På et dataparty en gang på 90-tallet, fant vi ut at alle lydfilene til spillet Worms bare lå i en mappe som vanlige WAV-filer. Og ved å spille inn våre egne og erstatte disse filene, kunne vi bytte ut markenes utrop som "Oh, no!" med "Søren sørensen!".
90-tallet fortsatte med blant annet laging av egne baner i spill som Quake og Duke Nukem 3D, mens vi var lykkelig uvitende om at det vi drev med kunne kalles spillmodding; det å modifisere et spill.
Modding kan være alt fra å bytte ut lyder, grafikk og baner, til å programmere ny funksjonalitet, og aller helst alt sammen. Store spill som Counter-Strike og Team Fortress starta som modder, og mange utviklere starta sine karrièrer som nettopp spillmoddere.
Det er lett å tenke at spillmodding var noe nerdene drev med før i tida. Men kulturen er i aller høyeste grad fortsatt i live - også i Norge.
- For andre spill er jeg litt usikker, men jeg vet om endel norske som lager mods for ARK, forteller spillmodder Malin Skomsvold til kode24.
40.000 abonnenter
Skomsvold har i sommer fått oppmerksomhet i blant annet Pressfire, da hennes ARK: Survival Evolved-mod Parados ble finalist i moddekonkurransen til spillets utviklere Studio Wildcard.
- Modden min har stort sett blitt godt mottatt. Det er selvfølgelig noen som klager, men modden har over 40.000 abonnenter, og da må man nesten forvente litt negativ feedback også, sier Skomsvold.
Å få moddene sine ut til folket, og for folket å installere moddene, er enklere i 2019 enn på 90-tallet. Mange av dem blir for eksempel distribuert gjennom spillbutikken Steam sin Workshop-funksjon - også Skomsvold sin. Selvfølgelig uten at det på noen måte sikrer deg suksess, slik Skomsvold har fått.
- Parados blir streamet ganske ofte på Youtube, og de fleste sier bare positive ting, forteller 29-åringen fra Namsos.
Slik lages modder i 2019
Da spillbransjen har sett hvordan modding kan gi spill enda lengre levetid, og utviklerne enda mer fortjeneste, gir noen spillutviklere ut egne verktøy for å hjelpe moddemiljøet.
ARK: Survival Evolved har gitt ut et verktøyet ARK Dev Kit, som er en nedstrippet versjon av Unreal-spillmotorens editor, med all dataen til originalspillet inkludert.
NTNU-studenter stifta studio og lager spill til PS4 og Switch
- Man trenger ikke å kunne koding, men det er et stort pluss, sier Skomsvold til kode24.
Kodingen i Unreal-motoren foregår i C++, men man trenger altså ikke programmere i klassisk forstand. Motorens editor lar deg nemlig utvikle med såkalte blueprints; visuelle flytskjemaer som Skomsvold kan bruke til å både endre eksisterende funksjonalitet i Ark, og lage sine helt egne.
- Det er mye endring av verdiene i spillet, og endring av blueprints. Ofte må jeg også lage nye blueprints, for ulike angrep, eliksirer, partikler og dyr. Jeg driver ikke så mye på med C++, forteller Ark-modderen.
10 timer om dagen
Skomsvolds mod legger til nye dinosaurer, rustninger, bygninger og våpen. Hun anslår å ha laget rundt 200 dinosaurer foreløpig, så med andre ord: Hun bruker mye tid på hobbyen sin.
- Jeg bruker altfor mye tid på det. Noen dager har jeg brukt ti timer om dagen, men det går litt opp og ned. Nå har jeg en liten sommerpause, smiler hun.
«Jeg bruker altfor mye tid på det.»
- Og jeg har ikke tjent noe penger på det, men gjør det egentlig bare for å gjøre andre glade.
28-åringen jobber ikke som utvikler, og har foreløpig ikke tenkt så mye på om moddingen kan være en inngangsport til yrket.
Men som hun sier:
- Det kan fort forandre seg når jeg lærer meg enda mer!
Nybegynner-guide til å lage spill i Unity
Lag en DONKEY.BAS-klone, og lær deg både C# og den kraftige spillmotoren! 🕹️