Vipps dropper mål om anonyme brukere – fortsatt mulig å søke opp hemmelige nummer

To år etter at Vipps håpet en fusjon skulle sikre anonymitet til brukerne, er det nå klart at en slik løsning ikke kommer.

Vipps er lenger unna å få på plass anonymitet enn de var for to år siden, sier Caroline Lunde i Vipps. 📸: Vipps
Vipps er lenger unna å få på plass anonymitet enn de var for to år siden, sier Caroline Lunde i Vipps. 📸: Vipps Vis mer

Om du prøver å søke på et telefonnummer i Vipps-appen, har du i langt tid kunnet finne ut hvem som eier nummeret. Slik er det også med «hemmelige» nummer.

– Slik appen fungerer i dag så har vi ikke gode nok løsninger for de som ønsker å ha Vipps, men som har et ekstra skjermingsbehov. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sa kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps til kode24 sommeren 2022.

Med andre ord, Vipps ville la brukere være anonyme. Men der de for to år siden så muligheter, er dørene til et Vipps med anonyme kontoer nå lukket.

Og årsaken til det hele ligger samme sted, som der de så muligheter i 2022:

I Danmark.

Lagt ned i Danmark

For danske brukere av MobilePay kunne registrere seg med brukernavn, heller enn et telefonnummer. Håpet i 2022 var at fusjonen mellom MobilePay og Vipps skulle gi norske brukere den samme muligheten.

– Så kan brukere som ønsker seg anonymitet på Vipps regne med at dette kommer?

– Nei. Dessverre kan vi si at vi er lengre unna å finne en slik løsning i dag, sier Lunde i dag.

Dette er altså ikke noe de jobber med nå, hverken i Norge eller andre land.

– Frem til januar i år eksisterte det en løsning for brukerne i Danmark og Finland der de kunne sette opp et brukernavn, men den var vi dessverre nødt til å legge ned, fortsetter hun.

Løsningen ble misbrukt

Lunde forklarer at det er flere årsaker til at løsningen ble lagt ned.

  • Den ene årsaken var juridiske krav om rett identifisering av parter i en betaling.
  • En annen er at løsningen ble misbrukt til både svindel og trakassering av andre brukere.

– Slike løsninger er til stor hjelp for noen få med behov for ekstra skjerming, Lunde.

– Men det er dessverre også en yndet måte å misbruke for de som har dårlige intensjoner og ønsker å ha et sted å gjemme seg.

Fant ingen løsning

Da MobilePay fjernet anonymiteten i vinter, skrev de at kriminelle i økende grad hadde misbrukt løsningen. Som eksempel trakk de fram salg av fiktive varer, for å lure folk til å sende dem penger.

Derfor ble altså løsningen skrota.

Lunde forteller at de siden 2022 har vurdert flere ulike løsninger for anonymitet.

Likevel har de ikke funnet en løsning som både hjelper de med behov for ekstra skjerming, og som ikke bryter lovkrav eller øker risikoen for svindel og trakassering fra dem som ønsker å misbruke anonymiteten.

Enig i mangler ved løsningen

Da muligheten for anonymitet ble fjernet fra MobilePay, ble det også annonsert at brukere i stedet kunne blokkere andre brukere. Tanken var at dette skulle hindre at blant annet stalkere kunne sende meldinger som kommentarer til betalinger.

– Hvordan tror dere dette oppleves for ofrene til stalkere eller trusler, som nok foretrekker passiv anonymitet framfor å aktivt måtte blokkere brukere?

– Vi skjønner godt at det må oppleves svært krevende, sier hun.

– Samtidig så må vi følge de juridiske kravene som stilles til oss og vurdere risiko for alle bruksmåter. Det er dessverre også en rekke negative sider ved å skulle anonymisere mottakere og sendere av penger, spesielt relatert til svindel og trakassering, forklarer Lunde.

– I 2022 var dere klare på at appens funksjonalitet per da ikke hadde gode nok løsninger for dem som har et ekstra skjermingsbehov, men ønsker å ha Vipps. Hva er synet deres på dette i dag?

– Det er vi fortsatt enig i, men det er viktig å huske på at det ikke er mulig å søke opp navn i Vipps hvis ikke vedkommende allerede er blant dine kontakter.