- Jeg har jobba med chatbotter på hobbybasis siden det ble lansert på Facebook, forteller Eilif Johansen til kode24.
Til daglig driver Johansen selskapet Inklud AS, men på fritida jobber han akkurat nå med sin siste chatbot: Covidu.
Botten byr ganske enkelt på daglige tall over korona-virusets herjinger, gjennom Facebooks Messenger, og snakker nå med brukere over hele verden.
- Botten ble i utgangspunktet utvikla for å gi folk med begrensa eller ustabilt internett tilgang til de siste koronavirus-tallene. Botter egner seg til dette, da de krever lite data, sammenliknet med for eksempel statistikk på ulike nettsider, forklarer Johansen.
Brukerne begynner å komme for alvor, og selv om løsningen ikke involverer noen reell kode, er det nok av utfordringer, likevel.
Ingen kode
Johansen lagde chatbotten sin med plattformen ManyChat. Og ManyChat lar bottene hente data fra diverse andre tjenester, deriblant Integromat.
Integromat er en slags IFTTT, for de av dere som kjenner den, og kan i sin tur hente data fra eksterne kilder som databaser og API-er.
- Vi trengte en metode for å komme raskt til markedet, og en løsning som skulle være både robust og skalerbar, forteller Johansen til kode24.
At både ManyChat og Integromat er såkalte "no code"-løsninger, som betyr at man ikke trenger å skrive noen reell kode, bidro også til at Johansen kunne få botten sin raskt på beina.
- Å lage en chatbot med ManyChat oppleves som å sette opp et flytskjema, forklarer utvikleren.
Lager egen database
"Backend-en" til botten er altså tjenesten Integromat. Johansen har satt den opp til å hente korona-data fra Johns Hopkins University sin Center for Systems Science and Engineering (CSSE).
Botten henter tallene hvert femte minutt, gjør om datastrømmen til JSON, sjekker etter feil og legger eventuelt inn tallene i en database.
Så henter botten tall fra denne databasen til brukerne sine.
- Ettersom datakilden til Johns Hopkins i disse tider er under stort trykk, så hender det til tider at det oppstår “køer”, og at dataen i små perioder ikke er tilgjengelig, forteller Johansen.
- Ved å hente inn data hvert femte minutt og lagre den i en intern database, så sørger man for at det til enhver tid vil være data tilgjengelig for brukeren, som raskere kan hentes ut og gis til brukeren når de spør etter den.
Internasjonale utfordringer
12. mars hadde botten rundt 420 aktive brukere. 16. mars passerte den 1.300 aktive brukere. Og siste gang vi hører fra Johansen, natt til 17. mars, ligger tallet på rundt 1.500 brukere.
Bare 8 prosent av dem skal være norske, og det internasjonale publikumet byr på noen utfordringer.
«Man blir nesten litt "Portugale"!»
- Det er ordtak som heter “ingen regel uten unntak”. Og når man bygger en bot som brukes av personer fra ulike land i hele verden, så blir det mange unntak å håndtere, smiler Johansen.
- Et eksempel er måten franskmenn søker etter land. Det har vist seg at de har en tendens til å legge til en "e" bak alle landene de søker etter statistikk fra, for eksempel "Italie", "Chine", "Spaine". Man blir nesten litt "Portugale"! humrer han, og forteller at han hele tida oppdaterer botten for å takle slike unntak.
- Et annet eksempel er at det det går igjen flere feilstavinger og alternative måter å skrive land på. Ta for eksempel Morocco - dette landet har vi sett blitt søkt etter på følgende måter: Maroc, Morroco, Moroco, Marook , المغرب , Kingdom of Morocco og Morocco!
Advarer mot å glemme sikkerhet i korona-koding
- Det er viktig å være litt ekstra forsiktig nå, mener myndighetene.