“Kolonial” er et navn som gir koselige assosiasjoner til en nærbutikk på hjørnet. Det gjelder imidlertid bare i Norge.
Kolonial.no omsatte for ca. 2 millarder kroner i 2020, og går nå, endelig, i pluss.
Samtidig investerer det japanske investeringsselskapet Softbank én milliarder kroner i nettbutikken, det samme gjør sørafrikanske Prosus. Pengene skal brukes blant annet på ekspandere til Finland og Tyskland.
Det er ingen tvil om at pandemien ga netthandel av mat et heldig løft. Spørsmålet er om nye, digitale dagligvare-handlemønstre er sticky også den dagen vi alle er fullvaksinerte.
Anekdotiske historier fra venners og eget liv kan tyde på at enkelte barnesykdommer fortsatt ikke er utryddet i det generelle markedet for netthandel av dagligvarer; det er fortsatt påfallende vanskelig å få levert nøyaktig de varene man har bestilt og betalt for.
For noen skaper det da mindre bryderi å drasse med seg handleposene hjem fra butikken selv.
Relatert:
Slik takla Kolonial.no korona-trykket
10 favoritter denne uken
- 100 things I know about design
- How to design better icons
- The anatomy of a design trend
- Starks gigantiske bibliotek med accessibility-ressurser
- Anbefales sterkt: Outgrowing software (Ben Evans)
- Mange artikler (Aftenposten, Kampanje, The Economist — samtlige bak betalingsmur) mener Clubhouse-hypen er over før appen rakk å etablere seg ordentlig. Google Trends kan indikerer noe lignende.
- Smartphone too distracting? Here’s how to reclaim your focus
- Facebook argumenterer for at det ikke gir kommersiell mening for algoritmene deres å premiere kontroversielt innhold
- Redefining what a map can be with new information and AI
- Dette er Norges beste og verste mobilbank
Fint og morsomt
- Users love change: Combatting a UX myth (sak fra tidlig i april)
- How to make designs that suck: Bad advice for designers
- Priceless NFT artwork vandalized with spray paint tool (referanse til dette)
- “Deep Nostalgia” can now make old photos of your relatives dance and blow kisses
- Connected by light: Bringing colour to Canary Wharf (se ukens logo)
- Monocle’s digital decency manifesto
Slik jobber du som Ruter, Kolonial.no, Oslo Origo og Kindly
Lær av maskotten Tim, Ruters PDF-skroting, åpenhet gjennom Quip og Norwegians digre Excel-skjemaer.