Å personalisere eller ikke personalisere

Skvulp #22: Dum idé-paradokset, personalisering som skytjeneste, Oslo kommunes designverktøy, de norske nettsidene som sporer deg mest. Her er ukens beste saker!

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Denne uken har vi diskutert personalisering. Azure Cognitive Services’ Personalizer tilbyr personalisering som skytjeneste, “no machine-learning expertise required”. Begrepet reinforcement-learning cycle står sentralt, og betyr at tjenesten lærer av brukernes preferanser i sanntid, og hjelper deg å forbedre brukeropplevelsen fortløpende. En sesjon fra årets Microsofts Build-konferanse handlet om samme tema.

… meanwhile, i Worcester, bygges 016, et lokalt, sosialt nettverk helt uten algoritmer. Du velger selv om du vil se lokale nyheter, restauranttips eller weird news i feeden. Planen er å rulle ut tilsvarende superlokale versjoner av 016 i omkringliggende områder.

Oslo er på uforklarlig vis ribbet for lokale medier. Etter at Aftenposten Aften ble nedlagt har ingen medier tatt posisjonen som dem som skriver om mopedvelt, lokale teaterforestillinger eller mulige fredning av salamander-dammen. Hvis det er reell etterspørsel etter ekte, lokale nyheter i Oslo burde det kunne løses enten gjennom algoritmer (tenk deg aftenposten.no med personalisert, bydelslokalt innhold), eller med noe som minner om 016.

10 gode om design og teknologi

  1. Designverktøy for Oslo kommune
  2. La dataene dine svare på alt som er viktig for deg
  3. When building new products goes wrong
  4. How Abstract improved file organisation for Microsoft Outlook
  5. Håndbok for animasjoner
  6. 4 key UX strategies to deliver innovation
  7. How to make sure what you design is what the developers build
  8. Night mode with Mix blend mode
  9. The World Economic Forum wants to develop global rules for AI
  10. AI kan avsløre 90 prosent av dem som jukser på eksamen

Business og samfunn

Den mest stimulerende artikkelen denne uken er kanskje The dumb idea paradox av Andrew Chen. Kort fortalt: Vellykkede ideer (for eksempel “overnatt hos tilfeldige fremmede” eller “mobilbilder som forsvinner”) høres ofte dumme ut når man hører dem første gang. Det er en egenskap de gjerne deler med de genuint dårlige ideene. Chen gir oss derfor noen metoder for å evaluere også de tilsynelatende dumme ideene på en åpen, nysgjerrig måte.

«Vellykkede ideer høres ofte dumme ut når man hører dem første gang.»

Personvern

Medier

Fint og morsomt