Vy gjør det umulig for meg å være på kontoret

– "Office first" høres sikkert fint ut i sjefers hode, men er lettere sagt enn gjort for oss som er avhengig av Vy, skriver Kurt Lekanger.

Selv når jeg <i>prøver</i> å komme på kontoret, slik ledelsen har bestemt, gjør Vy det til tider <i>umulig</i>. Så hvorfor kan jeg ikke jobbe fra der jeg er mest produktiv og trives best – hjemmekontoret? spør Kurt. 📸: Kurt Lekanger / Ole Petter Baugerød Stokke
Selv når jeg prøver å komme på kontoret, slik ledelsen har bestemt, gjør Vy det til tider umulig. Så hvorfor kan jeg ikke jobbe fra der jeg er mest produktiv og trives best – hjemmekontoret? spør Kurt. 📸: Kurt Lekanger / Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Selv om pandemien lærte oss at mange jobber minst like bra fra hjemmekontor som i kontorlandskap, og at mer fleksible arbeidsdager fungerer bra for veldig mange, begynner stadig flere arbeidsgivere å stramme inn.

De innfører en "office first"-policy. Og som kode24-redaktør Ole Petter skrev forrige uke har også min arbeidsgiver innført dette.

Men Vy gjør det umulig for meg å være på kontoret. Eller, i hvert fall vite når jeg kan være på kontoret.

Redaktøren må stadig vekk utsette redaksjonsmøter fordi jeg står "Vy-fast" ett eller annet sted. Jeg har aldri kommet for sent til et Teams-redaksjonsmøte, men gjør det hele tiden til fysiske møter.

Jeg kan ikke stole på Vy. Det eneste jeg kan stole på med dem, er at de (eller Bane Nor, de skylder på hverandre) sørger for togproblemer nesten hver uke. Ofte ganger flere ganger i uken.

Bare for å ta et eksempel fra én av flere dager med tog-trøbbel denne uken:

  • Jeg sto opp rundt 6:15, og etter en kjapp dusj og litt frokost gikk jeg ut døra hjemme rundt 6:50 for å rekke 7:05-toget fra Askim til Oslo S.
  • På stasjonen kom den etter hvert så velkjente "Vi jobber med å klargjøre toget"-meldingen over høyttaleren. Som i praksis betyr at det er usikkert om det hele tatt kommer et tog, og eventuelt når.
  • Da jeg kom frem til Oslo hadde jeg bommet på to T-baneavganger, og måtte vente et kvarter på neste. Rundt klokken 9 var jeg på kontoret på Hasle og møter en utålmodig, men heldigvis forståelsesfull redaktør. Møtet skulle startet for en halvtime siden.
«Med stappfullt tog og ståplasser var det bare å glemme planen om å jobbe på toget.»

På ettermiddagen var det på tide å komme seg hjem, men da kunne Vy melde om strømproblemer i den splitter nye Follo-tunnelen. Det gjorde at nesten alle tog var innstilt, og det ene toget som gikk måtte ta seg av passasjerene for to andre tog.

Med stappfullt tog og ståplasser var det bare å glemme planen om å jobbe på toget for å få ferdig ting. Det var bare å belage seg på en lang hjemtur med køkjøring bak lokaltog på den gamle togstrekningen utenfor tunnelen.

Denne dagen gikk mer enn fire timer av dagen bort til pendling.

Forrige uke gikk ikke mitt tog i det hele tatt: Men da Vy meldte at de "jobber med å finne alternativ transport", valgte jeg klok av skade å returnere til hjemmekontoret.

Da kunne jeg være produktiv og i gang med å skrive i løpet av noen minutter, i stedet for kanskje to timer senere på Oslo-kontoret. Denne fleksibiliteten mister jeg med "office first"-policyen.

Den eneste grunnen til at jeg har pendlet til Oslo i over 30 år er spennende jobber som den jeg har i kode24 i dag. Men kombinasjonen kontortvang og Vy-trøbbel gjør at jeg stadig oftere spør meg selv:

Er det egentlig verdt det?

Ukas beste saker på kode24:

🥔 Lagrer 2 petabyte med norsk nett­historie: «Flash er en utfordring»

Nasjonalbiblioteket samler norske nettsider fra tida før Wayback Machine. – Vi må forstå hvordan vi er kommet dit vi er i dag, mener Jon Carlstedt Tønnessen.

🐴 NRK legger ned apper – mener produsenter ikke gir dem noe valg

– De låser plattformen og slutter å oppgradere TV-ens programvare, sier NRK om nedleggelsen av en haug apper.

🐵 Vipps dropper mål om anonyme brukere – fortsatt mulig å søke opp hemmelige nummer

To år etter at Vipps håpet en fusjon skulle sikre anonymitet til brukerne, er det nå klart at en slik løsning ikke kommer.

🍵 Norge vil kutte underskudd på IT-folk: «Da må de ansette flere juniorer!»

Digitaliseringsstrategien gir få svar på hvordan Norge skal dekke opp for mangelen på IT-folk, men Hanne A. Hugem har et forslag: Satse på juniorer.

🦉 Daniels nye UIM-protokoll skal løse problemer for både AI-agenter og nettsider

– AI-agenter ignorerer ofte retningslinjene, sier Daniel Bentes, og mener han har funnet løsningen: En ny standard.

🧉 Utviklere ikke mer produktive med AI, viser ny undersøkelse

Kodeanalyse-selskapet Uplevel har sjekket blant annet produktivitet, antall bugs og faren for å bli utbrent – før og etter at utviklere tok i bruk AI-kodeassistenter.

📖 Ba Eirik utvikle løsning for tvilsomt regime: – Da så jeg meg etter ny jobb

Ukas koder er Eirik Lie har opplevd litt av hvert før han ble senior fullstackutvikler i Tidsbanken.

«Forstyrrelser på kontoret gjør at jeg ikke blir ferdig med det jeg hadde tenkt å bli ferdig med.»

God helg

P4-nyhetene kunne denne uken melde at kun 74,9 prosent av togene var i rute i rushtiden i Oslo. Vy sa til radiokanalen at de ikke var fornøyde med det, og at målet var at minst 85 prosent av togene skal komme og gå til oppsatt tid, men at de ikke får det til i år.

85 prosent! Selv om Vy hadde klart å oppnå 85 prosent punktlighet er det jo et elendig tall som betyr at jeg vil måtte regne med forsinkelser hver eneste uke. Som igjen betyr at jeg ikke kan stole på at Vy får meg på jobb så jeg rekker møter og andre avtaler.

Jeg har alltid vært blant de mest produktive journalistene i de redaksjonene jeg har jobbet, i hvert fall når jeg har kunnet få arbeidsro. Men med togkaos flere ganger i uken, og ikke mulighet til hjemmekontor, er det rett og slett veldig vanskelig å få lagt inn nok tid til å være skikkelig produktiv.

Forstyrrelser på kontoret gjør at jeg ikke blir ferdig med det jeg hadde tenkt å bli ferdig med, og planen om å gjøre meg ferdig på toget ryker ofte.

Men nå er det heldigvis helg, og jeg gleder meg til å ikke kjøre tog. Jeg må en tur til Oslo på søndag, men da velger jeg for sikkerhets skyld bilen.

God helg!

– Kurt 🤓