Denne uken har vi diskutert personalisering. Azure Cognitive Services’ Personalizer tilbyr personalisering som skytjeneste, “no machine-learning expertise required”. Begrepet reinforcement-learning cycle står sentralt, og betyr at tjenesten lærer av brukernes preferanser i sanntid, og hjelper deg å forbedre brukeropplevelsen fortløpende. En sesjon fra årets Microsofts Build-konferanse handlet om samme tema.
… meanwhile, i Worcester, bygges 016, et lokalt, sosialt nettverk helt uten algoritmer. Du velger selv om du vil se lokale nyheter, restauranttips eller weird news i feeden. Planen er å rulle ut tilsvarende superlokale versjoner av 016 i omkringliggende områder.
Oslo er på uforklarlig vis ribbet for lokale medier. Etter at Aftenposten Aften ble nedlagt har ingen medier tatt posisjonen som dem som skriver om mopedvelt, lokale teaterforestillinger eller mulige fredning av salamander-dammen. Hvis det er reell etterspørsel etter ekte, lokale nyheter i Oslo burde det kunne løses enten gjennom algoritmer (tenk deg aftenposten.no med personalisert, bydelslokalt innhold), eller med noe som minner om 016.
Slik hoster de VG.no
AWS, Heroku, Zetta.IO og Akamai. - Nevn en teknologi, så har vi hatt det i produksjon!
10 gode om design og teknologi
- Designverktøy for Oslo kommune
- La dataene dine svare på alt som er viktig for deg
- When building new products goes wrong
- How Abstract improved file organisation for Microsoft Outlook
- Håndbok for animasjoner
- 4 key UX strategies to deliver innovation
- How to make sure what you design is what the developers build
- Night mode with Mix blend mode
- The World Economic Forum wants to develop global rules for AI
- AI kan avsløre 90 prosent av dem som jukser på eksamen
Business og samfunn
Den mest stimulerende artikkelen denne uken er kanskje The dumb idea paradox av Andrew Chen. Kort fortalt: Vellykkede ideer (for eksempel “overnatt hos tilfeldige fremmede” eller “mobilbilder som forsvinner”) høres ofte dumme ut når man hører dem første gang. Det er en egenskap de gjerne deler med de genuint dårlige ideene. Chen gir oss derfor noen metoder for å evaluere også de tilsynelatende dumme ideene på en åpen, nysgjerrig måte.
«Vellykkede ideer høres ofte dumme ut når man hører dem første gang.»
- Det er for mange valgmuligheter når du netthandler
- The North Face manipulerte Wikipedia for å selge skalljakker
- Utviklingen i verdens økonomier de siste 35 årene
Personvern
- Erik Bugge har gitt 2500 nei, men mener du er maktesløs mot markedsførerne
- Apple’s attribution fix for Safari explained …
- … mens Google bare: Google to restrict modern ad blocking Chrome extensions
- Alle måtene Google tracker deg, og hvordan du kan stanse det
- Dette er de norske nettsidene som sporer deg mest
Dette trodde Norge om kunstig intelligens i 1992
Skulle designe kjøkken, men aldri kjøre bil i Oslo.
Medier
- 5 tips for å rydde opp content-satsningen din
- Typeform lar deg velge mellom juridisk språk og forståelig engelsk
- Facebook plans to launch ‘GlobalCoin’ currency in 2020
- Snap forhandler om å få bruke lisensiert musikk
Fint og morsomt
- World’s smallest McDonald’s opens for bees (se ukens logo)
- The explanation for why He-man has a tiger
- KIDS er mini-spillet alle snakker om nå
- Animated Knots is the web’s premiere site for learning how to tie knots of any kind
Slik økte vi kvinneandelen blant våre utviklere
- Det holder ikke bare å ønske seg flere kvinnelige utviklere, mener Fotoware-sjefen, som nå har 25 prosent kvinner.