I en video, delt med kode24-klubben, viser en bruker hvordan parkeringsappen til Bane NOR reagerte på forsøk om å gi tilbakemelding.
Etter å ha skrevet inn egen epostadresse og budskapet til Bane Nor, kommer et betalingsvindu opp når brukeren forsøker å trykke seg videre.
– Det var selvfølgelig aldri meningen eller intensjonen, sier kommunikasjonsrådgiver Christina Balteskard Bottolfsen hos Bane NOR.
Nå skal testprosedyrene gjennomgås.
Du kan lese testprosedyrene til leverandøren nederst i saken.
Lar deg lage din egen infoskjerm med togtider
Rettet etter kode24 tok kontakt
Etter litt testing innad i redaksjonen, ble det tydelig at feilen kun inntraff på Apple-produkter, og at løsningen fungerte som tiltenkt på Android.
Derfor tok kode24 kontakt med Bane NOR 26. august.
På spørsmål om feilen hadde oppstått 7. august, 15. august eller tidligere, bekrefter Bottolfsen denne uka at feilen oppsto 7. august. Feilen ble rettet i oppdateringen sluppet 28. august, opplyser hun.
Bottolfsen forklarer at appen bruker samme skjemafelter både ved kjøp av parkering, og ved innsending av spørsmål og tilbakemeldinger.
– Ved kjøp av parkering går flyten videre til et oppsummerings- og betalingsvindu. Ved innsending av spørsmål og tilbakemeldinger skal selvfølgelig ikke flyten gå videre til oppsummerings- og betalingsvinduet, understreker hun.
Selv om feilen nå er rettet, kan det være behov for en oppdatering av appen hos brukerne, forklarer Bottolfsen.
Bane NOR: - Dette lærte vi av League of Legends
Peker på kompleks kodebase
Parkeringsappen til Bane NOR kommer fra en ekstern leverandør, opplyser Bottolfsen.
De skal ha erkjent at det ikke ble gjennomført tilstrekkelig testing av funksjonen "Kontakt oss" etter innføringen av det nye oppsummerings- og betalingsvinduet.
– Dette skyldes blant annet kompleksiteten i kodebasen, som har vokst over mange år, samt det faktum at denne spesifikke funksjonaliteten har fungert uten problemer i lang tid, sier Bottolfsen.
Hun forteller at testprosedyrene skal gjennomgås, for å hindre at lignende feil oppstår i framtiden.
Tar tilbakemeldingene på alvor
Appen har fått hard medfart blant de av brukerne som har vurdert appen hos App Store og Google Play. Skåren er henholdsvis 1,7 hos App Store og 2,0 hos Google Play.
Bottolfsen sier leverandøren følger nøye med på vurderingene.
– Vi er klar over at appen har fått varierende tilbakemeldinger, og vi tar dette på alvor. Det er vårt mål å forbedre brukeropplevelsen kontinuerlig, og vi tar med oss alle tilbakemeldinger i vårt videre arbeid med å utvikle og forbedre appen, sier hun.