Vipps snur etter kritikk: «Men kommer nok til å spørre igjen»

Vipps vil ta en grundigere gjennomgang før de ber om lov til å bruke dataen din.

Vipps trekker tilbake planene om å be brukere om lov til å benytte kundedata til å lage målretta reklame mot dem - inntil videre.📸: Emilie Holtet / NTB
Vipps trekker tilbake planene om å be brukere om lov til å benytte kundedata til å lage målretta reklame mot dem - inntil videre.📸: Emilie Holtet / NTB Vis mer

Vipps ba om samtykke fra 2 millioner brukere til å bruke kjøpshistorikk og kvitteringer til målrettet reklame, men snur etter kritikk fra Forbrukerrådet.

– Vi har fått tydelig tilbakemelding fra Forbrukerrådet om at samtykket vi ba om, kunne vært bedre forklart og tydeligere utformet, skriver Vipps i en pressemelding.

Det burde ha vært enklere å klikke nei, tydeligere hvilke data de bruker, og de kunne vært mer åpne om hva dataene skulle og ikke skulle brukes til, ifølge Vipps.

– Manipulerende designgrep

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er glad for at Vipps har snudd i saken.

– Samtykket var både uklart og dyttet kundene til å si «ja» gjennom manipulerende designgrep, sier hun.

Forbrukerrådet varslet i mars Datatilsynet om det de mente var brudd på flere punkter i personopplysningsloven.

– Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk eller seksualitet, sier Blyverket, og fortsetter:

– Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette reklame. Vi vil råde Vipps til å konferere med Datatilsynet før de eventuelt går videre med disse planene.

Planene består

Vipps har ikke gitt opp planene.

– Vi kommer nok til å spørre igjen en gang i fremtiden. Men ikke før vi er helt sikre på at valget er 100 prosent tydelig, og at det er minst like enkelt å si nei som å si ja, skriver selskapet.

De bruker også muligheten til å komme med et stikk mot andre, store teknologiselskaper og deres forhold til personvern.

– Vipps vil være bedre enn de eksemplene vi alle har sett fra noen av de store teknologigigantene. Vi vil gi deg et reelt og oversiktlig valg, der du alltid forstår hvilke data vi spør om, hva de skal brukes til, og der det alltid er lett å si nei.

Har et variert år bak seg

Vipps har det siste året hatt sin andel med opp- og nedturer. Først ble det klart at planene om å la folk lage anonyme brukere hadde blitt forkastet etter at de hadde jobbet med det i to år.

Nylig ble det også kjent at Vipps står ovenfor utfordringer med verifisering av brukere i Sverige, noe som gjør at det kan bli eneste land i Norden der betalingstjenesten klarer å etablere seg.

Samtidig har selskapet lykkes med å få på plass en løsning for betale med tæpping, kutta millioner fra sky-regninga si og brukt AI til å stoppe svindler for millioner.