Webhuset advarer: «Hold deg unna Protectia!»

Protectia skal ha kommet med påstander om datalekkasjer og samarbeid overfor Webhusets kunder, men nekter for at det stemmer.

Webhuset advarer mot å kjøpe tjenester fra Protectia. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Webhuset advarer mot å kjøpe tjenester fra Protectia. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

– I dag har vi i Webhuset tilsynelatende blitt målrettet angrepet av Protectia sine selgere, skriver Erik Windahl Olsen i Webhuset i en epost til kode24.

Olsen sier de "oversvømmes" med telefoner fra kunder i kjølvannet av dette:

Kundene blir ifølge Webhuset oppringt av svensktalende selgere fra Protectia, som hevder de samarbeider med Webhuset, har oppdaga datalekkasje fra kundenes domener, og vil selge dem et sikkerhetsprodukt. Til og med direktøren i Webhuset skal ha blitt oppringt.

Ifølge Olsen er det Protectia sier bare tull, og de sender derfor ut en epost til alle sine rundt 25.000 kunder hvor de advarer mot Protectia.

– De har tilsynelatende et enormt team som sitter å ringe på alle domeneeiere i Norge, sier Olsen i Webhuset.

"Hold deg unna!"

– Vi har fått flere henvendelser fra kunder i dag som har blitt kontaktet av selskapet Protectia som eies av EyeonGroup. Personene som ringer er stort sett svensktalende og sier de ringer i samarbeid med Webhuset vedrørende en datalekkasje fra deres website, skriver Webhuset i eposten til sine kunder.

– Webhuset har ingen samarbeid med Protectia eller tilsvarende “sikkerhetsselskaper”. Vi er av den oppfatning at produktet som selges er relativt verdiløst. Vi råder alle til å avstå fra tilbudet fra Protectia og avslutte samtalen direkte, skriver de videre.

– Vår klare anbefaling er å holde seg unna. Spesielt selskaper som bruker tvilsomme og aggressive salgsmetoder som dette.

Avviser påstandene

Fredrik Björklund er CEO i EyeonGroup, som eier Protectia, og sier han har vært i kontakt med Webhuset om saken.

Han svarer ikke på kode24s spørsmål om hva han tenker om at Webhuset advarer mot Protectia, men avviser påstandene om at de hevder det finnes et samarbeid mellom partene.

– Vi sier ingenting om et samarbeid med Webhuset når vi ringer, sier han til kode24.

Ifølge Björklund ringer de ikke spesifikt til kunder hos Webhuset, og heller ikke nødvendigvis domeneeiere, men selskaper de mener har blitt utsatt for datalekkasjer.

– Dette har vi også forklart for Webhuset. Der har jeg gått gjennom våre salgssamtaler, hvordan produktene virker og hva vi sier, forteller Björklund.

På spørsmål om Protectia vil endre sin markedsføring i Norge etter klager fra kunder hos både Domeneshop og Webhuset, sier han at det er noe de gjør fortløpende basert på feedback fra kunder og selgere.

Først Domeneshop-trøbbel

Om Protectia og EyeonGroup høres kjent ut, er det fordi kode24 denne uka fortalte historien om hvordan også Domeneshop-kunder har blitt oppringt av selgere herfra.

  • Domeneshops nye svenske eiere, Miss Group, hadde inngått et samarbeid med EyeonGroup, som eier Protectia, og lot dem derfor ringe kundene deres om produktet EyeOnID.
  • Dette ble så avslutta etter svært mange klager, blant annet fordi flere skal ha takka nei, men likevel fått regninger på 5.000 kroner.
  • Domeneshop advarer på lik linje som Webhuset mot å kjøpe noe fra Protectia.

Skal ha lasta ned liste

Når det gjelder Webhuset-kundene, har det aldri vært noe samarbeid. Webhuset ble nylig kjøpt tilbake fra Godaddy, og er en uavhengig aktør.

Ifølge Webhuset har Protectia lasta ned en såkalt sonefil over alle .no-domener, analysert denne opp mot offentlige registere for kontaktinformasjon, og så ringt i vei.

– Lovligheten av dette har ikke vi gjort en vurdering av, men vi vil varsle Norid om dette, skriver Webhuset.

kode24 har også blitt kontakta av One.com-kunder som blir oppringt av Protectia.

Prøvde å selge til direktøren

Olsen i Webhuset har som nevnt vært i møter med Björklund i Protectia. Og han forteller en lettere absurd episode:

– Du kunne ikke funnet på dette, men mens jeg sitter i telefon med CEO i Webhuset, Andreas Bakke, for å oppsummere møtet mitt med Björklund, så ringer Bakke sin telefon, forteller Olsen.

– Det er Protectia som ringer for å selge sin tjeneste på et av Bakke sine private domener. I samtalen sier representanten fra Protectia at de har samarbeid med flere hostingleverandører, og nevner blant annet One.com, Domeneshop og Webhuset.

💬 Har du blitt oppringt av Protectia, eller vet mer om saken? Ta kontakt med Arnfinn Storsveen på arnfinn.storsveen@kode24.no, eller gjennom Signal på arnfinn.2701 hvis du vil snakke på en trygg måte!