– Vi tror vi er den første offentlige etaten som nå ruller ut GitHub Copilot til alle, sier Jørgen Tande, teamleder i Statens vegvesen.
Han forteller til kode24 at Vegvesenet nylig gjennomførte en "proof of concept" der 20 utviklere fordelt på tre team fikk teste ut kodeassistenten GitHub Copilot i tre måneder.
Nå er prosjektet ferdig, og alle Vegvesenets 250 utviklere har nå fått tillatelse fra "høyeste hold" til å installere Copilot. Vegvesenet betaler det det koster både for interne og eventuelt innleide utviklere.
Og det er utviklerne glade for, ifølge Tande:
– De sier at selv om GitHub Copilot ikke er perfekt, så vil de ikke leve uten!
Har gjort risikoanalyser
Før Vegvesenet kunne slippe Copilot løs blant alle sine rundt 250 utviklere, måtte det gjøres risikoanalyser og lages kjøreregler. Og man måtte sørge for at verktøyet var i tråd med Vegvesenets AI-retningslinjer.
— Våre juridiske eksperter har også bidratt sterkt i tillegg til ansatte fra personvern og digital sikkerhet, men det er spesielt utviklerne fra ulike team som har delt av sin uvurderlige innsikt, sier Tande.
Han mener det er naivt av bedrifter å tro at utviklere ikke bruker kodeassistenter selv om bedriften ikke har gitt grønt lys til det.
– Hvis noen arbeidsgivere eller offentlige etater tror at deres kodebase ikke er eksponert mot en AI-assistent, må de tro om igjen. Det er så enkelt å installere og virker så uskyldig – så med mindre arbeidsgivere har stengt døren fysisk, er kodebasen antagelig eksponert, mener Tande.
Modellene takla ikke snø – nå trener de AI med lekebiler
Like trygt som Office 365
Én av grunnene til at Vegvesenet har valgt nettopp GitHub Copilot, og ikke noen av de konkurrerende løsningene, er at Copilot er et produkt i "Microsoft-universet".
Vegvesenet bruker allerede Microsofts løsninger, og sikkerheten i Copilot skal ifølge Tande være på nivå med Microsofts Office 365-løsninger.
– Sikkerheten er identisk for "data-in-transit" og lagring av personopplysninger. Så hvis Office 365 er godt nok, er Copilot det.
Men selv om alle nå kan bruke Copilot, må utviklerne selv gjøre en risikovurdering for hvert enkelt prosjekt.
– Vi har ikke godkjent Copilot "carte blanche" til alle løsninger, man må gjøre egne risikovurderinger. Har du strengt beskyttet kildekode, får du ikke bruke den. Men vi har ikke så mye sånt, sier Tande.
Det å ha valgt seg én kodeassistent som man mener er trygg nok, er viktig ifølge Tande. Da kan man gi beskjed til alle om å bruke den, og ikke laste ned noe annet. Å ikke gi mulighet for å bruke noen kodeassistenter, mener han ikke fungerer i 2024.
«Det er ikke lov å bruke kode du ikke forstår! Det er bud nummer én.»
Forbudt å bruke kode du ikke forstår
Tande forteller at testprosjektet har vist at Copilot er til stor hjelp for utviklerne. Den reduserer den "kognitive lasten" for utviklerne og hjelper dem med å gjøre "kjedelige" oppgaver som å skrive unit-tester.
– Den kan også detektere sårbare mønstre i koden din, og gjør det svært enkelt å refaktorere.
– Men kan ikke AI-assistenter også levere kode som inneholder sårbarheter?
– Github har algoritmer for å unngå at man får kode med sikkerhetsmessige svakheter, sier Tande.
Han legger til at det uansett er svært viktig at utviklerne selv ser igjennom kodeforslagene og gjør egne vurderinger.
– Det er ikke lov å bruke kode du ikke forstår! Det er bud nummer én.
Vi prøvde Googles IDX: Én ting irriterer oss
Alle følte seg mer produktive
I forbindelse med prosjektet gjorde Vegvesenet en undersøkelse blant testbrukerne. Der svarte 54 prosent "litt enig" på spørsmålet om de føler seg mer produktive, mens 46 prosent svarte "svært enig". Det var altså ingen i undersøkelsen som mente de ikke ble mer produktive.
Et stort flertall mente også at Copilot bidrar til bedre kodekvalitet, og mange mener de lærer mye av forslagene de får.
– Alle merker at det er en kjempegod assistent og diskusjonspartner. De googler mye mindre enn før, sier Tande.
«Det firmaet som sier nei til utviklere som vil ha Copilot, vil slite med å få tak i utviklerne.»
Tande oppfordrer andre både offentlige og private virksomheter til å vurdere å ta i bruk AI-assistenter som Copilot. Han tror ikke AI kommer til å ta jobbene til utviklerne med det første, men at det vil være viktig å til enhver tid gi utviklerne de beste verktøyene.
– Det firmaet som sier nei til utviklere som vil ha Copilot, vil slite med å få tak i utviklere. Assistentene er så gode, at de gjør utvikleropplevelsen bedre.
Nå håper han at andre offentlige etater som vil høre om Vegvesenets erfaringer med Copilot vil ta kontakt med dem.
– Vi vil gjerne dele hva vi har gjort, og også høre på eventuelle bekymringer de måtte ha. Vi har samlet mange folk med ulik kompetanse for å gjøre våre analyser, og nå får vi det ut.