Denne uka la Vipps MobilePay, som selskapet heter etter sammenslåingen med den danske appen, fram sitt siste regnskap.
I pressemeldinga om 2023-talla legger de vekt på sterk vekst, men det er langt fra bare grønne tall:
- Vipps MobilePay omsatte for over 1,5 milliarder kroner, og skal ha økt denne med over 30 prosent.
- Men selskapet brukte langt mer penger enn de fikk inn, og endte med et tap på 1.095 millioner kroner – altså over én milliard.
Det får konsekvenser.
«Å legge ned et kontor og redusere bemanningen med 100 kolleger er krevende. Samtidig må vi tilpasse oss til en mer konkurransedyktig kostnadsbase.»
100 folk ut, færre konsulenter
– 2023 var et år for sammenslåing. Det koster både tid og penger. I 2024 vil vi kunne se synergiene både i økonomien og i det vi leverer til markedet, sier Vipps MobilePay-direktør Rune Garborg i pressemeldinga.
Selv om sammenslåingen av de nordiske betalingstjenestene skjedde i 2022, skal mye av den tekniske jobben ha blitt gjort i 2023. Målet for 2024 er nå å halvere tapet, og gå i pluss innen 2026.
For å få til dette tar de flere grep; det mest dramatiske å kutte 100 stillinger. Dette skal bli gjort gjennom å legge ned kontorene sine i Vilnius i Litauen.
– Å legge ned et kontor og redusere bemanningen med 100 kolleger er krevende. Samtidig må vi tilpasse oss til en mer konkurransedyktig kostnadsbase, sier Garborg.
Vipps Mobilepay skal også kutte kostnader ved å leie inn færre konsulenter, spesielt i Norge, påpeker selskapet.
Som kode24 har meldt, begynte Vipps nylig å ta betalt for sin innloggingstjeneste. Dette nevnes ikke som et grep for å øke fortjenesten.
Fortviler: Vipps-innlogging koster plutselig penger
Tæpping med Vipps
At Vipps Mobilepay nå samler norden i ett selskap og én teknisk løsning, skal gjøre at nordboere snart kan betale hverandre på tvers av landegrensene, ifølge pressemeldinga. Også svenskene skal få en Vipps-app i 2024.
Det jobbes dessuten med en løsning for å la brukere betale i butikk med tæpping på kortautomater, slik blant annet Apple/Google Pay-brukere har kunnet gjøre lenge. Apple har som kjent nå åpna iPhones NFC-brikke for tredjeparter, som Vipps.
– Dette og mye mer vil gjøre oss i stand til å konkurrere med verdens største tech-merker, som alle har beveget seg inn i betalingssfæren. 2023 la grunnlaget for all forenkling og sterkere resultater som kommer, avslutter Garborg.