Det er mange grunner til at iPhone lenge var mer populært å utvikle apper til enn Android. Én av dem var at det fantes hundrevis av Android-modeller, men bare én iPhone.
De senere åra har dette endra seg. En iPhone er ikke lenger bare en iPhone, med digre Plus-modeller og eldre modeller med andre skjermer fortsatt til salgs.
I år tar Apple dette enda et steg videre, med lanseringen av tre ulike modeller med tre ulike skjermer:
- iPhone XS: En tradisjonell S-oppdatering av fjorårets iPhone X, med 5,8 tommer skjerm på 2436 x 1125 punkter og 3D Touch.
- iPhone XS Max: En Plus-aktig versjon av XS, med 6,5 tommer skjerm på 2688 x 1242 punkter og 3D Touch.
- iPhone XR: En rimeligere iPhone, med 6,1 tommer skjerm med bare 1792 X 828 punkter, og ingen 3D Touch.
- Jeg kjenner jeg syns litt synd på Eplehuset-ansatte som må prøve å forklare forskjellene på XR, XS og X, sier utvikler Petter Holstad Wright i Shortcut.
Reddes av best practise
Shortcut er en av dem med aller mest apperfaring i Norge. De var på plass allerede ved App Stores lanseringen i 2008 med RuterReise-appen, som da het Trafikanten, og har siden laget gigantapper som Æ, Matprat, Wimp og DNB Spare.
Men at det skal bli så mye vanskeligere nå, med tre ulike iPhone-er snart på markedet i tillegg til de eldre modellene, tror ikke utvikleren Wright.
- Nei, ikke egentlig. Om man har tilrettelagt for iPhone X er alt fint. Man må se på hvordan appene oppfører seg på Max-modellen, som har en større skjerm, men det er sjeldent et problem å få mer plass på skjermen, sier Wright til kode24.
Han mener utviklere som følger «best practises» ikke bør få store problemer, da alle de tre modellene har den samme «dimpen» øverst på skjermen som fjorårets iPhone X. Det samme hevder Apple, i en utviklervideo om de nye telefonene.
- Om appen din hovedsaklig bruker UIKit-rammeverk, og du allerede har tilpasset appen til iPhone X, bør du være klar, sier den anonyme stemmen.
3D Touch forsvinner
I 2015 lanserte Apple sin iPhone 6S med 3D Touch. Funksjonen lar brukeren trykke ekstra hardt på skjermen for ekstra funksjonalitet, og brukes av både iOS og enkelte apper.
Men årets iPhone XR har som nevnt ikke denne funksjonen.
- Dette var den mest interessante endringen på iPhone-modellene. Noe som kanskje hinter til starten på slutten for 3D Touch, spår Wright i Shortcut, noe han ikke tar så altfor tungt.
- 3D Touch har aldri vært brukt til primærfunksjoner, så at det forsvinner bør ikke være et problem.
Liker iOS 12
Det er altså ikke spesielt mye nytt å hente for utviklere i maskinvaren til årets iPhone-modeller.
- Men iOS 12 kommer med så mye gøy! Det blir blant annet lettere å logge inn, man har nye muligheter innen AR og ML, bedre håndtering og deling av helsedata, kritiske helse-varsler og andre nye muligheter i push meldinger, oppsummerer Wright i Shortcut.
- Det mest spennende med iOS 12 er å se hvordan appene begynner å krype ut av apprammen og ut til andre steder i systemet. Vi har tidligere sett det med blant annet widgets, rike pushvarsler og Spotlight, men dette blir tatt et par skritt videre med blant annet Siri Shortcuts.
Gjør du klar appen din for Siri Shortcuts, blir appen tilgjengelig fra Siris stemmestyring. I tillegg til enda mer interaktivitet i push-varslene, ser Wright for seg at man «omtrent ikke trenger å åpne apper for å få gjort det man ønsker».
- En annen interessant lansering, som kommer samtidig med iOS 12, er at MacOS Mojave skal ha noe støtte for UIKit, som skal gjøre det enkelt å portere iOS-apper til Mac, avslutter Wright.
Hva synes du selv om årets iPhone-modeller? Og skal du prøve å utnytte noen nyheter i iOS 12? Hør fra deg under artikkelen! 🙋