10. februar, omtrent én måned før Norge gikk i lockdown, skrev blant annet Digi at Norge mangler kvalifisert arbeidskraft innen IKT.
I omstillingsbarometeret fra 2019 falt Norge på grunn av mangelen på teknologer.
Gjennom flere år har det også vært diskutert om hvorvidt studenter og nyutdannede besitter rett kompetanse for arbeidsmarkedet, spesielt innen IT, der etterspørsel og utvikling av ny teknologi løper raskere enn vi klarer å utdanne.
Er denne problemstillingen, som var så aktuell kun dager før korona kom til Norge, nå blitt borte? Er problemet “løst”? Er vi satt tilbake i den grad at vi ikke lenger vil mangle X antall ingeniører i Norge i årene fremover?
Studenter mister sommerjobben, utviklere stiller som mentorer
Behovet for teknologi også i fremtiden
Jeg vil våge å påstå at det vil oppstå et større behov for teknologer i tiden fremover, enn før korona, da nye bransjer og bedrifter - som kanskje tradisjonelt har hengt etter - ser at teknologi kan være med på å gi økt lønnsomhet i krisetider.
Det er nok av eksempler - med mer eller mindre grad av suksess - på hvordan teknologi har bidratt med smittesporing, permitteringspenger og for remote arbeid i for eksempel klasserom.
Selvsagt; det finnes bedrifter som har satt digitale prosjekter på vent, kanskje også nedskalert eller kuttet dem ut som følger av kostnadsreduksjon og for å sikre videre drift. Men min påstand er at de de fleste bedrifter i Norge ser at det å ha gode digitale systemer på plass både løste og vil løse mange utfordringer nå og i fremtiden.
Kortsiktig vinning, langsiktig tap
En av sommerstudentene kom med dette spørsmålet til oss første dagen: “Hva i all verden er det Capra får ut av å ha sommerstudenter?”
«Studenter trenger å få forståelse av hva markedet faktisk ønsker av teknologi og kompetanse.»
Vel, studentene trenger praksis; de trenger å få forståelse av hva markedet faktisk ønsker av teknologi og kompetanse utover hva de lærer på skolen. Og vi i Capra blir utfordret på hva som kreves i kampen om talentene.
Finans Norge skrev i januar om at teknologer går arbeidsledig mens arbeidsmarkedet skriker etter dem, men at kompetansen de besitter er “feil”.
Å gjennomføre sommerjobben er verdt det - for oss, kundene våre og ikke minst studentene. Derfor jobber vi også som normalt mot å ta imot en god gjeng nyutdannede i august, omstendighetene tatt i betraktning.
Ulike situasjoner
Dette er en oppfordring til selskaper som har gått godt i overskudd og lovet at de setter verdier og ansatte høyt, men som nå i det stille har gjort valg som har satt en gruppe mennesker i en vanskelig posisjon.
Oppfordrer resten av bransjen til å tilby sommerjobber
Å kansellere sommerjobbene og terminere kontrakter til nyutdannede på grunn av kortsiktige økonomiske gevinster vil ende opp i å bli et tap for både studentene, bedriften din og IT-bransjen som en helhet.
Vi har forståelse for at aksjonærer og investorer ønsker avkastning, men vi må ikke glemme verdien av fornøyde ansatte, både nåværende og fremtidige. Dette er menneskene som skal bygge selskapet videre og sikre gevinst i flere år framover.
Vi vil trenge studentene i nær fremtid, og da vi kan ikke komme å klage om et år eller to om at de mangler praktisk erfaring med rett teknologi. Blir det riktig å stille spørsmål ved lengre opplæringstid, hvis vi selv har kuttet i muligheten til å gi dem praktisk læring?
Derfor stiller jeg deg dette spørsmålet: er du fornøyd med hvordan din bedrift har løst årets sommerkull?