Hvis du utvikler apper må du forholde deg til et verdensomspennende duopol: Apple Store og Google Play skal ha 30 prosent av inntektene fra appen din.
Det er den globale spillsuksessen Fortnite lei av.
Epic Games, som har utviklet Fortnite, bestemte seg torsdag 13. august for å be brukerne av spillets mobilapp betale direkte til Epic, fremfor å gå gjennom Store og Play. Apple og Google kastet umiddelbart Fortnite-appen ut fra sine respektive app-butikker.
Dette hadde Epic forberedt seg på, og svarte med å saksøke Apple og Google. I tillegg har Epic publisert en videosnutt som viser Fortnite-karakterer gjøre opprør mot monopolet til Apple, og de kutter prisene på Fortnite med 20 prosent.
Ikke alle saker har to sider, av og til er det svart-hvitt. I dette tilfellet, derimot, er det lett å ha en viss sympati med begge parter: Det er ressurskrevende å vedlikeholde en app-store; ingen kan forvente at det skal være helt gratis å bli markedsført i Apple og Googles kanaler.
Men så er det duopol-tilstanden. Hvis man lager apper kommer man ikke helt utenom Apple Store og Google Play (selv om man i Google Android-sfæren har lov til å laste ned apper utenom Play).
Og 30 prosent …? Det høres stivt ut, og for Apple er App Store den nest største inntektskilden etter iPhone. Et avrundet overslag tilsier at Apple dro inn mellom 150 og 200 milliarder kroner (~30 prosent av 61 milliarder dollar) på App Store i 2019.
«Utfallet av denne konflikten er langt fra opplagt, og vil uansett påvirke den globale digitale industrien.»
New York Times har en god gjennomgang av hele sakskomplekset. Utfallet av denne konflikten — skal vi kalle det en epic battle? — er langt fra opplagt, og vil uansett påvirke den globale digitale industrien.
Relatert:
- Apple confirms cloud gaming services like xCloud and Stadia violate App Store guidelines
- 15.000 games removed from iOS App Store in China
- Apple angriper pære-logo
10 favoritter fra uken som gikk
- Best practice for skjemadesign
- Isoflow: Lag nydelige diagrammer kjapt
- Brain to brain-interfaces
- Tired of Zoom calls? Company offers at-home hologram machines
- dorking (how to find anything on the Internet) + UX-psykologien i Google Search
- Dette vil korona gjøre med hjemme og kontorene våre (visuelt essay — se ukens logo)
- 3D-animasjoner basert på turistfotografier av kjente destinasjoner
- Stephanie Rieger: Reguler Internett!
- Amazon vurderer kjøpesentre
- Eugene Wei: TikTok er the sorting hat fra Harry Potter. Interessant dypdykk i verdens beste algoritme for innholdsoppdagelse (ref. også forrige Skvulp).
TikToks avhengighetsskapende algoritmer skumlere enn personvernet?
Fint og morsomt
- The Pudding: 90-tallslåtene som alle — også generasjon Z — kjenner igjen. Og megahit’ene nesten alle har glemt nå (som Wild Wild West). Fin visualisering, som vanlig.
- The bad design of everyday things
- Twik Twok er Twitter og TikTok i ett
- Grand Theft Auto, slik det ville utspilt seg i Tokyo-bydelen Shibuya
- Mobil-deksel med bein som mobilen kan gå på bort til nærmeste lader
- A million dollars vs a billion dollars, visualized: A road trip. Nektet først å tro på denne. Men ja, sånn må det kanskje være!
Spritjakt.no viser deg polets hemmelige tilbud
Jussen gir Mats kaldsvette, men å jobbe med polets API og Google Cloud er en lek.