Som kode24 tidligere har meldt virker norske utviklingsmiljøer fornøyde med dagens hjemmekontorer - til tross for at mange utviklere også savner kollegene sine, og åpner opp for mer tid på kontoret framover.
Norske utviklere savner å møte kollegene sine
Samtidig pågår det en bevegelse i mange teknologimiljøer, spesielt i USA, hvor selskaper som Twitter og Facebook har sagt at de vil tillate utviklerne sine å sitte på hjemmekontor også etter koronapandemien.
At det har fungert nå, brukes ofte som bevis på at det vil fungere for alltid.
I Norge har Telenor sagt at de vil tillate hjemmekontor i all overskuelig framtid - men vil flere hive seg på? Går norske utviklere mot en arbeidshverdag hvor hjemmekontor blir like vanlig som bortekontor?
Ja, det er det mye som tyder på, viser kode24s undersøkelser.
Vil ha fleksibilitet
Utviklerne i Finn.no svarte nylig på en intern spørreundersøkelse om hvordan de opplevde hjemmekontor. 60 prosent følte seg mer produktive hjemme, men mange savnet også kolleger.
- I spørreundersøkelsen ble det også spurt om hva man helst ønsker etter koronakrisen. Da var det stort flertall for fleksibilitet med hjemmekontor, forteller seniorutvikler Lotte Johansen i Finn.no til kode24.
«Antakelig blir det nok noen dager på jobb, og noen dager på hjemmekontor.»
- Antakelig blir det nok noen dager på jobb og noen dager på hjemmekontor, og at man prøver at team stort sett er på kontoret samtidig.
Noe slikt ser også Netlife for seg.
- Mange hos oss har meldt at hjemmekontor har både positive og negative sider. Det kan fungere godt i visse situasjoner og mindre godt i andre, sier kommunikasjonssjef Marte Gråberg i Netlife til kode24.
- Vi ønsker derfor å kunne tilby mer fleksibilitet fremover, og mulighet for hjemmekontor når man ønsker det og det passer med kalenderen, også etter korona, avslører hun.
"Bevist at fungerer"
Å bestemme hvorvidt man ønsker å jobbe hjemme eller borte, er naturlig nok vanskeligere for konsulenter. Men også de store konsulentselskapene ser for seg en framtid med mer hjemmejobbing.
- Vi er en tillitsbasert og kunnskapsorientert organisasjon, hvor det er den enkeltes bidrag som er i fokus, ikke når og hvor jobben blir gjort. Vi har derfor i lang tid hatt en utstrakt grad av hjemmekontor, forteller skandinavisk HR- og strategidirektør Solfrid Skilbrigt i Sopra Steria til kode24.
- Dette digitale løftet som samfunnet vårt nå har gått gjennom, tror vi har akselerert bruken av digitale samhandlingsløsninger, og bevist hvor effektivt det kan være. Derfor ser vi for oss økt bruk av hjemmekontor i de fleste organisasjoner fremover, hvor det er mulig, sier Skilbrigt.
Hos Bekk er de også åpne for mer hjemmekontor etter korona, men Bekk-utvikler Kristofer Giltvedt Selbekk påpeker at det neppe blir fritt fram for alle.
- Her er vi nok avhengig av hva kundene våre vil ønske. Men det er definitivt en mulighet vi er åpne for, og noe som kan fungere bra for mange, sier Selbekk til kode24.
- Samtidig er det mange som bor i små leiligheter som kanskje setter pris på å komme seg ut av huset noen timer hver dag. Og det å sitte sammen med kunden, med kort vei til både avklaringer og kaffepraten, er jo noe av styrken vår.
Slik takla Kolonial.no korona-trykket
- Vi møtte ganske umiddelbart flaskehalser, forteller utviklerne.