Utviklere har ikke alltid rett: – Flere burde ha tilbake­meldings­knapper!

Det er ikke alltid slik at utviklere og UX-designere har rett. Hva med å gjøre noe så sprøtt som å spørre brukerne om hva de synes, skriver Kurt Lekanger i ukens nyhetsbrev.

Det er <i>brukerne</i> som avgjør om det du har utviklet er bra eller dårlig, mener Kurt Lekanger. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Det er brukerne som avgjør om det du har utviklet er bra eller dårlig, mener Kurt Lekanger. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Denne uken publiserte vi et leserinnlegg fra Marcus Haaland i Bekk der han ga oss en oppskrift på hvordan du lager en smart tilbakemeldingsknapp som sender med konteksten til nettsiden knappen befinner seg på.

Det slo meg da at altfor få er flinke til å be om tilbakemeldinger på produktene de utvikler. Det burde vært tilbakemeldingsknapper overalt! Ok, kanskje ikke overalt – da ville kanskje tilbakemeldingene vært at det er altfor mange tilbakemeldingsknapper.

Men for å være litt seriøs: UX – user experience – det å lage gode brukeropplevelser er innmari vanskelig. Det er en god grunn til at dette er et eget fag og at utviklerteam gjerne involverer interaksjonsdesignere som har gått mange år på skole for å bli gode på nettopp det å lage bra brukergrensesnitt.

Likevel blir jeg stadig vekk overrasket over hvor elendig UX mange programmer, nettsider og apper har.

Hadde det enda bare vært et litt haltende brukergrensesnitt i et hobbyprosjekt laget av én person så kunne jeg kanskje forstått det. Men selv store selskaper som jeg vet har massevis av utviklere og ressurser, presterer av og til å lansere apper som er alt annet enn intuitive.

Menyvalg du trenger hele tiden er gjerne godt bortgjemt i en obskur undermeny under en lite intuitiv tittel, eller kanskje appen gir deg en masse uforståelige feilmeldinger fordi du ikke har skrudd på ett eller annet dypt inne i Android-innstillingene.

«Jeg tror det er nesten umulig å lage en helt perfekt app – eller nettside – på første forsøk, selv med flinke UX-folk på laget.»

Til utviklernes forsvar så tror jeg det er nesten umulig å lage en helt perfekt app – eller nettside – på første forsøk, selv med flinke UX-folk på laget. I hvert fall hvis du skal lage noe som er innovativt og annerledes og avviker en del fra alt som har vært gjort tusenvis av ganger før.

Brukerne vil alltid lete etter det ene menyvalget på helt andre steder enn det utviklerne hadde sett for seg. Da nytter det ikke å si som Steve Jobs sa i 2010 da mange opplevde dårlig mobildekning på iPhone 4 når de holdt telefonen på en bestemt måte:

– Bare la være å holde den på den måten!

Få heller inn en tilbakemeldingsknapp og be aktivt brukerne om tilbakemeldinger på hvordan produktet ditt kan forbedres. For uansett hva du kjære utvikler mener, så har brukeren alltid rett.

Ukas beste saker på kode24:

🍊 Tilbakemeldings–knapp med kontekst: – Genial implementasjon!

Smart triks lar deg sende med kontekst. Marcus Haaland i Bekk viser deg hvordan.

🌺 Mener mange misforstår C++: «Det er ofte en god grunn til at man velger C++»

Anders Schau Knatten mener det er mange gode argumenter både for og imot å bruke C++, og at språket har de kuleste jobbene. Nå har han gitt ut bok.

🌺 Domeneshop rammet av bug og dataangrep på samme tid

Var du en av dem som slet med webhotell hos Domeneshop tirsdag? Årsakene minner om ordspråket: En ulykke kommer sjelden alene.

👚 Nytt nettverk for side­prosjekter: «Det magiske er at du kan bli økonomisk fri»

Cybersikkerhets-ekspert Karsten Duus Wetteland vil samle utviklere, UX-folk og markedsførere i Project SideProject Project.

👗 Sånn lager utviklerne framtidas pantemaskin – med pantelapp på mobilen

Nå skal du ikke lenger trenge å vente til panteautomaten er ferdig. Vi besøkte Tomra, der utviklerne jobber med det de kaller fremtidens panteopplevelse.

🦝 Lot ChatGPT bryne seg på 728 kode-problemer: – Skjønner ikke spørsmålene

Hvor god er egentlig ChatGPT på å skrive kode sammenlignet med et menneske? Det kan variere fra veldig bra til elendig, viser ny undersøkelse.

📚 Ny nettside utgir seg for å være historisk Apple-nettsted: – AI-generert søppel

Mange kilder til datanyheter er blitt borte de siste årene. Nå kan det framstå som at TUAW er tilbake, men tidligere skribenter gir siden det glatte lag.

🥊 Vil ha flere kvinnelige forbilder i bransjen: – Viktig å ha noen å se opp til

Hannah Mørken ser samtidig positivt på framtiden, etter at antallet jenter som søker seg til informatikk og lignende studier øker.

God helg

Apropos elendig UX og det å skylde på brukerne når ting ikke fungerer helt som det skal: Kona er diabetiker og har en sånn "knapp" på armen som måler blodsukkeret og sender dette til en app – FreeStyle Libre 3 – på mobiltelefonen. Så får hun beskjed om blodsukkeret er for lavt (og hun må spise) eller for høyt (og hun må ta mer insulin).

Appen er mildt sagt elendig, med en score på 2,2 av 5 på Android og 2,9 på iOS. Kona har Android-mobil, og det er fullstendig bingo om appen fungerer eller ikke. I verste fall får hun ikke varslinger om for lavt blodsukker (som er farlig). Andre ganger klarer den ikke å kommunisere med sensoren.

Problemet i dette tilfellet er at det ikke hjelper å gi tilbakemeldinger. Da hun hadde Samsung-telefon for noen år siden fikk hun beskjed fra kundesupport om at den ikke virket så bra på akkurat den telefonen – og at hun heller burde hatt en iPhone. Da hun byttet til en OnePlus-telefon for et par år siden fikk hun beskjed om at appen virket bedre på Samsung (!).

Andre ganger hintes det til at det må være hun som gjør noe feil: Her er det nemlig en haug med systeminnstillinger på telefonen som må være riktig konfigurert for at ting (kanskje) skal virke.

Med andre ord: Det holder ikke å bare åpne for at brukerne skal kunne sende inn tilbakemeldinger – du må faktisk gjøre noe med tilbakemeldingene også!

Min tilbakemelding nå er at det er helg! God helg!

– Kurt 🤓