En av utfordringene til et konsulentselskap er at store deler av selskapet til enhver tid er utstasjonert hos kunden på ulike oppdrag.
For å veie opp mot dette bruker konsulentselskapene enorme ressurser på ulik form for «samholdsbygging». Det å få hver enkelt konsulent til å føle tilhørighet til moderskipet er essensielt. Dette er også tilfelle i Blank.
Norske selskaper ansetter egne robot-trenere
Nesten ingen lager chatboter selv. Men alle har egne AI-trenere.
Som en del av eksperimentering med ulike deler av rekrutteringsprosessen vår, testet vi for tre år siden ut å la kandidater dra ut på en pizzarunde med et vilkårlig gjeng av Blankiser.
Som en del av rekruttering fungerte det ikke spesielt godt, men for folkene fra Blank viste det seg å være en svært god opplevelse å henge litt med personer fra selskapet som de normalt ikke snakket så mye med. En miks av designere og teknologer, personer fra ulike oppdrag og så videre.
Enter Pizzabot
Med det ble idéen om Pizzabot født. En bot på Slack som med jevne mellomrom plukker ut vilkårlige personer og inviterer disse på pizzakveld.
I starten var pizzabot en ganske banal bot. Kodet i Go (!) av Magne Davidsen. Den måtte settes i gang manuelt, hadde mange begrensninger, men den fungerte som en MVP.
Selv om jeg gjerne ville være med på den første pizzaen, var ikke Pizzabot dessverre helt enig... Uansett — når den har funnet fem personer som kan dra på pizza, spytter den følgende melding ut i #pizza-kanalen på Slack:
Sentrale prinsipper i pizza-algoritmen
Litt forenklet fungerer pizza-algoritmen som følger:
- Hent ut alle ansatte
- Sorter listen stigende med tanke på antall pizzakvelder de har deltatt på siste x måneder, og for de med likt antall pizzakvelder — randomiser rekkefølgen
- Plukk ut antallet ansatte som skal inviteres (i Blank bruker vi 5 stk)
- Send invitasjoner på Slack — gjenta forrige punkt ved behov
- Når alle plassene er tatt — legg ut melding på Slack
I tillegg har vi lagt inn en liten feature hvor man kan poste bilder fra pizzakvelden i #pizzakanalen, hvorpå pizzabot samler disse opp og poster de pent og pyntelig ut på en egen nettside for pizzabilder:
For litt spesielt interesserte har vi litt statistikk fra de siste tre årene:
- Alle som har vært registrert i ansattlisten i løpet av perioden har blitt invitert til minst ett måltid og det er bare to som ikke har spist pizza minst en gang
- De som har blitt invitert flest ganger har blitt invitert til 35 pizzakvelder
- Den som har vært på flest pizzakvelder har vært på 10 stykker
- I snitt svares det positivt på 26,3% av alle invitasjoner
- Til den pizzakvelden som flest ble invitert til, ble 35 stykker bedt før man fant fem gjester. På den med færrest invitasjoner ble 7 stykker bedt
- I snitt blir 19,25 ansatte invitert til hver pizzakveld
Om du har lyst til å kikke nærmere på vår implementasjon — ligger koden på Git. Kom gjerne også med pull requests om du har forslag til forbedringer. 😄
Slik bygde de Mokkameister 9000
Hobbyprosjektet har varslet om snart 2.200 kanner nytraktet kaffe.
tl;dr: hvem liker ikke pizza?
Erfaringene våre med pizzabot har vært veldig veldig gode.
Vi tror det er bra for miljøet å ha en møteplass for mindre grupper, hvor alle tenkelige interne sosiale grupperinger (for eksempel fag, prosjekt eller interesser) ikke kan påvirke hvem som skal møtes. Alt er tilfeldig og man blir kjent på tvers, samtidig som den er autonom — den ruller og går av seg selv.
En morsom og veldig nyttig bieffekt, som vi faktisk ikke tenkte på da vi designet boten, er at alle nyansatte — både før og etter oppstart, blir invitert på de fleste pizzakveldene i de første månedene. Det gir både dem og alle andre i Blank en kjempemulighet til å bli fort kjent med hverandre, på en enkel og uformell måte. Når oppstartsdatoen plutselig dukker opp blir folk ofte overrasket:
«Hæh? Starter du i dag? Trodde du startet for lenge siden 😄»
Da fordi de da har vært på to-tre pizzakvelder før oppstart.
Så — kjenner du noen som ikke liker pizza? Ikke jeg heller. Det er med andre ord på tide å få pizzabot til å spre seg utover konsulent-Norge! 🍕🍕🍕
- Synd å være konsulent som sin første jobb
Rafael Winterhalter står bak Byte Buddy, med 20 millioner nedlastinger i måneden, og er glad han ikke starta som konsulent.