- Den kvelden ble hektisk, for det var selvfølgelig mangler og utfordringer vi ikke hadde tenkt på. Men vår viktigste hypotese, at gjester vil foretrekke å bestille og betale med mobilen fremfor å stå i kø, ble validert så til de grader!
Det forteller Edwin Fjeldtvedt, grunnlegger og direktør i Ordr, om en junikveld i fjor. Det var Staysman-konsert, med 1.800 folk, som la inn 900 ordre gjennom det som da var en Ordr-prototype.
Mye gikk galt. Men én ting gikk akkurat som det skulle; de fikk bekrefta at den enkle ideen om å bestille og betale øl gjennom mobilen var god. Så de holdt seg tro til konseptet, Ordr-produktet ble stadig videreutvikla og alt så lyst ut.
- Så kom korona. Alt ble stengt, og det ble en veldig tøff tid for oss en kort stund, forteller Fjeldtvedt.
Men Ordr ga seg ikke, holdt seg tro til konseptet og jobba videre med produktet. Og da samfunnet og ølkranene gradvis ble åpna opp igjen, og serveringsbransjen ville servere med koronasikker avstand, satt Ordr der med løsningen klappet og klar.
Det var duket for bonanza.
Dobling annenhver uke
Har du vært på en restaurant eller pub i sommer, er det gode sjanser for at du har sett en QR-kode på bordet. Og har du skanna den, er det gode sjanser for at du har blitt sendt til en URL på domenet ordr.no.
«Utrolige tall man ikke klarer å ta inn over seg.»
Her får du opp menyen til stedet du sitter på, kan bestille det du skal ha, og betale alt med for eksempel Vipps. Dermed blir du servert uten å ha hengt i baren eller prata nærgående med personalet; altså perfekt for korona-året 2020.
- Vi har syke 40.000 prosent vekst; utrolige tall man ikke klarer å ta inn over seg, smiler Fjeldtvedt.
I praksis skal det bety at de dobler omsetningen sin hver 14. dag, og har gjort det siden 15. april.
- Vi har 150 prosent flere transaksjoner på én dag nå enn vi hadde i hele 2019 totalt, og har passert 300 kunder, fortsetter Ordr-direktøren.
Smidig skalering
Ordr har siden start blitt utvikla smidig. Mantraet er "build, measure, learn", og Fjeldtvedt snakker varmt om å heller kode enn å diskutere - prøve i stedet for å nøle.
- Vi har blitt veldig gode på å fjerne frykten for å gjøre feil, men heller lansere, lære og iterere. Det kan alltid gjøres om igjen, og det feirer vi som læring, i stedet for å se på det som feiling, forklarer direktøren.
Dermed ble den voldsomme veksten og skaleringen av tjenesten en øvelse de takla én iterasjon av gangen, uten de helt store tekniske utfordringene.
- Den store fordelen med å være ung er at man har svært lite teknisk gjeld, som Fjeldtvedt sier.
Whereby fikk 2.100 prosent flere kunder
Ny kode dyttes ut hele tida, CI/CD-stil, og med alltid oppdaterte utgaver av en hel haug rammeverk og teknologier som Springboot, Angular, React og PostgreSQL syr de sammen det som trengs, når det trengs.
- I vår aller største fase av veksten hadde vi noen spørringer mot databaser som måtte byttes ut. Det ble mest relevant de gangene Vipps hadde nedetid, for det skapte litt ekstra spørringer. Nå har vi fjernet de friksjonene og har god oversikt i loggene våre, forsikrer Ordr-sjefen, som heller ikke melder om trøbbel på lastsida.
- AWS har gitt oss det vi trenger, og vi har hatt en god infrastruktur fra start som har gitt oss handlerom. Vi har ambisjoner om å se på det vi i dag kaller enorm vekst som moderat fremover, så vi skal øke veldig.
QR-koder i 2020
Ordr har i dag 12 ansatte, hvorav 4 av dem er utviklere. Staben skal i høst dobles, og 6 av de nye hodene skal være utviklere.
- Vi har flere hundretusen brukere, og vokser med cirka 50.000 nye brukere i uken, så det er ganske gøy, sier Fjeldtvedt.
«Jeg elsker å tilbringe 20 minutter i barkø blant svette mennesker, mens favorittbandet mitt snart kommer på scenen og jeg ikke vet hvor vennene mine er.» Ingen, ifølge Ordr
- Løsningen deres er mye basert på QR-koder, som kan skannes for å gå til bestillingsnettsidene. Mange anser kanskje QR-koder som litt gammeldags?
- Jeg tror QR-koder kommer for fulle seil nå, og det trodde vi på allerede i fjor. Vi lever ikke i 2010, da det var en sann glede å få laste ned en ny app. Apper må i dag fortjene plass på hjemskjermen, og derfor er onboarding en vesentlig faktor for å skape gode kundeopplevelser, mener Ordr-sjefen.
- Hva med tida etter korona, tror dere folk fortsatt vil bestille ølen sin med mobilen?
- Det er det ingen tvil om at vi tror. Vi opplever at majoriteten av kundene synes det å få det de vil når de vil øker kundetilfredsheten. Historisk har vi alltid vært skeptiske til digitale løsninger, men tenker du matbutikk, scanner du selv for å slippe kø. Ser du passkontroll, gjør du det samme, svarer han.
- Vi lever i en tid hvor vi ønsker oss enkelhet og tilgjengelighet. Det er ikke korona som har endret dette; korona har bare modnet barer og restauranter til å ta i bruk nye løsninger for å i det hele tatt overleve.
Åpner for hjemmekontor også etter korona
Finn.no, Netlife, Bekk og Sopra Steria er alle positive til mer hjemmekontor i framtida.