Hva betyr det å "lage en app" i 2020?
Ingen vet. Men alle vet at de vil ha en.
I kode24-klubben og kode24-timen sin Innboks-serie om den fiktive brustjenesten, har sjefen nå snakka med nevøen sin, og innsett at tjenesten hans selvfølgelig også må få en.
- O.M.G., ingen gidder å bruke nettsider lenger, L.M.A.O., har visst nevøen hans sagt, fritt fra hukommelsen.
Men hvordan bør vi lage en app til iOS og Android i 2020?
Vi spurte som vanlig kode24-klubben, og går i ukas episode av kode24-timen gjennom de mest populære svarene.
Og som vanlig gir vi deg en oppsummering her, også:
#1: PWA 🌍
- At "ingen gidder å bruke nettsider lenger" var jo sant for noen år siden. Nå er det nesten motsatt: Ingen gidder å laste ned en app for hver eneste applikasjon og parkeringshus man skal inn i, skriver Stian Håve på kode24-klubben.
Hans, og mange andre klubbmedlemmers, løsning: En PWA - "progresive web application", eller progressiv web-applikasjon på nesten-norsk.
«PWA. Alt annet er tullete.»
Nøyaktig hva som inngår i en PWA er oppe til debatt, men slemt sagt betyr det nettside. Snillere sagt: En nettside som oppfører seg mer som en app, og ofte kan legges til hjemskjermen på mobilen og brukes akkurat som en app.
- PWA. Alt annet er tullete, IMHO, skriver Lars-Erik Aabech.
- For noen måneder siden hadde jeg kanskje tenkt en hybrid med Flutter, men jeg begynner i hvert fall å få betenkeligheter med tanke på føringene spesielt Apple, gjennom sine stadig mer rigide retningslinjer, har sørget for, skriver Morten Tangerås, og sikter blant annet til de 30 prosentene Apple vil ha av alle inntekter.
- Hvis du ikke skal prosessere data, eller gjøre noe veldig komplekst med sensorer, er PWA perfekt, oppsummerer Kai Breder Nilsen.
De får blant annet støtte av Ordr, som nylig forklarte deres bruk av enkle QR-koder og nettsider slik til kode24:
- Vi lever ikke i 2010, da det var en sann glede å få laste ned en ny app. Apper må i dag fortjene plass på hjemskjermen, og derfor er onboarding en vesentlig faktor for å skape gode kundeopplevelser.
#2: Flutter 🤗
Blant de som faktisk er villige til å utvikle en mer tradisjonell app, er det Flutter som står høyest i kurs som verktøy å gjøre det med.
- Fram til nå har jeg tenkt at native fortsatt er veien å gå, dersom man ser for seg et langt forvaltningsløp over flere år. Men utifra hva jeg leser de siste månedene, ser det ut til at ihvertfall Flutter kan fungere godt, også for apper som man tenker at vil skalere over tid. Eller hva tenker dere som har brukt Flutter en stund? spør Terje Instanceof Karlsen.
CoopX flytter til Flutter
- Jeg har brukt Flutter en stund, og er fremdeles imponert over fremdriften til Flutter-teamet. Spesielt imponerende er det å se Hot Reload på native Mac- og Windows-applikasjoner, svarer Jarle Stabell.
Flutter er Googles rammeverk for å utvikle én applikasjon til flere plattformer med samme kodebase, og kan kompilere apper til blant annet iOS og Android. kode24 har blant annet fortalt hvordan Coop X har gått for nettopp Flutter.
- Det som virker bra med Flutter er at animasjon er implementert på en logisk måte, det er lett å tweene til animasjonene akkurat slik du vil ha dem. Og mange skryter av dokumentasjonen, melder Alen Milkovic, og enda flere utviklere gir sin støtte til Flutter med kreativ emojibruk.
#3: Xamarin 🍊
- Ikke PWA. Det er fortsatt ikke brukervennlig på iOS, hvor du må legge dem til ved å trykke deg frem, mens det på Android popper opp et spørsmål om å installere, skriver Anders Kjeldsen.
- Jeg ville heller ikke gjort jobben to ganger for denne type app, det vil si ikke Java eller Kotlin og Swift, og heller ikke hatt noen "WebView-løsninger", fortsetter han.
«Jeg ville heller ikke gjort jobben to ganger for denne type app.»
Utvikleren foreslår heller å bruke Flutter, React Native eller Xamarin - og sistnevnte er det flere som nevner.
Xamarin er Microsofts bidrag i kryssplattform-verdenen, og gir deg åpen kildekode-verktøy for å lage apper med .NET og C#. Vi har tidligere blant annet fortalt hvordan Ukas Koder Karl Henrik Skaug brukte Xamarin - nettopp fordi han allerede var inne i .NET-verdenen.
- Om det var jeg som skulle lage det, ville jeg gått for noe jeg kan, og det ikke er noe stress å få kompetente folk på over tid. Derfor ville det blitt Xamarin, litt avhengig av appene kompleksitet, selvfølgelig, skriver Mats Magnem.
#4: React Native, bare native, Ionic - eller WAP? 🤨
React Native var den store greia da kode24 ble lansert for to år siden, men nå virker det som om mange har gått andre veier, og rammeverket nevnes i beste fall i samme åndedrag som blant annet Flutter, Xamarin og Ionic.
- Om det er ikke er store krav relatert hardware-integrasjon, ville jeg vurdert en PWA for eksempel med Ionic, skriver Tim Skau.
Også native utvikling, altså å skrive Android- og iOS-appen fra grunnen av individuelt, som appskaperne i Shortcut mener er den eneste måten å lage en skikkelig app på, er det overraskende få som nevner.
- Kun det beste! Native for begge platformer. Kanskje dristet meg til SwiftUI for Apple sine platformer, slik at man til og med kunne fått en native macOS og watchOS-app, skriver en ensom Eivind Mikael Lindbråten.
- Ville venta til november 2021, og brukt Maui og .NET 6, smiler Frank R. Haugen.
- Hardcore mobilutviklere bruker bare WAP, WML og WMLScript. Alt annet er bare for nytt og moderne, humrer Daniel Fjeldstad.
Alt vi lurer på om å lage iPhone-apper
Når bør man lage en app, hvordan, og hvorfor ikke med React Native? 🤔 Vi spurte ut Petter Holstad Wright fra Shortcut.