Den mest interessante tech-nyheten denne uken handler om et 15 år gammelt samarbeid mellom Silicon Valleys to mest verdifulle selskaper: Apple og Google.
Sistnevntes søkemotor er preinstallert som default i alle iPhone-mobiler, i Safari-nettleseren og i stemmesøket til Siri. Det antas at Google betaler Apple mellom 8 og 10 milliarder dollar hvert år — opp mot 100 milliarder kroner — for denne tjenesten.
Hvor tett samarbeider konkurrentene? Etter et møte om dealen i 2018 skrev en Apple-representant til Google: “our vision is that we work as if we are one company”.
Resultatet er at ca. 36 prosent av alle søk i USA (og naturligvis tilsvarende andeler andre Apple-markeder) formidles via Apple-Google-samarbeidet. Og halvparten av Googles søkeresultater kommer fra Apple-produkter.
Det amerikanske justisdepartementet mener Google på denne måten misbruker sin markedsposisjon, og har saksøkt moderselskapet Alphabet med bakgrunn i antitrust-lover (kan havne bak NYTs betalingsmur).
«Med en bunnløs pengesekk kan Apple ha musklene til å bygge en søkemotor som utfordrer Google og gir oss et reelt alternativ.»
Søksmålet er viktig av flere grunner. Det er interessant for allmennheten å forstå hvordan skjulte avtaler som dette styrer hvilke tjenester vi ubevisst bruker. Velger vi Google, eller har selskapet betalt for å sikre at vi ikke har noe alternativ?
Søksmålet er også en prøvestein for amerikanske myndigheters forsøk på å utfordre markedsmakten til Big Tech. Vinner Biden presidentvalget vil han vurdere å splitte opp giganter som Alphabet, Amazon og Facebook.
Dessuten er søksmålet antagelig medvirkende til at Apple nå tilsynelatende jobber med sin egen søkemotor. Dette er gode nyheter — med en bunnløs pengesekk kan Apple ha musklene til å bygge en søkemotor som utfordrer Google og gir oss et reelt alternativ.
Som forhåpentlig baserer seg på Apples personvernverdier.
Bruk schema og strukturert informasjon på nettsider
10 favoritter denne uken
- Kartlegging av UX-miljøet i Norge
- Er lyden av eller på nå …? The infamous case of the “mute” button
- Haptique — A guide to haptic feedback
- From tasks to tricks: the UX of Among Us
- Gamification: Are we really enhancing or just manipulating?
- UI cheat sheet: The 5 love languages of the web
- My chatbot is dead. Why yours should probably be too.
- When will browsers be complete?
- Experimenting with automatic video creation from a web page
- Activate’s Technology and media outlook for 2021
«Skyggesiden av lave priser og kjøpefest kan være elendige arbeidsvilkår internt.»
Fra Volvo Amazon til amazon.se (…)
Da har den endelig skjedd: Amazon har åpnet i Sverige.
På amazon.se har naboene våre tilgang til over 150 millioner produkter, og det er gratis frakt for handlekurver over 229 SEK. Amazon tilbyr svenske merkevarer som Electrolux, Lagerhaus, Ellos og BRIO, men har ikke lansert lojalitetsklubben Prime i Sverige i første omgang.
Litt som når Wizz Air prøver seg i Norge er det verdt å minne om at skyggesiden av lave priser og kjøpefest kan være elendige arbeidsvilkår internt, noe Amazon gjentatte ganger har blitt anklaget for.
Relatert: Les gjerne Ben Evans’ Resetting online commerce.
Fint og morsomt
- Hvilket år ble et ord brukt for første gang? Selv kom jeg til verden samtidig med “luftgitar” og director’s cut.
- Exercises in style for UX writers … eller 100 måter å skrive “cancel”
- You must build a lighthouse, a pure CSS game
- The Map — en film om redesignet av New Yorks metrokart
- Here’s why Inbox Zero will never work for you
- Origami-simulator (se ukens logo)
- Monospace
DigitalOcean, AWS og Azure - hostingen vi velger i 2020
Her er favorittskyene til norske utviklere akkurat nå. ⛅