Tidligere denne uken varslet Unity at de fra og med 1. januar 2024 endrer sin prisingsmodell slik at spillutviklere må betale en avgift per installasjon etter at spillet når et visst antall nedlastinger og en viss omsetning:
Utviklere raser mot Unity
Det ble et skikkelig rabalder i spillutviklermiljøet, og mange mente det var urimelig å gjøre slike endringer som får tilbakevirkende effekt på lønnsomheten til mange av spillene som bruker Unity-motoren. Enkelte utviklere har truet med å aldri mer bruke Unity til fremtidige spill.
Nå har imidlertid saken tatt en ny vending: The Verge skriver at Unity har mottatt dødstrusler som er så troverdige at de har blitt nødt til å avlyse et møte med de ansatte. Det var Bloomberg som meldte saken først.
– Vi har blitt gjort oppmerksom på en potensiell trussel mot noen av våre kontorer og har gjort umiddelbare og proaktive tiltak for å sørge for sikkerheten til våre ansatte, sier en talsperson til Bloomberg.
Unity-sjefen måtte avlyse tale
Det var egentlig meningen at Unity-sjef John Riccitiello skulle holde en tale til sine ansatte tirsdag morgen, men møtet ble altså avlyst.
To av Unitys kontorer stenges ifølge Bloomberg på torsdag og fredag som følge av truslene.
Riccitiello har ifølge The Verge blitt en sentral person i krangelen som har oppstått, ettersom mange ser på ham som den som har drevet gjennom endringene. Riccitiello var også sjef for Electronic Arts da han innførte en kontroversiell løsning for å tjene penger på såkalte "loot boxes" i FIFA 09.
Unity CEO John Riccitiello was EA CEO when FIFA 09 launched with loot boxes. Last year he said devs making games without monetization in mind are “fucking idiots.” In an EA stockholder meeting he entertained the idea of charging $1 to reload an ammo clip in Battlefield. https://t.co/lZlO37giVf
— Tom Warren (@tomwarren) September 13, 2023
I 2022 kalte Riccitiello utviklere som ikke tidlig i utviklingsprosessen ville innføre løsninger for å tjene penger i spill for "fucking idiots". Det gikk han senere ut og ba om unnskyldning for.
Rust-skaper kutter ut Unity
Heldigvis er det sjelden noen tyr til dødstrusler når de er uenige i noe. Men de varslede prisendringene til Unity ser ut til å kunne få konsekvenser for Unity.
På torsdag gikk Garry Newman, skaperen av Rust (spillet Rust, ikke programmeringsspråket), ut og annonserte at de ikke lenger kommer til å bruke Unity i fremtidige spill.
Newman skriver i et blogginnlegg med den beskrivende tittelen "Unity can get fucked" at selskapet hans har hatt ti år på seg til å lage sin egen spillmotor, men dessverre aldri gjorde det. Han er sikker på at mange andre spillselskaper tenker det samme, skriver han.
– La oss ikke gjøre den samme feilen om igjen. Rust 2 kommer definitivt ikke til å være et Unity-spill, skriver Newman.