– Vi så at noen i Australia hadde begynt å bruke Apple Pay som gavekort, og ville få det til Norge. Nå er vi det eneste digitale gavekortet du kan bruke i Apple og Google Wallet, forteller Erik Kjernlie, teknologisjef (CTO) og en av gründerne bak Glede.
Han forteller at de begynte å jobbe med en ny type digitale gavekort på slutten av studiene. I starten var han den eneste utvikleren – før han fikk inn dagens produktsjef (CPO) Fredrik Sørmo som utvikler og med-gründer.
Ifølge de to er Glede det eneste digitale gavekortet i Norge som kan brukes overalt, ikke bare i utvalgte butikker. Dette fordi gavekortet er et forhåndsbetalt Mastercard (ikke et kredittkort) som kan brukes i alle butikker som tar bankkort.
Og pengene man får som gavekort kan brukes via Apple Pay eller Google Pay, om man ønsker det. Eller brukes til netthandel.
Løsningen skal være brukt av over 1.200 selskaper allerede, for over 40 millioner kroner – og det med bare tre utviklere.
Kryssplattform med React Native
– Hvordan har dere bygget løsningen?
– Vi er på en full Node.js- og TypeScript-stack. Frontenden vår er i React og Next.js med TypeScript, og så er mobilappen i React Native og TypeScript, forteller Erik Kjernlie.
Det å velge en kryssplattformløsning var naturlig å gjøre helt fra starten, ettersom selskapet er bare fem ansatte og har tre utviklere. Da kan de gjenbruke mest mulig kode mellom web og app.
– Vi vurderte i starten å bruke Flutter, men begge hadde brukt React Native og vi kjenner TypeScript. Når vi er en startup, må vi tenke sånn. Vi er få utviklere og det ville vært altfor mye jobb å ha native apper.
– Vi har vært veldig fornøyde med valget, og jeg føler ikke at vi har hatt noen større utfordringer verken når det gjelder kvalitet eller ytelse, sier Kjernlie.
NRK legger ned apper – mener de ikke har noe valg
Trengte rask database
Backendløsningen er laget i Node.js, med Google Cloud som skyleverandør.
– Full TypeScript gjør det veldig enkelt for oss å kunne hive oss inn i en hvilken som helst app ganske raskt uten å måtte tenke for mye på syntaks, sier Kjernlie.
– Vi har også et public API slik at andre kan koble seg på enkelt. Hvis andre vil sende gavekort fra seg, kan de koble seg på dette API-et, sier Kjernlie.
Gavekortene er som nevnt forhåndsbetalte digitale Mastercard-kort. Det ga også noen utfordringer som måtte løses. Mastercard forventer nemlig veldig kjappe svar på hvorvidt transaksjoner går igjennom eller ikke.
– De har kriterier på det, som vi har valgt å løse ved å bruke Redis – en veldig rask database som gir oss mulighet til å levere svar til Mastercard med veldig lav latency, sier Sørmo.
Mens Firestore brukes som hoveddatabase, så er Redis lagt på som et ekstra datalag for å prosessere transaksjoner og betalinger – og så synkroniseres dette mot Firestore.
Til mange ansatte samtidig
– Men hva er egentlig poenget med et slikt gavekort, kan man ikke heller bare gi penger?
– Får du det som et gavekort, så bruker du det ikke på ting du ville kjøpt ellers, det blir en fleksibel gave, sier Fredrik Sørmo.
Han forklarer at de har lagt vekt på at gavekortene skal være gøy og personlig å sende – som at du kan skrive en hilsen til den du gir gaver til.
Det er imidlertid også skattemessige årsaker til at gavekort som Glede har noe for seg fremfor å gi penger. Glede er rettet mot bedrifter, og mens det er skattefritt å få gavekort fra jobben, måtte man betalt skatt om pengene hadde gått rett inn på kontoen.
– I bedrifter er det mange gavekort som ikke blir brukt, løsningen er å gi noe som er fleksibelt, sier Sørmo.
Siden det er en bedriftsløsning, er det lagt opp til at man kan sende til mange mottakere samtidig – for eksempel ved å laste opp en Excel-fil med mottakerne.
I vår bransje er det en rekke krav fra hvitvaskingsloven. Det gjør at Glede-utviklerne har måttet bygge inn løsninger for verifisering av bedrifter som registrerer seg.
– Vi er pliktige til å hente inn mer informasjon om bedriften og må ha systemer for å følge opp, forklarer Kjernlie.
Gavekort for 40 millioner
Gründerne forteller at rundt 1.200 bedrifter har brukt Glede det siste året – alt fra små selskaper med få ansatte til store selskaper. På nettsidene ramser de opp blant annet Orkla, Forte Digital, Jottacloud og KPMG.
Glede tjener penger ved at den som kjøper gavekortene betaler tre prosent ekstra.
– Det siste året har vi solgt gavekort for 40 millioner, og vi ligger an til å nå 100 millioner, avslutter Sørmo.