- Vi sitter på veldig mye data. 1,3 millioner har gitt samtykke til analyser, forteller Anton Nytorp, leder i CoopX - en nyetablert teknologi-avdeling i gigantiske Coop Norge, også kjent som samvirkelaget.
«...dagligvare-handelens Power Rangers.»
I freshe lokaler i Epicenter, like ved OsloMet og en drøy mil unna Coop-hovedkontoret på Grorud, har teknologer fra hele firmaet samlet seg som en slags dagligvare-handelens Power Rangers, for å skape framtidas butikkopplevelse.
For i dagligvarebransjen i Norge er det kamp om kundene, kamp om pengene, og ikke minst kamp om dataene.
Sistnevnte er noe Coop har mye av, og planlegger å studere nøye fremover.
20.000 app-betalinger hver dag
I motsetning til andre store norske handelshus med dagligvarebutikker er Coop organisert som et samvirkeforetak. Det vil si at Coop eies av 87 norske samvirkelag fordelt utover Norge.
Og handler du på Coop, kan du melde deg inn i ditt lokale samvirkelag og få fordeler.
For der kjeder som Rema 1000 først har fått stablet et medlemsprogram på bena de siste årene, har Coop hatt det innbakt i sin forretningsmodell siden starten.
Medlemskapet har CoopX modernisert. Nå styrer du alt gjennom nettsidene til Coop og appen deres, som gir deg oversikt over opptjente fordeler, rabatter i kassa og til og med betaling uten å dra frem kortet.
En etterspurt funksjon, ifølge CoopX-gjengen.
- Det går faktisk rundt 20.000 transaksjoner hver dag gjennom appen nå. Vi fikk spørsmål fra kundene om å registrere betalingskort i appen. Før koblet man et Coop-medlemskort mot bankkortet sitt, men nå bytter folk bankkort mye oftere enn Coop-medlemskort, forteller produtkteier for Coop-appene, Marthe Cairns, til kode24.
Men leder Nytorp avslører at det også er en annen god grunn til å la kundene registrere kortet sitt.
- Det kommer en stor kamp om kjøpsøyeblikket. Alle vil være det siste leddet, for å samle inn data. Marerittet er at det kommer noen mellom der, så vi må kjøpe data tilbake fra en tredjepart, forteller Nytorp.
Sporer kjøp i butikk
I framtida håper CoopX-gjengen å kunne studere all denne dataen nøyere. Birgitte Refsland Larsen, prosjektleder og analytiker i CoopX, forteller at de derfor er i ferd med å etablere en egen platform for analyse, med sanntids-transaksjoner fra medlemsdata.
- Men dataene er ikke på personnivå, skyter lederen Nytorp inn.
Slik flytter Lånekassen til Azure
Med dataene håper CoopX å kunne svare på en rekke spørsmål, slik som hvor i butikkene kundene handler sin første vare.
Hyllevarene har nemlig elektroniske etiketter merket med en X- og en Y-koordinat, som samles inn.
Foreløpig er ikke alle butikker med i analysene, kun et knippe butikker i Oslo-regionen. For å få denne dataen må nemlig butikkene ha ShopExpress; et system hvor kundene scanner medlemskoden sin fra appen, og får utdelt en håndscanner som brukes til å lese av alle varene de plukker i butikken.
Utviklingssjef Adam Bell-Hanssen forteller at dataene lagres i Azure Blob Storage. Som igjen er koblet sammen med Azure Data Factory og Azure Databricks.
For å analysere data, forteller Bell-Hanssen at de bruker Pytorch, men også titter på Tensorflow.
Suksess med Flutter
Også Coop-appen holder CoopX-gjengen på å pusse opp. Foreløpig har teamet satt i gang et optimeringsprosjekt for butikkstekt brød, og bygget valget "min kundeavis" inn i Coop-appen.
Akkurat nå er appen en ren native-app for begge platformer, men det skal endre seg. Takket være suksessen til et sideprosjekt.
Du har kanskje lest om Coop sin butikk på Majorstua, uten ansatte? Klokka 23:00 går nemlig de ansatte hjem, men besøkende kan fortsatt låse seg inn, ved hjelp av en spesiell nøkkel.
Den nøkkelen får du gjennom en egen app; Coop Key.
- Utviklingen av Coop Key-appen i forbindelse med butikken på Majorstua måtte gå ganske fort. Vi gikk praktisk talt ut med åpningsdato før vi visste om vi kunne løse det teknisk. Da testet vi Flutter, og fant ut at, ja, vi kan lage app i Flutter, forteller produkteier Cairns.
Hvorfor de valgte Flutter og ikke React Native, har ikke gjengen noe god forklaring på.
- Jeg har jo inntrykk av at React Native henger litt bak nå, skyter Bell-Hanssen inn.
Suksessen med Flutter og Coop Key ga i hvert fall mersmak, så nå skriver teamet om også hovedappen til Coop i Flutter.
- Designet på appen henger litt igjen i 2016, nå skal vi ta den inn i 2020 med nytt design, forteller Cairns entusiastisk.
Nøyaktig hva som blir nytt i appen vil ikke CoopX avsløre, men at fremtiden handler om personalisering og forbedring av hver kundes kjøpsopplevelse, er CoopX-gjengen sikker på.
Flutter - my first impressions
Creating a full Bysykkel-app to get a full impression on Flutter.