"Apple har slått seg sammen med mange av verdens mest nytenkende utviklere" reklameres det på nettsidene til Apple Arcade.
Abonnementstjenesten, som gir deg tilgang til et bibliotek iOS-spill mot en fast sum i måneden, ble nylig lansert i 150 land verden over. Og en av lanseringstitlene, som får mye oppmerksomhet i Apples reklamemateriell, er norsk: Skate City, fra Agens.
- Agens har jobba med spill siden 2005, forteller Peter Måseide, sjef for Agens Games og lead game designer, til kode24.
Agens er kanskje mest kjent for apper, men har siden starten laga spill, som webspillene Holmenkollen Ski Jump og Sesam Katapult. Med smarttelefoner gikk fokuset over til mobilspill, som Skate Lines, Fantorangen, Snøfall og The Last Ninja Twins. Og for å skille app- og spillutvikling ble avdelingen Agens Games opprettet.
Agens Games har i dag 7 ansatte, og slik lagde de Apple Arcade-spillet Skate City.
Hva går spillet ut på? 🕹️
Skate City forsøker å fange essensen av street skating og formidle følelsen av å skate rundt i byen i slik man selv ønsker.
Man skater rundt i gater og ned trapper på populære skatesteder i virkelige byer. Spillet lanseres med byene Los Angeles, Oslo og Barcelona.
Man kan velge å bare cruise rundt i byen, eller man kan utføre oppdrag som gjør at man kan låse opp nye utfordringer, byer, ferdigheter og utstyr.
På 90-tallet frykta vi Turtles og RoboCop-spill
Debatten om vold i spill og film er gammel, også i Norge.
Hvordan foregår utviklingen av spillet? ☕
Daniel Zeller er opphavsmannen til spillet. Han var en dyktig skater i ungdommen, men måtte legge opp på grunn av skader. I stedet startet han å studere IT, med en drøm om en dag å gi ut det ultimate skatespillet for mobil.
Utviklingen har foregått over mer enn fire år. Fra å være et énmannsprosjekt har det vokst gradvis, og det siste året har vi vært rundt sju personer som har hatt Skate City som sitt prosjekt i Agens. I perioder har vi hatt god hjelp av freelancere som Yu He og Trond Fasteraune.
Vi har også fått med oss det kanadiske selskapet Snowman som vår publisher og partner på spillet. Snowman er nok best kjent som utgiverne av snowboardspillene Altos Adventure og Altos Odyssey.
Tidlig i år fikk vi også en avtale med Apple om å lansere på den nye abonnementstjenesten Apple Arcade. Dette gjorde at vi måtte tilpasse spillet til håndkontrollere og ha versjoner som støttet både AppleTV og Mac.
Hva slags spillmotor brukes? 💪
Vi bruker Unity3D, fordi det har god støtte for ulike platformer, og det var der vi hadde mest kompetanse da vi startet utviklingen.
Nybegynner-guide til spillutvikling i Unity
Lag en DONKEY.BAS-klone, og lær deg både C# og den kraftige spillmotoren! 🕹️
Hva er de viktigste tredjeparts-løsningene spillet bruker? ⚙️
I spillet kan man gjøre videoopptak av sin egen skating, og dele filmklipp med andre på sosiale medier eller andre kanaler.
Til dette har vi brukt en ny løsning som heter NextGenRecorder, og vi har samarbeidet tett med utvikleren for å få den til å fungere optimalt for oss.
Vi har også brukt plugins fra Prime31 til Game Center-funksjonalitet, og Polyglot for å støtte ulike språk.
Hva er de største tekniske utfordringene med spillet? 😥
Når spillutviklingen går over mange år er det lett å opparbeide seg ulike former for teknisk gjeld. Det er mye som har forandret seg siden vi startet utviklingen, både i spillmotoren og enhetene som skal kjøre spillet.
Vi har vært gjennom faser med nødvendige oppgraderinger, hvor det har tatt ukesvis å finne tilbake stabiliteten og kvaliteten vi hadde før vi oppgraderte.
- Dette spillet er mitt livsverk
Magnar Sveen har brukt over 20 år på å skrive over 30.000 sider med innhold til Adventur Delux i Clojure.
En annen utfordring er å få grafikken i spillet til å yte så bra som mulig på et bredt spekter av enheter. For å få til det kreves det mye testing og profilering for å finne ut hva de ulike enhetene kan takle uten at spillet begynner hakke eller at enheten blir for varm.
Vi kan justere detaljnivået, effektbruken og skaleringen av skjermbildet slik at det tilpasses ulike CPU-er, GPU-er og skjermoppløsninger.
Kan du fortelle litt om hvordan grafikken er laget? 🎨
Det visuelle er i hovedsak utført av Daniel Zeller og Kim Lid.
I tillegg til Unity har det blitt brukt en rekke programmer som Maya, Cinema4D, Photoshop, Animate, After Effects og Sketch for å lage grafikken.
Arkitekturen i de ulike byene er i stor grad bygget med ProBuilder, et verktøy som er en del av Unity.
Og hvordan er lyden og musikken laget? 🔊
For å bygge opp under den rolige stemningen og den kunstneriske stilen i spillet har vi ikke gått for typisk hard skate-musikk, som kanskje noen er vant med fra gamle skatespill.
Det meste av musikken er laget av Erik Norderval. Vi har også noen låter av Andreas Gran Olsen og Buster Jenkins. Vi har brukt Ali Cedroni som lyddesigner.
Til sammen har vi skapt et lydbilde med troverdige skatelyder og musikk som er både avslappende og fengende.
Stein Ove lager 12 spill på 12 måneder
Ett av dem ble lasta ned over 100.000 ganger. Nå er han klar med Colorlane.
Hvilke plattformer er spillet gitt ut til? 🎮
Opprinnelig var Skate City tenkt som et spill bare for mobiltelefoner og nettbrett. Med Apple Arcade måtte vi utvide horisonten vår. Spillet kan nå spilles på både små og store skjermer, med berøringsskjerm, håndkontrollere eller mus.
Unity tar seg av mye av de tekniske tilpasningen til ulike plattformer, men det er likevel en stor jobb å støtte en stor variasjon i kontrollmetoder og brukergrensesnitt.
Inntil videre er Skate City bare tilgjengelig på Apple Arcade, men vi utelukker ikke at det kan komme på flere plattformer i fremtiden.
Hvordan går det med økonomien til spillet? 💰
Størstedelen av utviklingen er self-funded av Agens, men vi har fått god hjelp gjennom utviklingsstøtte fra NFI.
Vi er godt fornøyd med avtalen med Apple om lansering på Apple Arcade, og vi er spente på hvordan spillet vil gjøre det videre der.
Gi ett råd til nordmenn som har lyst til å begynne med spillutvikling! 💡
Dersom man sitter hjemme og har veldig lyst til å lage spill, er mitt beste tips å bare sette i gang.
«Mitt beste tips er å bare sette i gang.»
Internett flommer over av artikler og instruksjonsvideoer som hjelper deg i gang, og mange spillmotorer som for eksempel Unity kommer i gratisversjoner. Start med å lage noe som er så enkelt som mulig, hvor du raskt kan se resultater.
Og det er morsommere når man er flere sammen. Bli med på en game jam, eller finn noen å jobbe sammen med. Gir det mersmak kan man vurdere å ta en utdannelse i spillutvikling.
Slik lager de årets store, norske spill
Etter 6 år og over 15 millioner kroner er Krillbite Studio snart klare med Mosaic.