Fikk 500.000 kroner fra staten for å lage spill

- Har du bakgrunn i C#, er det kjempelett å komme i gang! forteller Anders Lindås, i Trondheims-gjengen som lager Age of Space

Anders Lindås, til venstre, sammen med Theodor Florian Purcaru og Andreas Fjell, utgjør kjernen av PodPal Games. De jobber nå ved siden av andre jobber for å bli ferdige med det norske spillet Age of Space. 📸: PodPal Games
Anders Lindås, til venstre, sammen med Theodor Florian Purcaru og Andreas Fjell, utgjør kjernen av PodPal Games. De jobber nå ved siden av andre jobber for å bli ferdige med det norske spillet Age of Space. 📸: PodPal Games Vis mer

Arbeidet med det norske spillet Age of Space starta allerede i 2016. Året etter stifta utviklerne indie-spillselskapet PodPal Games i Trondheim, samtidig som de fikk 75.000 kroner fra Innovasjon Norge for å avklare markedet.

Og i fjor var de én av de heldige som fikk støtte fra Norsk Filminstitutt (NFI), på rundt en halv million kroner.

I dag sitter det et kjerneteam på tre stykker og hamrer videre på spillet, ved siden av sine vanlige jobber.

- Jeg begynte veldig tidlig å programmere, og motivasjonen var alltid å lage spill. På universitetet fikk jeg derimot en nedtur når mye av matematikken for 3D og bildebehandling skulle læres. Jeg ble rett og slett litt skremt vekk fra det, og havnet ned den mer klassiske systemutvikler-stien, forteller Anders Lindås i PodPal Games, som også jobber i selskapet Breach VR.

- For rundt fem år siden bestemte jeg meg for å utforske Unity og se hva det gikk ut på. Dette resulterte i små prototyper, hvor én av disse ble til en tidlig variant av Age of space.

Spillets side er allerede på plass i PC-spillbutikken Steam, men er ikke utgitt ennå. Her er historien om hvordan Trondheims-gjengen jobber for å bli ferdige med Age of Space.

Hva går spillet ut på? 🕹️

Age of space er noe vi har valgt å kalle et “Squad Scale RTS”-spill. Det vil si at du kun forholder deg til opp til 4 enheter på slagmarken. Hver av disse kan derimot kontrolleres ned til den minste detalj, så man har mer enn nok å tenke på.

Du eier en gruvedrift nær et asteroidebelte og tjener greit på dette. I blant tar du også på deg noen sikkerhetsoppdrag på oppdrag fra diverse aktører i solsystemet. Etterhvert som en frigjøringskrig bryter ut blir du gradvis mer og mer involvert i konflikten. Hvilken side vil du støtte?

Hvordan foregår utviklingen av spillet? ☕

Dessverre har vi ikke anledning til å jobbe med spillet 100 prosent ennå. Vi har fått en del tilskudd fra det offentlige (Innovasjon Norge og NFI). Det hjelper oss veldig! I perioder har vi derfor kunne permittert oss fra primærjobben for å jobbe på spillet fulltid.

Dette har gitt enorm mersmak, så vi håper at vi kan komme i posisjon til å gjøre dette oftere. Foreløpig får jeg til å ta meg fri en dag i uken for å jobbe med spillet, i tillegg til (altfor) mange sene kvelder/netter.

📸: PodPal Games
📸: PodPal Games Vis mer

Hva slags spillmotor brukes? 💪

Vi bruker Unity for å lage Age of space. Jeg er veldig glad i Unreal, men siden jeg har jobbet med C# i godt over 10 år var det veldig naturlig å velge Unity. Hvis man har et godt grunnlag i C# så er Unity veldig enkelt å komme i gang med. Anbefales på det sterkeste å leke seg litt med. Men pass opp... Plutselig skifter man karriereretning! 😃

Hva er de viktigste tredjeparts-løsningene spillet bruker? ⚙️

Vi bruker stort sett bare Unity-verktøy, men vi bruker noen få eksterne pakker. Den viktigste pakken er Photon Bolt, som er et nettverks-rammeverk fra Exit Games. En annen viktig pakke vi bruker er Amplify Shader Editor, som lar oss definere “shadere” i en grafisk tilnærming. Det meste ellers har vi vel laget selv.

📸: PodPal Games
📸: PodPal Games Vis mer

Hva er de største tekniske utfordringene med spillet? 😥

Nettverk er kanskje den største utfordringen; passe på at alle skip, våpen og effekter synkroniseres riktig på alle klientene. Det tar litt tid å tenke riktig rundt dette, men når man først har blitt vant til det så går det ganske greit.

Kan du fortelle litt om hvordan grafikken er laget? 🎨

3D-modeller blir først skissert på papir, modellert i 3D Studio Max og teksturert i Substance Painter av Andreas. Jeg har så langt produsert shaders for spillet og satt lys og gjort post-prosessering. I framtiden skal nok enten Andreas eller noen andre få gjøre den siste touchen der, tenker jeg.

📸: PodPal Games
📸: PodPal Games Vis mer

Og hvordan er lyden og musikken laget? 🔊

Musikken har blitt produsert av en god venn av meg som vanligvis produserer mest musikk til film og til band. Jeg er ganske sikker på at han produserer alt i Propellerheads Reason.

Når det gjelder lyd, så har vi foreløpig bare produsert litt selv og ikke prioritert det spesielt høyt. Vi skal straks begynne et samarbeid med en veldig dyktig kar som har jobbet mye med lyd på andre norske spill.

Hvilke plattformer er spillet gitt ut til? 🎮

Foreløpig har vi kun tilstedeværelse på Steam. Vi satser også på å være på flere plattformer i framtiden, men har ikke brukt mye krefter på dette enda.

📸: PodPal Games
📸: PodPal Games Vis mer

Hvordan går det med økonomien til spillet? 💰

Vi fikk 500.000 fra NFI i 2018 hvilket hjalp oss veldig mye. Vi har også fått rundt 75.000 fra Innovasjon Norge for å gjøre markedsavklaring i 2017. Vi er også i kontakt med investorer og publishere, men vi har ikke landet noen konkrete avtaler der ennå.

Gi ett råd til nordmenn som har lyst til å begynne med spillutvikling! 💡

Lær deg litt av alt i begynnelsen. Hvis du kan det grunnleggende om de forskjellige disiplinene, så blir det mye lettere å kommunisere med de som faktisk vet hva de driver med - når du en gang i framtiden får med deg flere på laget.

Jeg tror også at man på den måten blir ekstra takknemlig for arbeidet andre gjør når du kjenner omfanget av det. Jeg er for eksempel veldig takknemlig for at det finnes folk som synes regnskap er morsomt. 😃 Og som jeg skrev tidligere; hvis du har bakgrunn i C# så er det kjempelett å komme i gang med Unity. Just do it. Det er veldig artig! 😃

Glad i spill? Her finner du alle våre artikler om spillutvikling! Utvikler du et spill selv, og vil være med i Norske Spill? Send oss en epost på hei[ÆTT]kode24.no!