"Tanken om at noen kan enkelt finne meg på Vipps med fullt navn, hvis de har nummeret mitt, var skremmende" skrev utvikleren Tim Hårek Andreassen på kode24 denne uka.
For har du telefonnummeret til noen, kan du gjennom Vipps-appen finne deres fulle navn - selv hvis personen har reservert seg mot vanlig nummeropplysning, og altså har hemmelig nummer.
"Jeg mener at Vipps bør tilby oss å ha brukernavn eller et annet alternativ til telefonnummer. Hvis vi har brukernavn eller noe tilsvarende, så kan heller dette dukke opp når man gjør søk, istedenfor fulle navn fra folkeregisteret" skrev han videre.
Nå sier Vipps at de ser på saken.
Vipps kan fortsatt avsløre hemmelige telefonnummer. Nå etterlyser utvikler brukernavn
Viser til loven
- Hele ideen til Vipps er å forenkle betalinger ved å erstatte de lange og kompliserte kontonumrene med mobilnumre, forteller kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps til kode24.
Hun hevder dessuten at finansloven i Norge krever at de oppgir identiteten til alle som sender og mottar penger i Vipps, og at de derfor ikke har så mye annet valg enn å vise fram navnet til den du skriver inn mobilnummeret til i appen.
- Men hvordan gjør dere folk oppmerksomme på at det blir mulig å søke opp deres fulle navn i appen deres, uansett om de har reservert seg mot nummeropplysning?
- Dette er viktig informasjon, og det stedet vi kan og skal informere om dette er når nye Vipps-ere registrerer sin bruker. Vi vet at ikke alle leser hele alle brukervilkårene, så vi har vi plassert dette helt i toppen, svarer Lunde.
Der skal det visstnok stå: "Vær oppmerksom på at hvis du har reservert deg mot nummeropplysning hos tilbydere av nummeropplysningstjenester (1881 e.l.) eller har hemmelig telefonnummer, vil navnet ditt likevel kunne vises i Vipps hvis noen har, eller får, tilgang til ditt telefonnummer, forutsatt at du har en aktiv Vipps-profil."
En ny knapp i Vipps-appen har samla inn over 90 millioner til Ukraina
Fusjon kan gi løsning
- Hvorfor har dere ikke alternative måter å identifisere seg på, som brukernavn, som utvikleren i leserinnlegget etterlyser?
- Slik appen fungerer i dag så har vi ikke gode nok løsninger for de som ønsker å ha Vipps, men som har et ekstra skjermingsbehov. Dette ønsker vi å gjøre noe med, men vi har ikke knekt koden for hvordan løse dette innenfor norsk finanslovgivning. Det betyr at alle som registrerer seg i Vipps må være villig til å dele navnet sitt de som har deres telefonnummer – enn så lenge, svarer Lunde i Vipps.
- Vil dere gjøre noe med denne problemstillingen framover, tror dere?
- Vi har det på dagsordenen akkurat nå. Vi jobber med en fusjon der vi, avhengig av godkjenning fra EU-kommisjonen, skal slå oss sammen med danske MobilePay. De har en brukernavnløsning i sin app som vi gleder oss til å lære mer om når vi er ett selskap. Men den funksjonaliteten må tilpasses til å følge norsk lovgivning, og det kan bli en hard nøtt å knekke. Men vi jobber med det, fordi vi ønsker at Vipps skal være en tjeneste for alle – også for alle med skjermingsbehov.