- La oss bare innse det; de fleste mobilvarsler er irriterende.
Det sa Zan Markan, evangelist hos selskapet Pusher, på Mobile Era 2018-konferansen i Oslo nylig.
Derfor lagde SOL ny app i React Native
- Både Apple og Google gir nå brukerne sine nye velvære-funksjoner, for å gi kontrollen tilbake til brukerne, fortsatte han, og viste til blant annet iPhones nye Skjermtid-funksjon.
- Grunnen til at dette skjer, er at apputviklere misbruker varsler. For å få dem til å stoppe, måtte Apple og Google gjøre dette.
Et alternativ er selvfølgelig å bare slutte med misbruket. Og under sitt foredrag «Push Notifications that Don't Suck» kom Markan med mange gode tips til hvordan du kan gi brukerne dine varsler som, nettopp, ikke suger.
Her er de 5 viktigste.
Og vil du se hele foredraget hans, finner du det her:
#1: Ikke send for mange
Ifølge Markans tall skrur 80 prosent av varslene fra appen din om du gir dem ti eller flere varsler i uka.
Må støtte fem år gammel Android
Og 60 prosent vil falle fra hele appen.
- Det er ikke bra, når det vi vil er å skape engasjement, sier Markan.
Løsningen er enkel: Send færre, men mer relevante, varsler.
- Problemet er at varsler generelt fungerer. Folk åpner appen mer – og folk som åpner appen mer, kjøper mer. Og du får en fin julebonus, smiler Markan.
Men igjen: Utviklere må kjenne grensa, og det skal altså ikke mye til før brukerne dine går lei.
#2: La brukeren bestemme
- Du må alltid spørre deg selv; bør dette sendes som et varsel? Eller kanskje en epost? Eller noe helt annet? tipser Markan.
Svaret vil ofte være at et varsel ikke er nødvendig, og i tråd med punktet over kan løsningen være å rett og slett la være. Eller la brukeren selv bestemme om hun ønsker varselet eller ikke.
Markan trekker fram appen til Ruter som et godt eksempel. Der kan du blant annet selv bestemme om, og hvordan, du skal varsles når billetten din utløper. Han trekker også fram Slack, som blant annet lar deg styre varsler på hver enkelt kanal.
- Vær som Slack. For når spørsmålet er «Burde jeg sende et varsel?», er svaret «Spør brukeren!».
#3: Sørg for at de fungerer
Det høres banalt ut, men Markan er opptatt av at det tekniske må sitte hundre prosent for å lykkes med varsler.
Han trekker fram Twitter, som nylig hadde en feil som ga brukerne deres en hel haug kryptiske varsler de aldri skulle fått. Er ikke varsler potensielt plagsomt nok fra før, testes brukernes tålmodighet virkelig om ting ikke engang fungerer.
Norske selskaper ansetter egne robot-trenere
- Det er ikke lett. Apper blir mer og mer komplekse, og dyplenking kan for eksempel være utfordrende, sier Markan, og viser til varsler som skal peke til et bestemt sted i appen.
- Så test! Test alltid, og test mer.
#4: Følg retningslinjer
Både Google og Apple har digre sider med dokumentasjon og retningslinjer for hvordan varsler skal fungere i operativsystemene deres.
Markans tips er rett og slett å lese dem.
- Blant annet er det egentlig ikke lov å bruke varsler som en markedsføringskanal. Apper har faktisk blitt bannet på grunn av dette, sier Markan.
Det kan også være viktig å lese seg opp på hvor lange varslene kan være, spesielt på låst skjerm. Følger du ikke retningslinjene for dette, risikerer du at ikke all teksten din vises.
#5: Bruk mulighetene
Varsler kan være mye mer enn bare litt tekst i en boks. De kan blant annet ha grafikk, oppdatere seg selv eller inneholde knapper lar brukeren interagere med dem.
«Ikke slåss mot brukerne dine.»
Markan trekker fram EasyJet som et eksempel på en app som av og til viser irriterende reklamevarsler, men andre ganger briljerer ved å vise deg boardingpasset ditt med QR-koder og gate når du står på flyplassen – akkurat det du trenger, når du trenger det.
Med andre ord: Bruk mulighetene varslene gir deg, for å faktisk hjelpe brukerne dine.
- Ikke slåss mot brukerne dine, avslutter Markan.
- Vi er her for å hjelpe dem!