- Vi hadde holdt på et halvt år, før Steve Jobs gikk ut og sa at de åpnet for tredjepartsapper på iPhone, forteller strategidirektør Marius Mårnes Mathiesen til kode24, og mimrer tilbake til 2008.
Shortcut var da et bitte lite byrå i Oslo, med fire utviklere og designere som først og fremst laget nettsider.
- Apple hadde laget verktøy, de hadde skrevet «human interface guidelines», og vi følte at dette var noe vi måtte være med på. Dette var akkurat det vi hadde lyst til; å lage forbrukerprogramvare på forbrukernes premisser, fortsetter Mathiesen.
Kort tid etter lå Shortcuts første app, Trafikanten, klar i norske App Store. Appen hjalp Oslo-borgere med kollektivtransport, og ble installert av praktisk talt alle iPhone-eiere innenfor Ring 3.
- De første årene var det veldig mange som ville ha logoen sin i App Store. Vi tenkte «shit, nå er det ikke lenge før kiosken på hjørnet skal ha sin egen app, og da må kurvene gå ned. Dette kan ikke være lønnsomt lenge», sier strategidirektøren.
Men ti år etter melder Finansavisen at Shortcut omsatte for 56 millioner kroner i fjor.
Fire stykker har vokst til rundt 60 ansatte.
Og fra å nærmest trygle seg til å få lage Trafikanten-appen, kommer nå giganter som Rema 1000 til dem, for å lage gigantapper som Æ.
Superhemmelig oppdrag
Om man faktisk trenger en app, eller om det holder med en nettside, har lenge vært en debatt. Og Shortcut anslår at de avslår rundt halvparten av app-ideene som kommer på bordet deres.
- Men det er en grunn til at produkter som Æ og Ruter Billett ikke finnes på web. Du vil være i hånda til folk, ikke på skrivebordet deres, sier Mathiesen.
Slik takler Linkpulse 3,5 millioner requests i minuttet
Æ var dermed en tjeneste som faktisk trengte en app, og et oppdrag Shortcut gladelig takket ja til.
Prosjektet var topp hemmelig, og alt måtte gjøres sammen med en hel gjeng andre selskaper; alt fra betalingsterminaler og kassaapparater til bankkort og apper måtte fungere sammen.
- Rema 1000 hadde en ekstremt kul måte å gjøre det på. De sa bare «dere må snakke sammen», forteller driftsdirektør Jonas Rein Tovsen i Shortcut til kode24.
- En av utfordringene var jo at dette var superhemmelig. Vi jobbet i rom med vinduer dekket av papir, og i lunsjen satt utviklere og ikke helt visste hva de kunne fortelle, humrer Mathiesen.
Tester på ekte
For mange av appene Shortcut lager, må de også jobbe med backend-biten. API-ene som appene deres skal bruke er ofte ikke er tilrettelagt mobilbruk, og kan for eksempel fungere dårlig på Edge-dekning i en togtunnell.
Men når det kom til Æ, kunne Shortcut nesten utelukkende konsentrere seg om selve appen. Ikke at det var noen liten oppgave.
- Å teste en slik app i isolasjon er ikke godt nok. Vi måtte teste den i en butikk-setting, med bankkort og sånt. Så vi fikk låne søndagsbutikken til Rema 1000 på Ensjø, når den ikke var i bruk, mandag til fredag. Der fikk vi leke butikk sammen med de andre aktørene, smiler Mathiesen.
Og ved å bruke den faktiske appen til å faktisk handle i en faktisk butikk, fant de raskt ting som måtte bli bedre. Både små irritasjoner, og større problemer som tida det tok fra et kjøp til det ble registrert i appen.
- Vi blir med rørleggere på jobb og postbud på rutene sine når vi lager apper for dem. Det er vi helt avhengige av, mener Mathiesen.
Ikke hybrid, ingen rammeverk
Æ er, som de fleste av Shortcuts apper, tilgjengelig på både iPhone og Android. Men det betyr ikke at Æ er en hybrid – altså en app med samme kodebase på begge plattformer.
- Det var lenge en oppfatning at hybridapper er billigere, og ofte var det et krav fra kunder at vi skulle bare ha én kodebase. Derfor har vi laget hybridapper, og kjenner de fleste hybridløsningene, begynner driftsdirektør Tovsen.
- Men etterhvert som vi har jobba mer og mer med dem, viser det seg at til litt større og komplekse apper, som skal leve lenge, kommer det et skjæringspunkt hvor det ikke lenger lønner seg, forteller han.
Blant annet Apache Cordova beskriver de som «et mareritt» å jobbe i. Mens nye løsninger som Microsofts Xamarin virker mer lovende.
Men inntil videre lager Shortcut de aller fleste apper fra bunnen av, til Android og iOS hver for seg. Helst i Swift til iOS og Kotlin til Android. Helst så mye som mulig i backend, så det blir mindre jobb på hver frontend. Og helst uten et eneste rammeverk.
- Med rammeverk skaper du avhengigheter til andre, som du må ha full kontroll over når du jobber som oss. Du bør ha veldig god oversikt når du har betalende kunder som blir sittende med problemene som kan oppstå, tipser Tovsen.
Oppdateringer som puls
På nyåret 2017, etter omlag åtte måneder med utvikling, var Æ-appen klar. Takket være den heftige markedsføringen til Rema 1000 kom brukerne raskt, og med dem: Flere problemer.
- Med rundt én million brukere etter tre måneder fikk selv små avvik store konsekvenser. Så teamet vårt satt og jobba natt og dag med oppdateringer, forteller Tovsen.
Men Shortcut ser ikke på oppdateringer av appene deres som et nederlag – tvert i mot.
- Man bør oppdatere ofte. Man kan se på det som en slags puls; man stoler ikke på apper som ikke oppdaterer seg. Mange av de store appene oppdaterer seg fast ukentlig, bare for å si «vi er her, og vi vet at dere er der», sier Tovsen.
Og Shortcut har tenkt til å være der i all overskuelig framtid. Men ikke nødvendigvis bare i Android og iOS sine app-butikker.
- Jeg tror framtida vår er apper, skytjenester og AI, forteller Tovsen.
- Vi har allerede prosjekter med stemmestyring. Men vi kan ikke si noe om dem, ennå.