Konsulentselskapet Forte Digital ansetter Roger Hoem-Martinsen som ny kvalitetsdirektør.
De hevder selv at de med dette "fortsetter satsningen på kvalitet og testing".
– Vi er utrolig heldige at vi har fått Roger på plass i vår teknologiavdeling. Roger er usedvanlig kunnskapsrik og et forbilde for alle som er opptatt av kvalitet og testing. Med Roger på plass er ambisjonen at våre kunder skal få minst 8 timer søvn om natten, og at de ikke skal bruke en kalori på å bekymre seg for kvaliteten på noe av det vi leverer hos dem, sier Monica Beate Tvedt, teknologidirektør i Forte Digital.
Skal få verktøy
Hoem-Martinsen er utdanna sivilingeniør innen Elektronikk med fordypning innen signalbehanding fra NTNU.
Han har i både offentlig og privat sektor, de siste åra som selvstendig konsulent, blant annet med tekniske løsninger i store TV-produksjoner som Maskorama og Melodi Grand Prix.
– Våre kvalitetsspesialister skal sørge for å løfte hele teamet, og organisasjonene, gjennom en holistisk tilnærming til kvalitetsarbeid. Alle Fortes Digital sine konsulenter skal ha verktøykassen til å kunne være pådrivere for god kvalitet, sier Hoem-Martinsen om den nye jobben.
Ikke testere vs. utviklere
I Forte Digital skal han nå lede et team med 10 tekniske testere og "kvalitetsspesialister".
– Som den berømte amerikanske statistikeren William Edwards Deming har sagt; “Quality is everyone’s responsibility”. Jeg har veldig tro på dette. Vi er ennå der at det snakkes om utvikler vs. testere. Vi må bort fra dette, sier han.
– Kvalitetssikring må løses både fra toppen og fra bunnen. Ledelsen må se nytten i bedre kvalitet og forstå at dette krever mye innsats, og teamet må jobbe sammen om å sikre kvaliteten på det de leverer.
– Mange sliter også litt med sort-hvit-tekning og søken etter én mal for alle. Enten «vi trenger ingen testere» eller «alt må testes på veien ut». Jeg tror det er viktig å finne pragmatiske løsninger pr. team og organisasjon. Det er ikke en mal som funker for alle.