon
Den nye frontend-sjefen ser mange muligheterer med designsystemer og komponentbiblioteker.
– Å skape uniforme brukerflater på tvers av applikasjoner synes jeg er veldig spennende. Det gir en større tillit til merkevaren og kan spare kundene våre for mange kostnader innen utvikling, fordi man slipper å gjøre de samme tingene om og om igjen. Det tenker jeg er en nøkkel til innovasjon; at man ikke starter fra bunnen av hver gang. En fast arbeidsmetodikk, hvor systemer og komponenter er på plass, gjør at man kan se på hvordan datagrunnlaget og komponentene brukes for å skape bedre tjenester, sier han.
Administrerende direktør i Innofactor, Jørn Ellefsen, er naturlig nok fornøyd med nyansettelsen:
– Norske virksomheter har i økende grad satt gode brukeropplevelser på dagsordenen, men mange har fremdeles en vei å gå med tanke på tilgjengelighet, universell utforming, samt det å møte brukerne på deres premisser. Koblingen til øvrige systemer og data er fortsatt en utfordring, og er aktualisert med generativ AI som er på full fart ut i norske virksomheter, sier Ellefsen.