Hvorfor er det så vanvittig vanskelig å lage et godt bildesorteringsprogram til PC?
Her på kode24 drar vi inn hauger av bilder hver dag, og organiserer dem som best vi kan i mapper på vår felles Dropbox.
Men det blir bare rot.
Mapper med navn som "diverse" og "ymse" florerer, og rotmappa "bilder" er fullstappa - med diverse bilder.
En annen som ikke er særlig fornøyd med bildesortering er utvikler Anne Lene Øysæd (44).
Ved siden av arbeidet i sitt eget konsulentselskap Koding og Sånt, har hun nemlig komponert sitt eget bildesorterings-program: LazySorter.
«Litt som Tinder for bilder.»
#1. Hva har du bygd, og hvorfor?
Jeg har laget et program for å organisere bilder, som jeg har kalt LazySorter.
En skulle tro at det fantes et program jeg kunne bli fornøyd med, men jeg syntes alle programmene jeg fant var tungvinte - jeg ønsket bare et program hvor jeg kunne velge om jeg liker eller ikke liker et bilde, og at de vises automatisk, litt som Tinder for bilder.
- Jeg holder på med extreme early retirement, google it!
Så jeg lagde det.
Det viste seg å være ganske så behagelig og effektivt å gå gjennom mange bilder i en mappe, og bare bruke pil opp og ned. Og som alltid når jeg lager noe, så baller det på seg.
Jeg vil helst bruke minst mulig mus, og irriterer meg grønn over de programmene hvor man må klikke i tekstfelt for å tagge et bilde, så jeg laget en løsning for å slippe det.
Etter hvert som det ble mer funksjonalitet gikk det sport i å unngå ethvert unødvendig klikk, og slagordet "så du ikke klikker" ble født.
#2. Hvor lenge har du jobbet med dette hobbyprosjektet?
Programmet ble laget for tre år siden, og jeg brukte det bare selv i starten.
For omtrent ett år siden viste jeg det frem til folk jeg kjente. Mange syntes det var kult, og tanken om å publisere det meldte seg.
Men det så jo ikke pent ut - design er ikke min store styrke. Her kom min svigerinne meg til unnsetning og stylet programmet, slik det ser ut i dag.
Nå holder jeg på med en "tutorial", som skal publiseres i fremtiden.
#3. Hvordan henger prosjektet sammen?
Programmet er laget i Windows Presentation Foundation (WPF).
#4. Hva har vært den største utfordringen hittil?
Jeg satt meg som mål å lage et program som er veldig enkelt for folk som ikke er så flinke på data, og samtidig har avansert nok funksjonalitet til at nerder som meg selv synes det er verdt å bruke.
Derfor har det vanskeligste vært å lage et bra brukergrensesnitt.
Det er noen funksjoner som ikke blir med i første offisielle versjon, fordi jeg er i tvil om hvordan GUI-en skal være.
«Jeg er mest stolt av slagordet 'så du ikke klikker'.»
#5. Hva er du mest stolt av i forbindelse med prosjektet?
Jeg er mest stolt av slagordet "så du ikke klikker".
Mest fordi jeg alltid har hatt veldig vanskelig for sånt, og så datt det bare plutselig ned i hodet mitt, men også fordi det har en kul dobbel betydning som folk ler av når de oppdager det.
#6. Bruker du prosjektet til noe spesielt i dag?
Programmet brukes aller mest av pappa, som er en ivrig hobbyfotograf gjennom mange år, og ei venninne.
Og så bruker jeg det selvfølgelig selv når jeg skal finne bilder. For eksempel når jeg skulle finne bilder til dette intervjuet.
Jeg har nettopp sendt en versjon til noen utvalgte testere, så det blir spennende å høre om de tar det i bruk.
Skrev eget rammeverk for pek-og-klikk-spill
Å lage Barney's Dream Cruise tok konsulenten tre år, og mye tjuvlåning av kjærestens MacBook.
#7. Hva er fordelene med å ha et hobbyprosjekt?
Først og fremst er det gøy med hobbyprosjekt, og i tillegg får man programmer som fungerer akkurat slik man selv ønsker.
#8. Har du noen planer for prosjektet ditt fremover?
Planen fremover er å lansere programmet i Microsoft Store i løpet av kort tid, og se om noen vil bruke det.
Det er den enkleste funksjonaliteten som lanseres først, fordi jeg venter på tilbakemeldinger fra testpersoner på noen av funksjonene.
Det er litt avhengig av responsen hva jeg gjør videre, men jeg har flere funksjonaliteter som er nesten ferdige, og mange flere idéer. Jeg håper noen vil bruke det, så jeg får en grunn til å lage alle de kule tingene jeg har tenkt på!
Laget eget lagersystem med Swift og PHP
- Den største utfordringen er tid, tid og atter tid, forteller hobbykoder Steffen Gjerding.