- Fritida mi går mye med til mine verv som leder i Ås Ungdomsråd, og tillitsvalgt i Elevorganisasjonen i Viken. Men ved siden av det, så får jeg såvidt tid til litt hobby-programmering, forteller Daniel Martinsen til kode24.
Daniel er 16 år gammel, bor i Ås kommune, starter på videregående til høsten og er allerede en ivrig utvikler. For selv om han mener han "såvidt" får tid til "litt" hobby-programmering, utretter han mye med koden han faktisk får skrevet.
To systemer som er i bruk i flere ungdomsklubber, blant annet.
Eleven Igor (14) ble sjokkert da ice ringte
Youtube og Stack Overflow
- Da jeg var rundt 11 år gammel fikk jeg min første laptop, forteller Daniel.
- Samme året var jeg ganske tilfeldig innom et bibliotek i Oslo, hvor Kodeklubben også hadde verksted. De hadde med masse forskjellige oppgaver i Scratch, som jeg også selv såvidt hadde vært innom. Men jeg syntes det var altfor lett, og ikke noe ordentlig programmering, så jeg ba om oppgaver i Python, fortsetter han.
Det fikk han - og etter mye tid på Youtube og Stack Overflow har han kommet seg dit han er i dag: En ivrig hobbykoder, kode24-klubben-medlem og leverandør av systemer til norske kommuner.
- Alle prosjektene mine har blitt gjennomført på fritiden, så jeg har egentlig ikke hatt noen intensjoner om å selge det, forklarer han.
- Det meste starter med at jeg ser et problem som kan løses og gjøres mer effektivt.
Digitaliserer gjemsel
Seek and Find er en lek som arrangeres av mange norske ungdomsklubber. Kort fortalt deler man seg i lag som gjemmer seg i skogen en natt, også er det om og gjøre å finne de andre lagene, uten å bli funnet selv. For å bevise at man har funnet et lag, noterer man seg koden laget har hengende i leiren sin.
- Før har dette blitt gjort med penn og papir, og det har vært en stor jobb for de ansatte å regne sammen poengsummer. Ofte tar det flere uker før vinneren er kåret, forteller Daniel til kode24.
Så Midtgard Ungdomshus ba Daniel om å finne en digital løsning. Løsningen ble en web-app i PHP og en Android-app i Java, hvor arrangørene kan administrere konkurransen, og deltakerne kan registrere hvem de finner, og følge med på en alltid oppdatert ledertavle for å se hvordan de ligger an.
- Dette ble så vellykket at det ble solgt til både Oppegård og Lindås kommune, og i år er det en god del flere kommuner i Follo-regionen som tenker å ta i bruk systemet, forteller Daniel.
Hjelper ungdomsklubber
Det neste systemet ble også mynta på ungdomsklubber.
- Ideen starta da jeg en dag merka på mitt eget ungdomshus, Midtgard, at det gamle innkrysnings-systemet med penn og papir funka veldig dårlig, starter ungdomsutvikleren.
Han begynte derfor å prate med de ansatte, og etterhvert utvikle det som ble U-reg; et system for å administrere ungdomsklubber. Besøkende kan sjekke inn via enkle PIN-koder, de ansatte kan følge med på antall besøkende, og via en skjerm i lokalet kan alle blant annet se hvem som er på jobb og beskjeder til de besøkende.
«Alle de ansatte sier at dette sparer dem for mye arbeid etter stengetid.»
- Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, og alle de ansatte sier at dette sparer dem for mye arbeid etter stengetid, med loggføring i Excel-ark og utfylling av ark, forteller koderen.
Systemet brukes allerede av to ungdomsklubber i Ås kommune, skal trolig innføres i alle ungdomsklubber i Follo til høsten, og organisasjonen Ungdom og Fritid er også interessert - som kan føre til at systemet sprer seg videre i ungdomsklubb-Norge.
- Da koronakrisen inntraff tenkte jeg at nå skal jeg lære meg React og NextJS, og valgte derfor å oppgradere hele prosjektet til versjon 2, med NextJS, React og Firebase. Dette har vist seg å være et bra valg, og systemet er nå enda enklere og ekstremt mye raskere, forteller Daniel.
- Så en liten lærdom av det er at PHP kanskje er litt utdatert nå?
Mer koding på skolen
Daniel har hatt programmering som valgfag, og ble der nesten ferdig med en automat til skolekantina hvor elevene skulle få kjøpe varer gjennom både maskin- og programvare Daniel lagde selv - før koronaen stoppet prosjektet.
Men ingen av de andre prosjektene har blitt gjort gjennom skolen eller i skoletida.
«Jeg har fått ganske så lite tid til å jobbe med prosjekter utenom valgfaget.»
- Jeg må si at skolen ikke alltid er så flinke til å legge til rette for alternative aktiviteter. Jeg har fått ganske så lite tid til å jobbe med prosjekter utenom valgfaget - men så er jo også de vanlige fagene som norsk, matte og engelsk, like viktige, da, sier Daniel, som har planer om å studere industriell økonomi og teknologiledelse (INDØK) på NTNU etter videregående.
- Synes du den norske skolen, slik du kjenner den, gir et godt nok tilbud til kodeglad ungdom som deg selv?
- Jeg synes at vi er på riktig vei, når vi nå kan se av de nye læreplanene at programmering skal mer inn i skolen. Men vi har nok et lite stykke igjen. Teknologi kommer til å bli en stor del av fremtiden, og vi trenger gode folk. Etter min mening er grunnskolen i dag for teori-basert, og tar liten høyde for andre interesser, så der kan vi bli bedre, svarer Daniel.
- Så på generell basis kan jeg si at vi gjerne kan få en endring i skolen. Og i hvertfall mer koding.
Joakim (25) har sommerjobb i Oslo, fra Lofoten
Sommerkoderen: - Føler ikke at studiet har gjort meg oppdatert på språkfronten, forteller sommervikar Joakim Sjøhaug i Bekk. 🌻