Hørt om krunker.io? Ikke? Vel, det har internett.
Det browser-baserte skytespillet tar nemlig av på nettet. Med en formel basert på en klype Roblox, Minecraft og CounterStrike har utviklerne truffet en nerve i gamersamfunnet.
Den offisielle gruppa på Reddit alene teller over 13.000 brukere.
Men, selv om Krunker har et voksende nettsamfunn, har det ikke noe API for å hente ut informasjon.
Det har utvikler Anders Hagås Bommen gjort noe med. På dagtid jobber han med IT på en videregående skole i Telemark, men på kvelden koder han den største Krunker.io-boten for Discord: Krunkbot.
#1. Hva har du bygd, og hvorfor?
Vi har bygd «Krunkbot». Det er en Discord-bot som gir statistikk om brukeren, klanen, ledertavle og mye mer i spillet Krunker.
Botten skal hjelpe klanene i spillet med rekruttering til klanen deres. Krunker.io er nemlig helt gratis, og det er enkelt å lage sin egen klan.
Men, det er ikke like lett å få samlet alle medlemmene på en plass. Krunkbot hjelper med såkalt "clan management".
#2. Hvor lenge har du jobbet med dette hobbyprosjektet?
Jeg jobber stort sett fra jeg kommer hjem rundt klokka fem på kvelden, til mellom tolv og to på natta. Det kommer an på.
#3. Hvordan henger prosjektet sammen?
For at folk skal kunne bruke boten må de invitere den gjennom en spesiell link laget av Discord.
Det som holder botten i gang er en PM2-modul på en VPS Ubuntu-server. PM2 er en veldig forenklet måte å holde flere Node-tråder oppe om gangen. Vi kan også se bruk, logger, og så videre på nettet.
Jeg får også mail hvis det er noe som skjer, for eksempel om en server skulle gå ned.
For at boten vår skal fungere uten problemer benytter vi oss av flere dependencies. Hovedsakelig discord.js, som er en NPM-modul laget av Discord for at folk skal kunne lage boter og være kreative.
#4. Hva har vært den største utfordringen hittil?
Den desidert største utfordringen er å hente informasjon fra nettsiden.
6 kule konsoll-triks
Få bedre telling, ta tida, spor funksjoner, stil loggen med CSS.
Hvorfor? Jo, fordi Krunker ikke har noe API. Ingen dokumentert, i alle fall, så her er det inspect element og nettverksjobbing som gjelder. Vi bruker også HTTP-debuggingsverktøyet Fiddler.
Vi satt for eksempel tre dager i strekk for å finne ut av butikkordningen deres - slapp av, vi har snakket med eierene.
#5. Hva er du mest stolt av i forbindelse med prosjektet?
Det jeg er mest stolt av, er at vi har klart oss såpass godt fra starten av.
Veldig mange tok i bruk løsningen vår veldig fort - som selvfølgelig var en utfordring i seg selv, når prosjektet var nystartet.
Innen to uker hadde vi mange «bekreftede» servere som brukte boten vår, blant annet den offisielle Krunker.io-serveren.
#6. Hvordan brukes prosjektet i dag?
Botten brukes veldig aktivt om dagen. Det er mest pågang på dagtid, med 700 forespørseler i timen, altså individuelle brukere som kjører noe.
Vi har også oversettelser, så du kan få den på flere språk. Vi støtter engelsk, norsk, svensk, japansk, russisk og snart koreansk.
- Jeg får utrolig mye positiv tilbakemelding
Systemutvikler Mikael (32) var lei av tidkrevende klipping av dronevideoer. Derfor lagde han sitt eget videosystem.
#7. Hva er fordelene med å ha et hobbyprosjekt?
Hobbyprosjekt er noe du kan ta i ditt eget tempo, og noe du kan kose deg med.
Jeg elsker nye utfordringer i koding og det er derfor jeg driver med hobbyprosjekt som Krunkbot.
Etterhvert kan boten potensielt runde mange hundre tusen brukere, og da vil jeg nok kanskje ikke kalle det et hobbyprosjekt lenger - siden vi allerede har en Patreon-løsning for pengesponsing på plass.
#8. Har du noen planer for prosjektet ditt fremover?
Nå er det bare å ta beina fatt og bygge videre, lage flere ønskede løsninger for folk, og høre på samfunnet. 😊
Lag en superteit chattebot med Socket.IO
Lær hvordan du kommuniserer over WebSockets med NodeJS, Express og Socket.IO.