Ville gi tilbakemelding, Bane NOR ba om betalings-informasjon

Mange er kjent med mikrotransaksjoner i mobilapper. Det var likevel ikke årsaken til at Bane NORs parkeringsapp ba om betalingsinformasjon. Årsaken var en god, gammeldags feil.

I tre uker spurte parkeringsappen til Bane NOR om betalingsinformasjon om du prøvde å ta kontakt. Feilen berørte brukere med Apple-produkter. 📸: Skjermdump og Tor Erik Schrøder / NTB
I tre uker spurte parkeringsappen til Bane NOR om betalingsinformasjon om du prøvde å ta kontakt. Feilen berørte brukere med Apple-produkter. 📸: Skjermdump og Tor Erik Schrøder / NTB Vis mer

I en video, delt med kode24-klubben, viser en bruker hvordan parkeringsappen til Bane NOR reagerte på forsøk om å gi tilbakemelding.

Etter å ha skrevet inn egen epostadresse og budskapet til Bane Nor, kommer et betalingsvindu opp når brukeren forsøker å trykke seg videre.

– Det var selvfølgelig aldri meningen eller intensjonen, sier kommunikasjonsrådgiver Christina Balteskard Bottolfsen hos Bane NOR.

Nå skal testprosedyrene gjennomgås.

Du kan lese testprosedyrene til leverandøren nederst i saken.

Rettet etter kode24 tok kontakt

Etter litt testing innad i redaksjonen, ble det tydelig at feilen kun inntraff på Apple-produkter, og at løsningen fungerte som tiltenkt på Android.

Derfor tok kode24 kontakt med Bane NOR 26. august.

På spørsmål om feilen hadde oppstått 7. august, 15. august eller tidligere, bekrefter Bottolfsen denne uka at feilen oppsto 7. august. Feilen ble rettet i oppdateringen sluppet 28. august, opplyser hun.

Bottolfsen forklarer at appen bruker samme skjemafelter både ved kjøp av parkering, og ved innsending av spørsmål og tilbakemeldinger.

– Ved kjøp av parkering går flyten videre til et oppsummerings- og betalingsvindu. Ved innsending av spørsmål og tilbakemeldinger skal selvfølgelig ikke flyten gå videre til oppsummerings- og betalingsvinduet, understreker hun.

Selv om feilen nå er rettet, kan det være behov for en oppdatering av appen hos brukerne, forklarer Bottolfsen.

Peker på kompleks kodebase

Parkeringsappen til Bane NOR kommer fra en ekstern leverandør, opplyser Bottolfsen.

De skal ha erkjent at det ikke ble gjennomført tilstrekkelig testing av funksjonen "Kontakt oss" etter innføringen av det nye oppsummerings- og betalingsvinduet.

– Dette skyldes blant annet kompleksiteten i kodebasen, som har vokst over mange år, samt det faktum at denne spesifikke funksjonaliteten har fungert uten problemer i lang tid, sier Bottolfsen.

Hun forteller at testprosedyrene skal gjennomgås, for å hindre at lignende feil oppstår i framtiden.

📸: Skjermdump
📸: Skjermdump Vis mer

Tar tilbakemeldingene på alvor

Appen har fått hard medfart blant de av brukerne som har vurdert appen hos App Store og Google Play. Skåren er henholdsvis 1,7 hos App Store og 2,0 hos Google Play.

Bottolfsen sier leverandøren følger nøye med på vurderingene.

– Vi er klar over at appen har fått varierende tilbakemeldinger, og vi tar dette på alvor. Det er vårt mål å forbedre brukeropplevelsen kontinuerlig, og vi tar med oss alle tilbakemeldinger i vårt videre arbeid med å utvikle og forbedre appen, sier hun.