Unity dropper Runtime Fee, men øker prisen for de store utviklerne

Spillutviklere jubler over at Unity lytter til protestene mot fjorårets nye betalingsmodell.

Unity går bort fra betalingsmodellen som skapte raseri hos spillutviklere i fjor. Bildet er fra en spillutviklermesse, der besøkende fikk se selskapets "enemy AI"-løsning. 📸: Jeff Chiu / AP / NTB
Unity går bort fra betalingsmodellen som skapte raseri hos spillutviklere i fjor. Bildet er fra en spillutviklermesse, der besøkende fikk se selskapets "enemy AI"-løsning. 📸: Jeff Chiu / AP / NTB Vis mer

På denne datoen i fjor skrev vi i kode24 om hvordan utviklere raste mot Unity Software. Selskapet bak spillmotoren med samme navn, ville da ta betalt per installasjon.

Knappe to uker senere snudde Unity, og erkjente at de burde ha snakket med, og tatt med mer av tilbakemeldingene før de lanserte sin Runtime Fee-policy, skrev Marc Whitten i selskapet hos The Register.

Denne uka, nøyaktig ett år senere, har Unity presentert sin betalingsmodell for 2025.

Nå er hele ideen om en Runtime Fee-policy for spillutviklere forkastet, men selskapet vil hente penga på andre måter.

– Rimelig pris

Toppsjef Matt Bromberg forklarer at avgjørelsen er tatt etter konsultasjoner med blant annet kunder og partnere.

– Vi ønsker å gi dere et produkt til en rimelig pris, på en slik måte at dere fortsatt føler dere komfortable med å satse videre med Unity på lengre sikt, skriver han i en bloggpost på selskapets egne sider.

For de minste aktørene, som bruker Unity Personal, vil løsningen forbli gratis, skriver Unity i sin oversikt over endringene. Personal-brukerne får også doblet grensa for hva de kan omsette for, før de må begynne betale.

De største må bære mer av lasset

For Unity Pro, vil kostnadene øke med åtte prosent for hver lisens. Selskapet understreker at det er første justeringen i pris på to år.

Den største endringen kommer på Enterprise-nivå, som ifølge The Register er det største segmentet hos Unity. Der øker prisene med 25 prosent.

Dette er lisensen som er pålagt brukere med minst 25 millioner $ i inntekt eller utviklingskostnader per år.

I bloggposten spesifiserer Bromberg at endringene er ment for spillutviklere.

– Kunder utenfor spillindustrien vil ikke bli berørt av endringen, skriver han.

Dette gjør også at flere brukere i ulike Unity-forum spekulerer i at disse kundene likevel vil bli pålagt en Runtime Fee-policy.

Røft år etter bråket

Flere spillutviklere gir, ikke uventet, uttrykk for at de setter pris på endringen som nå kommer.

r/Unity er det flere indie-utviklere som jubler, og enkelte sier også at dette gjør at de vurderer en retur til Unity.

Under det verste bråket i fjor høst meldte flere spillutviklere at de kom til å bytte ut Unity, og gå over til blant annet Unreal Engine og Godot.

I kjølvannet av bråket i fjor høst, har Unity vært gjennom en svært turbulent periode. 1.800 ansatte mistet jobben, kontorer ble stengt, og toppsjefer gikk av.