I slutten av februar kunne kode24 melde at WAYS AS var begjært konkurs av en ansatt. Årsaken var ubetalt lønn.
Denne uka ble det klart at selskapet faktisk er konkurs, etter at Oslo tingrett har åpnet konkursbehandling og kalt inn til skiftesamling.
Dermed er det kroken på døra for utviklerselskapet.
Glad for at det er over
Den ansatte som begjærte konkursen sier til kode24 at det er godt å være ferdig med saken.
– Alt i alt så er jeg veldig glad for at dette nå er over, at jeg kan lukke WAYS-kapittelet og komme meg videre, sier den ansatte etter konkursåpninga.
Vedkommende har fått en kontrakt som selvstendig konsulent i en startup, og er også i andre ansettelsesprosesser.
I tillegg jobber den ansatte med flere egne prosjekter.

Ansatt etterlyser halv million i lønn – begjært konkurs
– Rakk ikke lande avtalen i tide
Selskapets daglige leder, Knut Michael Haugland, sier til kode24 at de hadde kommet langt i dialogen om et forliksforslag, som de følte kunne løse saken.
– Vi ønsket oppriktig å finne en løsning og jobbet aktivt for dette. Vi rakk dessverre ikke å lande avtalen i tide, sier han, og fortsetter:
– Partene har nok ulik oppfatning av kravets betydning og omfang, men retten må forholde seg til de formelle vilkårene for å åpne konkurs når det foreligger et rettskraftig krav.
Haugland sier det ikke var noen aktive ansatte i WAYS ved konkursåpningen. Han forteller at flere har fått nye jobber i WAYSCloud, eller andre steder.
– Vi har hele veien forsøkt å ivareta de ansatte på best mulig måte, og det er oppriktig leit at det ikke lot seg løse i tide denne gangen. Nå vil boet gjennomgå de fremsatte kravene og ta stilling til disse på en god og forsvarlig måte – noe jeg er trygg på at de vil gjøre, sier Haugland.
kode24 har etterspurt dokumenter fra Oslo tingrett tilknytta konkursen, men har så langt ikke fått disse.

Konsulent-selskap konkurs – skulle satse på AI
Krevde 320.000 kroner i forlik
Den ansatte har tidligere uttalt til kode24 at de hadde et håp om at konkursbegjæringen kunne tvinge fram et forlik, slik at de fikk utbetalt en del av det de mente å ha krav på.
Beløpet skal ifølge den ansatte ha vært på rundt 500.000 til gode, men vedkommende kunne godta en lavere sum for å "gå videre med livet".
– «Avtalen» som foreligger nå er at jeg vil ha 320.000 kroner utbetalt før neste rettsmøte for å trekke begjæringen min, sa den ansatte til kode24 i februar.
kode24 er kjent med at det har vært flere rettsmøter i etterkant av dette, uten at saken løste seg.
Ved et forlik vil ansatte kunne få et raskt oppgjør. Dersom det ender i konkurs vil ansatte kunne be om lønnsgaranti fra NAV, noe som kan ta lang tid å få utbetalt. Dette fordrer også at det er sendt inn en konkursbegjæring.

Rekordmange IT-konkurser: – Går inn i 2025 med usikkerhet
Viser til bobestyrer
Haugland oppga i februar at selskapet hadde fått tilbake nærmere en million i MVA-refusjon. Han viste til at dette hadde tatt lang tid, og ført til mye av betalingsprobleme for selskapet.
Haugland bekreftet også at det var inngått tre sluttavtaler og forlik i selskapet, men var likevel klar på at de skulle klare å gjøre opp for seg.
– Er WAYS i stand til å gjøre opp sine forpliktelser?
– Ja, WAYS er i stand til å løse sine forpliktelser, svarte han i februar.
Med bakgrunn i den tilbakeførte millionen, og kravet fra den ansatte, har kode24 spurt Haugland om hvorfor kravet ikke er betalt, slik at konkursen kunne vært unngått.
– Boet har fått full oversikt over hva som er utbetalt og hva som gjenstår, sett opp mot de kravene som er fremsatt. Vi har vært åpne om status hele veien og samarbeider nå med boet for å rydde opp i det som måtte stå igjen. Når det gjelder videre behandling av kravene, er bobestyrer rett kontakt, svarer han.

Nocode-selskap gikk konkurs – prøver å redde restene
Avviser følger for WAYSCloud
På spørsmål om dette vil kunne få følger for WAYSCloud, så sier Haugland at konkursen i WAYS er uten betydning for den videre drifta av WAYSCloud.
Det hører med til historien at Haugland også har gått konkurs med WAYS-navnet tidligere, blant annet i 2022.
– Det stemmer at jeg har stått i krevende situasjoner tidligere – blant annet under pandemien, da jeg hadde over 20 ansatte og bar ansvaret alene, sier Haugland.
Han legger til at han har prøvd å vise åpenhet og profesjonalitet i slike perioder, og at han har samarbeidet så godt som mulig med relevante parter.
– Saker som omhandler arbeidsforhold er noe av det mest krevende man kan stå i – for alle involverte, sier Haugland.
Han besvarer ikke kode24s spørsmål om hvor mange konkurser han har vært involvert i på ledernivå.
Haugland påpeker at han som arbeidsgiver har et ansvar for å ivareta både nåværende og tidligere ansatte, og at han derfor ikke ønsker å delta i en offentlig diskusjon om enkeltpersoner.
📢 Har du tips til denne saken, eller har lyst til å tipse om noe lignende? Ta gjerne kontakt på arnfinn.storsveen@kode24.no eller arnfinn.2701 på Signal!
