Daniel Martinsen er bare 16 år gammel, men har allerede to systemer ute i produksjon i norske ungdomsklubber. 📸: Privat

Daniel (16) koder løsninger for norske kommuner

Hjelper ungdomsklubber å bli kvitt penn og papir, og skulle gjerne hatt mer koding på skolen.

Publisert

Ledige stillinger

Se alle

- Fritida mi går mye med til mine verv som leder i Ås Ungdomsråd, og tillitsvalgt i Elevorganisasjonen i Viken. Men ved siden av det, så får jeg såvidt tid til litt hobby-programmering, forteller Daniel Martinsen til kode24.

Daniel er 16 år gammel, bor i Ås kommune, starter på videregående til høsten og er allerede en ivrig utvikler. For selv om han mener han "såvidt" får tid til "litt" hobby-programmering, utretter han mye med koden han faktisk får skrevet.

To systemer som er i bruk i flere ungdomsklubber, blant annet.

Youtube og Stack Overflow

- Da jeg var rundt 11 år gammel fikk jeg min første laptop, forteller Daniel.

- Samme året var jeg ganske tilfeldig innom et bibliotek i Oslo, hvor Kodeklubben også hadde verksted. De hadde med masse forskjellige oppgaver i Scratch, som jeg også selv såvidt hadde vært innom. Men jeg syntes det var altfor lett, og ikke noe ordentlig programmering, så jeg ba om oppgaver i Python, fortsetter han.

Det fikk han - og etter mye tid på Youtube og Stack Overflow har han kommet seg dit han er i dag: En ivrig hobbykoder, kode24-klubben-medlem og leverandør av systemer til norske kommuner.

- Alle prosjektene mine har blitt gjennomført på fritiden, så jeg har egentlig ikke hatt noen intensjoner om å selge det, forklarer han.

- Det meste starter med at jeg ser et problem som kan løses og gjøres mer effektivt.

Seek & Find er Daniel Martinsen sitt system for en populær gjemselslek. Her ser du skjermdumper fra Android-appen.

Digitaliserer gjemsel

Seek and Find er en lek som arrangeres av mange norske ungdomsklubber. Kort fortalt deler man seg i lag som gjemmer seg i skogen en natt, også er det om og gjøre å finne de andre lagene, uten å bli funnet selv. For å bevise at man har funnet et lag, noterer man seg koden laget har hengende i leiren sin.

- Før har dette blitt gjort med penn og papir, og det har vært en stor jobb for de ansatte å regne sammen poengsummer. Ofte tar det flere uker før vinneren er kåret, forteller Daniel til kode24.

Så Midtgard Ungdomshus ba Daniel om å finne en digital løsning. Løsningen ble en web-app i PHP og en Android-app i Java, hvor arrangørene kan administrere konkurransen, og deltakerne kan registrere hvem de finner, og følge med på en alltid oppdatert ledertavle for å se hvordan de ligger an.

- Dette ble så vellykket at det ble solgt til både Oppegård og Lindås kommune, og i år er det en god del flere kommuner i Follo-regionen som tenker å ta i bruk systemet, forteller Daniel.

U-reg hjelper norske ungdomsklubber i å administrere driften, blant annet ved at besøkende sjekker inn med en PIN-kode.

Hjelper ungdomsklubber

Det neste systemet ble også mynta på ungdomsklubber.

- Ideen starta da jeg en dag merka på mitt eget ungdomshus, Midtgard, at det gamle innkrysnings-systemet med penn og papir funka veldig dårlig, starter ungdomsutvikleren.

Han begynte derfor å prate med de ansatte, og etterhvert utvikle det som ble U-reg; et system for å administrere ungdomsklubber. Besøkende kan sjekke inn via enkle PIN-koder, de ansatte kan følge med på antall besøkende, og via en skjerm i lokalet kan alle blant annet se hvem som er på jobb og beskjeder til de besøkende.

Alle de ansatte sier at dette sparer dem for mye arbeid etter stengetid.

- Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, og alle de ansatte sier at dette sparer dem for mye arbeid etter stengetid, med loggføring i Excel-ark og utfylling av ark, forteller koderen.

Systemet brukes allerede av to ungdomsklubber i Ås kommune, skal trolig innføres i alle ungdomsklubber i Follo til høsten, og organisasjonen Ungdom og Fritid er også interessert - som kan føre til at systemet sprer seg videre i ungdomsklubb-Norge.

- Da koronakrisen inntraff tenkte jeg at nå skal jeg lære meg React og NextJS, og valgte derfor å oppgradere hele prosjektet til versjon 2, med NextJS, React og Firebase. Dette har vist seg å være et bra valg, og systemet er nå enda enklere og ekstremt mye raskere, forteller Daniel.

- Så en liten lærdom av det er at PHP kanskje er litt utdatert nå?

Daniel Martinsen var i full sving med å lage en automat i skolekantina, hvor elevene kunne fylle på saldoen og få varene sine. Korona satt en stopper for valgfag-prosjektet. 📸: Privat

Mer koding på skolen

Daniel har hatt programmering som valgfag, og ble der nesten ferdig med en automat til skolekantina hvor elevene skulle få kjøpe varer gjennom både maskin- og programvare Daniel lagde selv - før koronaen stoppet prosjektet.

Men ingen av de andre prosjektene har blitt gjort gjennom skolen eller i skoletida.

Jeg har fått ganske så lite tid til å jobbe med prosjekter utenom valgfaget.

- Jeg må si at skolen ikke alltid er så flinke til å legge til rette for alternative aktiviteter. Jeg har fått ganske så lite tid til å jobbe med prosjekter utenom valgfaget - men så er jo også de vanlige fagene som norsk, matte og engelsk, like viktige, da, sier Daniel, som har planer om å studere industriell økonomi og teknologiledelse (INDØK) på NTNU etter videregående.

- Synes du den norske skolen, slik du kjenner den, gir et godt nok tilbud til kodeglad ungdom som deg selv?

- Jeg synes at vi er på riktig vei, når vi nå kan se av de nye læreplanene at programmering skal mer inn i skolen. Men vi har nok et lite stykke igjen. Teknologi kommer til å bli en stor del av fremtiden, og vi trenger gode folk. Etter min mening er grunnskolen i dag for teori-basert, og tar liten høyde for andre interesser, så der kan vi bli bedre, svarer Daniel.

- Så på generell basis kan jeg si at vi gjerne kan få en endring i skolen. Og i hvertfall mer koding.

Ledige stillinger

Se alle
  • Feed
Powered by Labrador CMS