Kodere kjenner nok til steder som TreeHouse, CodeAcademy og andre nettsider med video-tutorials for å lære alle slags ting.
Det norske selskapet CurlyBrackets har under sitt første halvår drevet klasseromsundervisning, men vil fra høsten av helt fokusere på utdanning på nett, og sikter seg inn på barn mellom 11 og 16 år.
Jeg tok en Techdegree på Treehouse
Der lærer man litt om alt. Det er jeg ikke sikker på er så lurt.
– Vi trengte en måte å skalere på, og vil nå også gjøre våre kurs tilgjengelig utenfor Norge, forteller Rafid Hoda til kode24.
Dessuten er opplegget ganske annerledes. I stedet for å selge kursene til tusenvis av folk, har de valgt en undervisningsform med mye færre elever, med egne prosjekter og med et personlig mentorskap.
– Vi er akkurat ferdig med å prøve det ut. Det har gått veldig bra. Vi har hatt null prosent frafall. Hos de store plattformene er det tvert imot bare noen få prosent som fullfører. Deres andel frafall er forferdelig, fortsetter Rafid.
Barnas egne ideer
Rafid er CEO, og driver CurlyBrackets sammen med Aleksander Malde og Anni Hoda. Han forteller hvordan det fungerer:
– Vi matcher studenten med en lærer og setter opp en gratis 45 minutters leksjon online. Der vil student og lærer bygge et lite prosjekt sammen. Det er for at man skal få kjenne på hvordan det fungerer.
– Etter det vil det koste 199 dollar per måned. Da får man en personlig lærer som vil fungere som en mentor, sånn at de kan bygge sine egne plattformerspill eller sosiale nettverk. De får 1,5 timers undervisning per uke i små online-klasser, og de får tilgang til et community av likesinnede. Der kan de få venner og finne samarbeidspartnere for sine prosjekter.
– Men klarer barna virkelig å finne på deres helt egne prosjekter, funker det å jobbe utifra deres egne idéer?
– Vi har spurt dem, og det er faktisk denne delen som de syns er det gøyeste. For en del er det enda morsommere enn å lære programmeringskonsepter. Vi har gjort sånn at de får mulighet til å bygge sitt eget “foretak”, der de har ansvar for ulike deler av prosjektet, planlegge, brainstorme idéer eller finne på features til sine spill, svarer Rafid.
HTML, CSS og JavaScript
På fritiden kan studentene jobbe så mye eller så lite de vil. Når som helst da de kjører fast skal de kunne få realtidshjelp og støtte fra de andre studentene eller fra en lærer.
Når de er ferdige, snakker de også om businessaspektet av å publisere prosjektet og hvordan det er mulig å tjene penger på det.
Eskil (15) fikk gratis WWDC av Apple
- Sykt gøy! sier den 15-år gamle apputvikleren, som er årets eneste nordmann med et WWDC-stipend.
For å lage sine prosjekt bruker CurlyBrackets fremst HTML, CSS og JavaScript. For spillutvikling kjører man rammeverket Phaser. Det er et verktøy som også profesjonelle bruker til å lage spill for iOS og Android. I Phaser fins blant annet en innebygget fysikkmotor for å slippe å lage sånne ting fra scratch. I tillegg brukes en online kodeeditor, repl.it, for å gjøre det så enkelt som mulig å komme igang med kodingen.
– Å bare kode kan fort bli tørt og kjedelig. Selv for voksne. Gjennom å lære ut programmering i konteksten av å bygge et spill eller en webside vil vi gjøre det mer interessant, sier Rafid.
– Resultatet er at studentene alltid vet hvorfor de lærer noe. Når du jobber på et prosjekt i virkeligheten så er det mange ting ved siden av selve kodingen som du må gjøre. Å finne på et navn, designe, finne samarbeidspartnere og lage grafikk. Hele læreprosessen blir mye mer gøy og engasjerende når man får jobbe med alle aspekter av prosjektet. Selv om koding er det vi gjør mest.
Bitcamp gikk konk
De tre medgründerene driver selskapet på fulltid. Selv om de har en del igjen for å gjøre det lønnsomt.
– Vi burde nå break-even i slutten av året. Akkurat nå prøver vi å skaffe kapital på 2 til 4 millioner kroner, fremst fra forretningsengler. Målet er å bruke de pengene for å nå 400.000 kroner i månedlig innkomst innen et år. Og å nå ut til 10 land.
Maximilian (18) brant skolebøkene, ble utvikler
Selvstendig konsulent, helt uten utdanning. - Ingen bryr seg, mener 18-åringen.
Det var når Rafid holdt kodekurs på International School i Oslo for 2 år siden, som han skjønte hvor stor interesse det fans for denne typen ting.
– Vi fikk 55 påmeldte. Det vanlige for de kursene de hadde etter skoletid, var 10, 12 barn.
Hoda har drevet selskaper før, og har fått sin del av gode og dårlige tider. Selskapet Bitcamp hadde et lignende konsept med spillprogrammering for barn, men med fokus på undervisning i skoleferien, og i klasserom.
– Bitcamp vokste for fort, og det var også et sesongbasert selskap, der vi ikke hadde en forutsigbar innkomst hver måned.
Til slutt fans ikke penger til å drive det videre. Den viktigste lærdommen Rafid dro av konkursen var vikten av å ha et fantastisk team.
– Da kan du jobbe raskere og generere flere idéer. Fremfor alt trenger du den moralske støtten. Spesielt i tøffe tider, og de vil komme, før eller senere.
Følte seg ensom
– Hva motiverer dere til å gjøre dette?
– Da jeg var barn pleide jeg å bruke timesvis foran PC-en med å bygge ting. Det var gøy, men jeg følte meg ganske ensom til tider. Det var ikke noen rundt meg som var interessert i det som jeg var interessert i, og det var definitivt ikke noen lærere der for å hjelpe meg. Jeg vil at CurlyBrackets skal være et sted hvor sånne barn kan kjenne at de hører til, smiler Rafid.
«Jeg vil at CurlyBrackets skal være et sted hvor sånne barn kan kjenne at de hører til.»
Medgründer Anni Hoda blir motivert av at barna får økt selvfølelse, noe som vil kunne hjelpe dem senere i livet.
– Jeg ser at det vi gjør er å gi barna visse erfaringer. De sier at de føler seg smartere, og at de skjønner at de ikke må være redd for å lære nye ting, forteller Anni.
Og selskapet har store visjoner for fremtiden:
– Vi vil at CurlyBrackets skal bli stedet du går til for å lære ting, sier Rafid. Vi har også lyst til å følge hele prosessen og registrere barnas kunnskaper, sånn at når de er 18-19 år så skal vi kunne koble dem opp mot en arbeidsgiver. I fremtiden vil vi ha mange typer kurs, også for de voksne.
Vil ikke ansette selvlærte utviklere
Mens lynkurs og nettstudier florerer, foretrekker norsk bransje utdannede utviklere. Det kan snart endre seg.