Klokka er 13:37, den 17. september 2018.
Jørgen fyller de siste plast-stettglassene med Urge, mens jeg kikker nervøst rundt meg: Det begynner faktisk å komme endel folk til kantina i Aller-bygget på Hasle, til kode24s lanseringsfest.
Om man kan kalle en Slack-melding om gratis Urge og Kinderegg i kantina en lanseringsfest, da.
Vi hadde aldri gjort noe sånt før. Så vi tenkte hvorfor ikke.
Og i dag, 17. september 2019, har Jørgen og jeg gjort ting vi ikke har gjort før i nøyaktig ett år. Og forhåpentligvis lært ett og annet om det å starte noe nytt fra ingenting.
Her er det viktigste vi har lært av ett år med kode24.
#1: Lansér kjapt 🏃
Av rundt tusen prosjekter jeg har starta på i mitt liv, har jeg faktisk lansert rundt ti av dem. For det er alltid idéfasen og den spede begynnelsen som er gøyest, og det å faktisk bli ferdig som er kjipest.
Jørgen og jeg hadde også en sånn fase i fjor vår, ved siden av jobbene våre, med smidig startup-teori, turer til StartupLab på Blinderen og jobbing presentasjoner for styret i Aller Media.
Men da vi først fikk grønt lys, bestemte vi oss for å lansere etter bare to uker med fulltidsjobbing.
Derfor rakk vi aldri å reise fra "Wow, dette er en kjempeidé!" til "Shit, dette kommer aldri til å la seg gjøre! Og uansett tror jeg ikke dette var noen særlig god idé, heller". Vi hadde ikke tid.
Hadde vi rukket det, hadde kanskje kode24 havna i roteskuffen på GitHub, sammen med alle de andre avlyste prosjektene våre.
#2: Ikke bare lansér 🎁
Å lansere noe i 2019 kan bety å dytte koden til produksjon, hive noen tusenlapper på en Facebook-post og krysse fingra.
250 kodere knakk kode24-koden
Fikk du ikke prøvd? Prøv den her!
Men vi hadde lyst til at du fikk vite om kode24 fordi det var noe spennende, heller enn at en kjøpt algoritme tvang det på deg.
Løsningen ble en konkurranse, altså den hvor du måtte knekke passordet til Toms Hosting-serveren vår, så kode24 kom på lufta. Vi håpa den ville si litt om hvem vi var og hvor vi ville, skille oss fra resten av media-Norge og engasjere utviklere i ellers trøtte kontorlandskaper.
Etter 250 riktige svar, som var svimlende for oss på den tida, visste vi at vi hadde gjort noe riktig. Vi lærte også hvor lang tid det tar å sende ut 250 klistremerker til alle vinnerne. Akkurat det var en dårlig idé.
#3: Bruk deg selv 🤳
Denne artikkelen er pepret med bilder av oss selv. Det er ofte kode24 generelt, også. Men det er egentlig ganske tilfeldig.
Da vi lagde landingssida til kode24.no, altså lenge før vi overhodet visste om det ble noe av, leste Jørgen en artikkel om oppstarter og landingssider: Visstnok ga det bedre resultater å bruke bilder av seg selv enn bare produktet.
Selv syntes jeg det var en superklein idé. Men jeg ble med, satt et kamera på et par pappesker og doruller i Dinsides testlab og tok et bilde vi kunne bruke på landssida. Og når vi først hadde det, brukte vi det et par andre steder, også.
Ett år senere har jeg ikke tall på hvor mange bilder av oss selv vi har brukt på kode24.no og i sosiale medier. Mange vil sikkert synes det er useriøst, kleint eller selvforherligende. Men jeg er ikke i tvil om at det å bruke oss selv, uhøytidelig og ofte humoristisk vel og merke, har fungert.
Veit du hvem folka bak et produkt er, og kanskje til og med liker dem litt, liker du produktet bedre, også.
#4: Definer deg selv 🙋
Jeg har aldri forstått hvorfor folk lanserer "Som produkt X, bare med Y". Om noe finnes fra før, så finn på noe annet.
Samtidig som det selvfølgelig finnes gode nettsteder der ute som skriver om norske utviklere, var vi bombesikre på at norske utviklere ikke følte at de hadde et nettsted som var bare deres. Så vi ville lage Norges første nettavis for utviklere - en enkel idé, som kan fylles med hva enn du vil.
Her er hele løsningen på kodekrimmen
Slik fant du alle passordene, og identiteten til "store TZ".
Mange antok at vi skulle dekke rene nyheter som kunne interessere utviklere - det var vi kjapt ute med å avfeie. Det gjør andre enn oss mye bedre allerede. Så vi ville definere vårt eget nyhetsbilde, heller enn å følge alle andres.
Vi ville for eksempel skrive om hvordan ting ble skapt, ikke at de ble skapt. Vi ville finne nye løsninger for journalistikk, som Kodeløkka. Vi ville ha humor, fordi få andre norske medier tør. Vi ville ha færre, men bedre, artikler. Guider, skrevet av folk som kan ting bedre enn oss. Og konkurranser, spill og julekalendre, fordi det er gøy.
Med andre ord: Vi ville skrote alle antakelser om hva en nettavis er, og selv definere hva kode24 skulle være. Og den muligheten, til å definere seg selv, tror jeg mange flere kunne hevet seg over.
#5: Lag et brand 💎
Målet har hele tida vært å gjøre kode24 til noe mer enn bare en nettavis. Vi ville at kode24 skulle bli noe norske utviklere kunne samles rundt - uten å vite nøyaktig hva dette "noe" skulle være.
Første steg var uansett å lage et varemerke, med relativt banale midler som en særegen logo, et definert estetisk uttrykk og litt stæsj med logoen vår på. Noe så enkelt som et klistremerke å ha på laptop-en gjorde kode24 til noe mer håndfast enn bare en nettadresse.
Og har du et brand, åpner det seg plutselig flere muligheter, som nettopp å lage et fellesskap rundt merkevaren din.
Vi kunne helt sikkert gjort mer, og det kommer vi forhåpentligvis også til å gjøre. Men foreløpig har vi i det minste skapt Norges største Facebook-gruppe for utviklere, vi har engasjert utvikleravdelinger gjennom konkurransene våre, vi pusher logoen vår, og gjennom å sette flest mulig utviklere på trykk hver uke håper vi å skape en fellesskapsfølelse rundt selve nettavisa vår, også.
For når en utvikler med kode24-klistremerke på Mac-en og en kode24-kaffekopp i hånda får svar fra en Ukas Koder på et spørsmål i kode24-klubben, ja, daaa snakker vi.
#6: Ha egen utvikler 👬
Halve kode24-redaksjonen er utvikler, halve er journalist - Jørgen og meg, altså. Dette var viktig for å kunne lage godt stoff for utviklere, men også for å være så uavhengige som mulig i produksjonen av selve kode24.no og alt rundt.
Det er ingen tvil om at vi aldri i livet hadde fått til så mye på så kort tid om det ikke hadde vært for at vi har vår egen utvikler. Som også fungerer som sjefsdesigner, idémaker, grafiker, spillutvikler - det meste.
Jørgen er den type utvikler som koder først, tester etterpå og spør enda litt senere, etter å ha dytta koden ut i produksjon, om det egentlig var sånn vi ville ha det. Det betyr at vi kan gå fra idé til produkt på timen - og det må vi ofte.
At utviklere ofte sitter så langt fra produktene de utvikler, enten som innleide konsulenter eller i store avdelinger som må kode for mange ulike produkter, har jeg aldri helt forstått. Og jeg skjønner enda mindre av det nå.
Alle produkter fortjener egne utviklere.
(Når jeg først har deg her: Tuuusen takk til leserne, kildene, bloggerne, annonsørene, klubbmedlemmene og alle dere andre som bidratt til at kode24 kan feire ett år! Vi gleder oss til det neste. 💕 Også håper vi at du setter av to minutter til å si hva du synes om det første året vårt i artikkelen under, eller i kommentarfeltet under der, igjen.)