Da vi i mars 2020 ble tvunget til å forlate kontorene våre til fordel for pinnestoler ved kjøkkenbordet, ble det også startskuddet for den kanskje raskeste endringen som har skjedd i norsk og internasjonalt arbeidsliv noensinne.
Selv om overgangen var brå, har hjemmekontoret også fungert overraskende bra for mange. Etter hvert som hjem ble ominnredet, utstyr oppgradert og man fikk litt schwung på det hele så var det åpenbart flere fordeler med å sitte hjemme.
Når pandemien nå virker å brenne ut, blir det nå opp til hver enkelt arbeidsplass å finne ut hva og hvordan. Og hvilke konsekvenser vil det få.
Tall og innsikt både fra Finn, SINTEF og kode24 tyder også på at mange ønsker å fortsette med dette og at flere også setter hjemmekontoret like høyt som høy lønn. Flere selskaper ansetter nå «remote first», mens andre mener at vi ikke bør gjøre hjemmekontoret til normalen, at folk må rives ut av «hjemmekontordvalen» og komme seg tilbake til kontoret. Og dertil andre er igjen nå så lei av å sitte hjemme at man drømmer seg tilbake.
Bare hver tiende utvikler vil være på kontoret hver dag, hele uka
Med ingen fasit i hånd, har vi i Blank valgt å gå all-in på en strategi hvor vi ønsker å spille på lag med den fleksibiliteten vi tror fremtidens arbeidsliv vil ha. Målet er enkelt:
Ved å gjøre Blanks lokaler så attraktive som overhodet mulig å jobbe fra vil vi styrke felleskapet gjennom at Blank-folk velger å bruke noe av fleksibiliteten vi har fått fra våre kunder til å jobbe sammen fra Blanks loft.
Resten av denne bloggposten tenkte jeg derfor å fortelle mer om bakgrunnen for dette valget, erfaringer så langt og noen tips på veien.
Åpenbaringen: Post lockdown 2021
Da pandemien traff hadde vi nettopp oppgradert daværende loft – to etasjer på rundt 300 kvadratmeter hver rett ved Youngstorget i Oslo. Omtrent hele den ene etasjen var også satt av til sosial sone. Et superhyggelig lokale med stor takhøyde, sjarm og stil. Kanskje i den klassiske «se så kule kontorer vi har»-stilen man ser på Instagram.
Blank har alltid fokusert på å bygge felleskapet, og etter den brutale nedstengingen i starten av 2021 begynte å ebbe ut merket vi hvordan ansatte umiddelbart ønsket å bruke kontoret mer og utnytte fleksibiliteten man var gitt av kundene. Dette var en stor øyeåpner og åpenbart en kjempemulighet! Samholdet, som vi som konsulentselskaper ellers investerer enorme summer i å fasilitere, skjøt i været med mindre påbud av hjemmekontor. Endelig ble det mulig å se hverandre på tvers av prosjekter i det daglige og med det på helt annen grad enn tidligere kunne utnytte hele fagnettverket i selskapet.
Dette var anledningen til å virkelig leve opp til konsulentselskapenes verdiforslag om at vi leverer noe mer enn enkeltindividets kunnskap, men et selskaps kunnskap. Samtidig så vi hvordan det hele umiddelbart knirket i sammenføyningene, selv når bruken var lav.
Med kun to møterom, ble vi raskt kjent med møteromszombien – hvileløst gående rundt med en Mac under armen og kaffekoppen i hånden på jakt etter et lite avlukke for Teams- eller Zoom-møtet.
Møterom-zombiene invaderer: - Vi trenger flere møterom!
Det er kanskje åpenbart, men kravene til et kontor i en post-pandemi-verden er helt annerledes en tidligere. Det tror jeg egentlig sier seg selv. Å gjennomføre Teams-møter i åpent landskap fungerer ikke. Måten vi ser på kontoret har endret seg fundamentalt.
Vi sto med andre ord ovenfor et valg:
Fortsette som før, og la konsulentene i stor grad jobbe hos kundene og hjemme, eller gjøre et bet på å gjøre Blanks lokaler er så behagelige å jobbe fra, at folka i Blank prioriterer å tilbringe tid på å jobbe sammen fra Blanks loft.
«Vi måtte finne ny lokasjon, nye lokaler, forstå behovene til de ansatte post-pandemi og så være villige til å ta risikoen.»
«If you build it, they will come»
Med nærmere to år igjen på en uoppsigelig leiekontrakt, vurderte vi først å tegne om kontoret vi allerede hadde. Vi innså raskt at det var nytteløst.
For å oppfylle ønsket om et kontor alle ønsket å jobbe fra, måtte vi ta enda større risiko. Vi måtte finne ny lokasjon, nye lokaler, forstå behovene til de ansatte post-pandemi og så være villige til å ta risikoen om å i tillegg betale dobbel leie i den perioden — rundt 1/3-del av overskuddet til Blank.
Da er det vel bare en ting å gjøre da?
Alt er en test. Vi hoppet 🏃🏽
Mener hjemmekontor ikke bør bli normalen, selv om det er 'komfortabelt og enkelt'
En designdrevet behovs- flytteprosess
Men hva skulle vi hoppe til? Og hvordan skulle vi forsikre oss om at behovene til de ansatte ble møtt, slik at vi ikke bare fikk et nytt Instavennlig kontor?
Som et selskap med et særdeles sterkt designmiljø: hva bedre enn en dæsj av egen medisin med litt designmetode? Som sagt som gjort, gjennomførte vi to workshoper på sensommeren 2021 hvor alle ansatte ble involverte. Dette inkluderte både ting vi ikke hadde i dag, men som vi ønsket oss, ting vi hadde og som måtte beholdes, eller bare generelle idéer og erfaringer fra hjemmekontoret.
Noen viktige stikkord herfra var blant annet:
- Fast og enkelt oppsett på stol, pult, skjerm — bra utstyr som bare «funker» og som er likt overalt
- Må være enkelt med videomøter og flere møterom enn man tror!
- Stilleområder for konsentrasjon
- Plassreservasjon
- Grønne planter, med fokus på ombruk og lavere klimaavtrykk
- Uformell atmosfære og gode sosiale områder for bruk utenom arbeidstid
- God kjøkkensone med godt tilbud på drikke, kaffe o.l.
- Vil dere ha oss tilbake i åpent kontorlandskap, må dere la oss være individer!
Noe kjent fra tidligere, men også noe nytt. Rangeringen av de ulike behovene ble også viktig input for videre arbeid.
Med litt flaks, løste også lokasjonen seg langt enklere enn forventet, da vi fikk nyss i at loftsetasjen i Torggata 15, hvor våre gode venner i Trigger hadde leiekontrakten, kunne bli ledig da de skulle trimme ned det aktive arealet sitt.
Med uvurdelig hjelp av Camilla og teamet i 124m2 ble det i løpet av noen intense sensommeruker i 2021 gjort en mulighetsanalyse, hvor vi ga dem inputen fra workshopene våre og planskissene fra Torggata. Etter dette begynte ting virkelig å gå raskt, og i løpet av de neste ukene ble både konsept for nytt loft hamret ut og nye leieavtaler signert!
I møbleringen av et nytt loft, ble det lagt vekt på at det skulle være stor variasjon i typen arbeidsplasser. Det ble derfor laget egne stillerom/teamrom, samt møblert med et prinsipp om at det blir stillere jo lenger inn i lokalet man kom.
Da er det bare å implementere da?
Vi hadde på forhånd ønsket å i stor grad basere oss på om- og gjenbruk. Bruke våre eksisterende møbler, samt gjenbruk gjennom selskaper som Movement, som vi også hadde brukt tidligere med stort hell. Tilsvarende ønsket vi også å ikke gjøre store endringer på selve lokalet for å redusere klimabelastningen. Det siste håndterte Camilla & co på en veldig god måte, og vi fikk til høy grad av gjenbruk i det nye konseptet gjennom foliering, maling og litt kreativ tenkning.
Det første viste seg å være vanskeligere enn først antatt, da pandemien hadde støvsuget markedet for kontormateriell. Til sist endte vi derfor opp med å selge skjermer, kontorstoler, pulter o.l, kjøpe noe nytt, men også produsere noe selv. Her gjorde blant annet Vågane Viste i Stavanger en kjempefin jobb i å skreddersy nye pult- og møteromsplater slik de vi hadde fra tidligere. Hev- og senk-understell kjøpte vi tilsvarende som vi hadde fra tidligere fra Botium i Danmark.
I tillegg fikk vi god hjelp fra Anne-Linn Kristiansen (@yet_another_plantlady) til å innrede med en skog av planter.
For å møte behovet for flere møterom og stillesoner uten å bygge altfor mange nye rom, kjøpte vi 5 podbooths fra Martela, men med mulighet for å utvide med enda flere basert på erfaringene vi nå skal gjøre oss.
I første runde tester vi å ikke la ener-pods og toer-pods være bookbare, mens de to firer-podsene er små bookbare møterom som alt annet på loftet.
En annet erfaring vi har dratt med oss ut av pandemien, er at alle må booke pulter når de skal bruke loftet. Opprinnelig var dette for å ha kontroll på smittesporing, men i retrospekt har det fungert veldig godt også for det sosiale. Man vet at det er andre på kontoret, blir minnet om dette, og kan sikre seg en plass på forhånd slik at man ikke må lete rundt. På sikt kan det være vi tar dette bort igjen, men foreløpig har erfaringene vært veldig gode!
En god porsjon av lokalet er fortsatt satt av til uformelt sosialt samvær, og under nedstengingen nå i januar fant også Pizzabot ut av det nye loftet og inviterte til kontorpizza for første gang.
Utover møblering og utstyr, har vi forsøkt å få igang noen ritualer igjen, slik som vaffelfredag og Blank-onsdag. Tre kjøleskap med drikke, mat og snacks fylles også jevnlig opp.
Hvilke erfaringer har vi gjort så langt
For å si det enkelt:
Det funker. Det funker!
Blank var forøvrig med på Nils Brede Moe og SINTEFs undersøkelse om ansattes tanker om WFH i tiden etter pandemien. Kort fortalt er folk i Blank langt mer positive til å tilbringe tid på kontoret 🥰
Utenom innedagene — som er en dag satt av til fagutvikling hver måned, en tradisjon Blank tok opp i 2015 da vi startet selskapet — har det nå aldri vært så mange ansatte på Blanks kontor. I en standard uke velger i overkant av to tredjedeler av selskapet å tilbringe en eller flere dager på loftet i Torggata.
Endelig kan vi virkelig levere på ønsket om å bygge felleskap og samhold.
Og så er det innmari godt med vafler da 🥰