Spillutviklere raste mot Unity da de nylig varslet at de fra og med 1. januar 2024 ville endre prismodellen slik at man må betale en avgift per installasjon etter at spillet når et visst antall nedlastinger og en viss omsetning.
Utviklere raser mot Unity
Mange mente det ikke lenger er mulig å stole på Unity, og i utviklerforumer og sosiale medier diskuterte mange alternativer til spillplattformen. Noen varslet at de kom til å droppe Unity i sine neste spill, og det gikk til og med så langt at Unity på et tidspunkt mottok dødstrusler.
Trues på livet etter nye priser
Nå snur Unity, skriver The Register. I et åpent brev sier Unitys Marc Whitten at han er lei seg for situasjonen som oppsto:
– Vi burde ha snakket med flere av dere, og vi burde ha tatt med mer av tilbakemeldingene deres før vi annonserte vår nye Runtime Fee-policy, skriver Whitten.
Personlig plan fortsatt gratis
Whitten skriver i brevet at hensikten med endringene var finansielle. Målet var å sikre at Unity kan fortsette å investere i spillmotoren.
Men endringene har ikke blitt tatt særlig godt imot i aksjemarkedet: Ifølge The Register har kursen på Unity-aksjer falt fra 39 til 32 dollar etter at selskapet varslet endringene.
Unity melder nå at Unity Personal-planen vil fortsette å være gratis, slik den alltid har vært. Her er de nye prisplanene:
- Ingen "runtime-avgift" – altså avgift per installasjon – på spill laget med Unity Personal. Maksgrensen for hvor mye penger et spill laget med Personal-planen kan tjene økes fra 100.000 til 200.000 dollar, og det vil ikke lenger være et krav om å ha en "Made with Unity"-startskjerm.
- Ingen spill som tjener mindre enn 1 million dollar i løpet av en 12-månedersperiode vil behøve å betale en runtime-avgift.
- For de som har Unity Pro og Unity Enterprise vil det ikke være noen avgift på spill laget før 1. januar 2024. Altså ingen tilbakevirkende kraft, med mindre man oppgraderer spillene til å bruke den neste LTS-versjonen av Unity.
- Hvis man har et spill som må betale runtime-avgift, vil man kunne velge enten en 2,5 prosent inntektsdeling eller et beløp som regnes ut basert på antall nye personer som tar i bruk spillet hver måned. Disse tallene skal man selv rapportere inn, og man betaler alltid det beløpet som er lavest.
«Ingen spill som tjener mindre enn 1 million dollar (...) vil behøve å betale.»
Svarer på spørsmål
Unity har laget en FAQ med flere detaljer om de nye prisene her.
I videoen under svarer Marc Whitten på spørsmål fra utviklere om den nye prisplanen: