- Svært få skjønner hva vi gjør. Jeg klarer faktisk ikke helt forklare hva vi gjør selv alltid, flirer Kristian Vinkenes, utviklingssjef i Nettbureau.
Vi møter gjengen bak mobiltelefoni.no, bensinkort.no, boligalarmer.no, bredbånd.no, forsikringer.no, ferdighus.com, garasjetilbud.no og så videre, i et anonymt lokale på St.Hanshaugen i Oslo. I hvert fall anonymt fra utsiden; her er det nemlig ikke noe svært prangende skilt å skimte.
- Vi trenger ikke noe skilt på utsiden. Alle som lager sidene våre sitter enten på innsiden her, eller i Sverige, forteller utviklingssjefen.
Fiken blåser i SCRUM og skytjenester, men elsker Kotlin
Og gjengen på innsiden er forholdsvis produktive. Over 20 forskjellige anbuds- og sammenlignings-tjenester driftes, utvikles, markedsføres og designes internt. Nettbureau har funnet sin nisje, og det er en lønnsom en.
I 2017 kom de på tiendeplass i Dagens Næringslivs kåring av gasellebedrifter i Oslo: de raskest voksende og mest suksessfulle bedriftene i byen.
Men hvordan starter en kompisgjeng med en så snedig nisje? Og hvordan bygger de tjenestene sine?
Startet med indere
- Nettbureau startet for ni og et halvt år siden på medisinstudiet på Blindern, forteller utviklingssjefen Kristian.
- Anders Øie, nå forretningsansvarlig i Nettbureau, gikk der. Han drev med domener, og hadde indere som lagde sider for han. Han hadde faktisk en liten passiv inntekt på det.
Norges største bloggside bytter til PHP-baserte WordPress
Anders kom i kontakt med Kristian, som var teknisk anlagt, og sammen begynte de å lage sider. Første konsept het Ferieforum; en side som aldri ble lansert. Deretter kom Billighotell.no, den aller første siden til Nettbureau. En av de første tjenestene til å tilby metasøk på hotell, med affiliate-lenker.
På den tida var tjenesten skrudd sammen av PHP-skript og noen databaser. Alt hjemmesnekret av Kristian og Anders.
- Jeg husker at vi satt i datahallen på medisinstudiet og tenkte «Yess, nå har vi tjent en dollar!» ler Kristian.
Viktig med Google
Fra starten har gjengen vært fokusert på SEO og synlighet i organisk søk på Google.
- Noe av konseptet vårt er å ha generiske domener, forteller produktansvarlig Gulbrand Øverbye.
- Det er viktig å ha domenenavn som samsvarer med nøkkelord i søkefraser. Da forstår folk ofte at det er noe skikkelig, og man slipper å forklare hva tjenesten er. Heldigvis har vi folk her som liker å «scoute» etter gode domener, fortsetter han.
- Vi vil helst gå fra en idé til å ta et marked. Vi tester ut masse ulike konsepter, og ser hva som funker, rett og slett, forteller utviklingssjef Kristian.
- Rekorden vår tror jeg er én uke fra idé til lansering og nedleggelse.
- Det var tabloid.no, som skulle være en RSS-basert nyhetsfeed. Uheldigvis hadde vi ikke satt oss helt inn i rettigheter rundt bildebruk og slike ting. Vi fikk en e-post med en klage, og så bestemt vi oss for å legge den ned, flirer Kristian.
«Kopierer hele lista vår»
At kvaliteten på søkedataene i Nettbureau sine sider er høy, er ingen tilfeldighet. På sider som mobiltelefoni.no har de egne ansatte som plotter dataen inn.
- På flere av tjenestene våre legger vi på ekstra data som ikke finnes. Dessuten er det ikke alle som har data tilgjengelig, eller ønsker å være med i våre sammenligninger. Når vi sammenligner kredittkort legger vi for eksempel inn reisevilkår, forteller utviklingssjef Kristian.
Snart tvinges de til å åpne API-ene sine
Og flere opportunister har lagt merke til at Nettbureau sin data er litt utenom det vanlige.
- Det hender vi kjenner igjen dataen vår på andre sider. Noen ganger ser vi at de har kopiert hele lista vår. De «tynne» sidene har ofte bare priser fra affiliater, mens vi sammenligner alle, forteller Kristian.
Produktansvarlig Gulbrand nikker.
- Noen går vi faktisk etter med advokat. Det er noen som kopierer oss på et nivå som er uakseptabelt. Av og til ser man nesten ikke forskjell på deres side og vår. Og dette er norske aktører, forteller han.
Droppa Angular, prøver Gatsby
Selv om det har gått endel år siden de første PHP-skriptene til billighotell.no, preger PHP fortsatt bedriften. I dag henter de fleste sidene til Nettbureau ut data fra det de kaller «feeden»; en PHP-applikasjon som gir ut JSON-data. I tillegg brukes PHP-baserte Joomla til produksjon av tekstinnhold.
Historisk har Angular blitt brukt som frontend til mange av Nettbureau sine sider, inkludert mobiltelefoni.no. Men det har endra seg, forteller designansvarlig Fredrik Tveit.
- Jeg kom fra utdannelse på Westerdals da jeg starta her. Der var Angular det kule, så vi starta med det i Nettbureau. Men da versjon 2 kom ut, endra de på det meste. Nå bruker de fleste React. Og så har selv jeg, som har holdt på siden man skrev inline FONT-tagger, kommet meg over på SASS, flirer Fredrik.
Utviklingssjef Kristian har heller ingen planer om at nyansatte skal måtte lære seg PHP.
- Jeg sier aldri til noen her at de skal kode i PHP. Da kommer vi jo fort i en situasjon hvor ingen forstår koden, forteller han.
Hva er greia med GraphQL?
Nettbureau sitt nye satsingsområde er anbudstjenester, hvor det handler om å videreformidle såkalte «leads» til for eksempel meglere. Der har nyansatte utviklere som Sondre Lefsaker fått tenke nytt.
Sondre forteller at de blant annet tester å bruke GatsbyJS til å tegne ut artiklene og sidene deres; et verktøy for å bygge statiske React-baserte sider, med støtte for GraphQL. Nytt byggesystem med pipelines i Bitbucket har også blitt satt opp, med feilmeldinger rett i Slack.
- Før lasta vi bare opp manuelt og avtalte mellom oss hvilke filer vi jobbet på til enhver tid i Dropbox, og testet live, ler utviklingssjef Kristian.
På ingen måte SCRUM
Utviklingssjef Kristian Vinkenes forteller at de er åpne for gode forslag fra alle i bedriften. Alle jobber litt på alt i Nettbureau – noen team-inndeling har de unngått.
- Vi har på ingen måte SCRUM, forteller designansvarlig Fredrik.
- Det nærmeste vi kommer struktur, er at vi har Trello-board for flere ting. Også har vi et ukentlig møte, kimer produktsjefen inn.
Gjengen forteller at de outsourcet endel før, men at det gikk bort for mye tid på å skrive spesifikasjonsdokumenter.
- Jeg kunne bestille en knapp, og så fikk jeg en flott designet knapp tilbake. Men når man klikket på den så gjorde den ingenting. Her er vi avhengig av at utviklere ser endel av «spec-en» selv, forteller Fredrik.
- Vi bruker heller litt ekstra tid på å bygge opp et kjerneteam her, forteller produktsjef Gulbrand.
- Det er grunnen til at vi lykkes. At vi komplementerer hverandre, avslutter utviklingssjef Kristian.
Dette året unngår jeg helst SCRUM og Jira
6 ting jeg IKKE vil drive med i 2019.